THEPOWERGAME
Αρκετοί είχαν πιστέψει πως η ΑΚΤΩΡ, η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της χώρας επί δεκαετίες, θα άλλαζε χέρια πριν από περίπου 20 χρόνια, όταν η τότε κυβέρνηση Κ. Καραμανλή πέρασε τον περίφημο νόμο περί «βασικού μετόχου», που στην ουσία απαγόρευε στους καναλάρχες να διεκδικούν κρατικές συμβάσεις. Τελικά αλλάζει χέρια αυτές τις ημέρες, μετά τη συμφωνία εξαγοράς από την Intrakat, η οποία πλέον ελέγχεται από επενδυτικό σχήμα υπό τους Δημ. Μπάκο, Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου.
Μέχρι να φτάσουμε στη συμφωνία, που θα ανακοινωθεί εντός των ημερών, προηγήθηκε ένα πενταετές σίριαλ που είχε τα πάντα: απανωτές γενικές συνελεύσεις, αγωγές, μηνύσεις, διαρροές και ανελέητο πόλεμο μέσω του Τύπου, εμπλοκές ισχυρών πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων κ.λπ. Όλα αυτά εξελίσσονται σε μια περίοδο που η κυβέρνηση αναζητεί ηρεμία στον κατασκευαστικό κλάδο, προκειμένου να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα.
Οι βασικοί μέτοχοι του Ομίλου Ελλάκτωρ, στον οποίο είχε ενταχθεί από το 1999 η ΑΚΤΩΡ, εκείνη την εποχή (οι οικογένειες Μπόμπολα και Καλλιτσάντση) κατάφεραν να περάσουν τον σκόπελο του «βασικού μετόχου». Όμως δεν κατάφεραν ποτέ να εξομαλύνουν τις μεταξύ τους σχέσεις, οι οποίες είχαν αρχίσει να διαταράσσονται από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε η Ελλάκτωρ, με ενοποίηση των Ελληνικής Τεχνοδομικής, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΒ και Παντεχνικής.
Στις καλές εποχές, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2000, οι άσχημες σχέσεις μεταξύ των μετόχων και μελών της διοίκησης κρύβονταν κάτω από το χαλί. Είχαν πετύχει να ελέγχουν τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της χώρας (ΑΚΤΩΡ), τη μεγαλύτερη εταιρεία συμβάσεων παραχώρησης με το φιλέτο της Αττικής Οδού (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), την ισχυρότερη εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων (Ηλέκτωρ) και μία από τις ισχυρότερες στην «πράσινη» ενέργεια (ΕΛΤΕΧ Άνεμος). Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών έφτασε στα επίπεδα των δύο δισ. ευρώ, με τις κατασκευές στο 1,5 δισ. ευρώ! Για λόγους σύγκρισης, στο εννεάμηνο του 2022 τα ενοποιημένα έσοδα έφτασαν τα 738 εκατ., με τα έσοδα των κατασκευών στα 380 εκατ.
Τα προβλήματα βγήκαν, όμως, στην επιφάνεια όταν από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας η ΑΚΤΩΡ είχε αρχίσει να στραβοπατάει και να επιβαρύνεται με ζημιές. Οι ζημιές έλαβαν χαρακτήρα χιονοστιβάδας από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, κυρίως από τα έργα εξωτερικού και με την ελληνική αγορά δημοσίων έργων να βουλιάζει. Τελικά προσέγγισαν το μισό δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα η ΑΚΤΩΡ να είναι σήμερα σκιά του παλαιού εαυτού της, έχοντας χάσει την πρώτη θέση του κλάδου από την ΤΕΡΝΑ. Παρουσιάζει περίπου το ένα τέταρτο του κύκλου εργασιών που κατέγραφε τις χρυσές εποχές, έχουν αποχωρήσει αρκετά στελέχη, ενώ αρκετοί αναρωτιούνται αν μπορεί να υλοποιήσει, έστω με ελάχιστο κέρδος, τα έργα που έχει αναλάβει, καθώς το τεράστιο ανεκτέλεστο υπόλοιπο προσεγγίζει τα τρία δισ. ευρώ.
Τα αδέρφια Δημήτρης και Αναστάσιος (Σάκης) Καλλιτσάντσης ήταν επί χρόνια στα μαχαίρια με τον Δημήτρη Κούτρα, το μεγάλο αφεντικό της ΑΚΤΩΡ, που επιχείρησε προ εβδομάδων να την αγοράσει μέσω επενδυτικού σχήματος που συμμετείχε και η κυπριακών συμφερόντων Wade Adams. Όταν πλέον η σύγκρουση των δύο στρατοπέδων της Ελλάκτωρ βγήκε εκτός ελέγχου, από τις αρχές του 2018, άρχισαν να αναδύονται στην επιφάνεια οι πολυετείς αμαρτίες. Η πλευρά Καλλιτσάντση κέρδισε, το καλοκαίρι του 2018, τη μάχη για τη διοίκηση της Ελλάκτωρ και της ΑΚΤΩΡ, που κορυφώθηκε σε μια γενική συνέλευση, η οποία ενέκρινε την «έξωση» των Δημήτρη Κούτρα και Λεωνίδα Μπόμπολα από το διοικητικό συμβούλιο.
Ο Λ. Μπόμπολας, που διατηρούσε συμμετοχή περί το 15% στην Ελλάκτωρ, πήρε την εκδίκησή του δύο χρόνια αργότερα, όταν συμμάχησε με την ολλανδική Reggeborgh Invest. Οι Ολλανδοί, αφού στις αρχές του 2021 πέταξαν εκτός διοίκησης την πλευρά Καλλιτσάντση, είναι σήμερα ο βασικός μέτοχος της Ελλάκτωρ και πωλούν κομμάτι-κομμάτι την περιουσία του πάλαι ποτέ κραταιού ομίλου. Η πολύμηνη μάχη μεταξύ Reggeborgh Invest και οικογένειας Καλλιτσάντση ήταν μόνο το πρώτο ημίχρονο της κόντρας για το ποιος θα ελέγξει την Ελλάκτωρ.
Ακολούθησε το δεύτερο ημίχρονο, με ανελέητη διαμάχη μεταξύ των Ολλανδών και του σχήματος Δημ. Μπάκου, Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου, οι οποίοι είχαν αποκτήσει σοβαρό ποσοστό (περί το 30%) της εισηγμένης. Μέσω αγωγών και άλλων δικαστικών ενεργειών, γενικών συνελεύσεων και απανωτών δημοσιευμάτων, οι μέτοχοι μειοψηφίας επιχείρησαν να εμβολίσουν τη Reggeborgh του Χένρι Χόλτερμαν, αλλά ο επενδυτικός όμιλος αποδείχθηκε ανθεκτικός.
Τελικά, το δεύτερο ημίχρονο τελείωσε όταν η οικογένεια Βαρδινογιάννη μέσω της Motor Oil συμφώνησε να καταστεί μέτοχος με 30% στην Ελλάκτωρ, αποκτώντας το ποσοστό των Δ. Μπάκου, Γ. Καϋμενάκη και Εξάρχου. Οι τελευταίοι εξαγόρασαν τελικά την Intrakat και τώρα συμφώνησαν να αποκτήσουν και την ΑΚΤΩΡ. Έτσι, ο κ. Εξάρχου θα ξαναπεράσει την πόρτα της ΑΚΤΩΡ, της οποίας υπήρξε διευθύνων σύμβουλος επί κυριαρχίας της οικογένειας Καλλιτσάντση στην Ελλάκτωρ, μεταξύ 2019 και 2021.
Με την είσοδο της Motor Oil στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ είχε αρχίσει και το ξήλωμα του ισχυρού ομίλου, καθώς η πρώτη απέκτησε την πρώην ΕΛΤΕΧ Άνεμος, τη δραστηριότητα στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Η ΑΚΤΩΡ είναι το δεύτερο περιουσιακό στοιχείο που βγαίνει στο σφυρί, ενώ αρκετοί στοιχηματίζουν πως θα ακολουθήσει και η Ηλέκτωρ, η θυγατρική στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. Με την πώληση της ΑΚΤΩΡ, η Ελλάκτωρ διατηρεί τον τομέα παραχωρήσεων, την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, που αποτιμάται από ορισμένους σε επίπεδο κοντά στο μισό δισ. ευρώ, καθώς και τη συμμετοχή στη REDS, που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη ακινήτων. Τα επόμενα στοιχήματα θα αφορούν την τύχη των δύο συγκεκριμένων συμμετοχών.