THEPOWERGAME
Πάνω από 400 Έλληνες παραγωγοί προσφέρουν περίπου το 60% του συνολικού τζίρου της αλυσίδας supermarket LIDL Hellas. Η εταιρεία επενδύει στους εγχώριους παραγωγούς, δημιουργώντας μακροχρόνιες σχέσεις μαζί τους και, όπως ανέφεραν στελέχη της, πάνω από 1.500 διαφορετικοί κωδικοί προϊόντων που διατίθενται από τα 230 σούπερ μάρκετ βασίζονται σε Έλληνες παραγωγούς.
Μια τέτοια επιχείρηση με την οποία συνεργάζεται η LIDL Hellas είναι η Agrocreta, μια εταιρεία συσκευασίας νωπών προϊόντων στον Βατόλακκο Χανίων. Η κρητική εταιρεία πέρυσι είχε τζίρο περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων σχεδόν το 30% προήλθε από τη LIDL Hellas. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της εταιρείας, Αντ. Κοκκαλάκης, η Agrocreta είναι από τις λίγες επιχειρήσεις που έχουν πέντε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων σε μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Σήμερα η Agrocreta απασχολεί 12 άτομα σε μόνιμη βάση και μπορεί να φτάνουν σε δεκάδες κατά την περίοδο της συγκομιδής των προϊόντων, όπως εσπεριδοειδή, κάστανα, ελαιόλαδο και κυρίως αβοκάντο, στο οποίο εστιάζεται η κρητική επιχείρηση. Το κρητικό αβοκάντο αποτελεί πλέον το 50% του τζίρου και προέρχεται αποκλειστικά από Κρήτες παραγωγούς.
Η εταιρεία, χάρη και στη συνεργασία της με τη LIDL, κατάφερε να εκσυγχρονίσει το συσκευαστήριο, να επενδύσει στην ποιότητα και να βγει και στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον κ. Κοκκαλάκη, περίπου το 25% του τζίρου της Agrocreta προέρχεται από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από 15 χώρες, μεταξύ των οποίων ο Καναδάς. Βασικό εξαγώγιμο προϊόν είναι το αβοκάντο (ποικιλία hass), χωρίς να λείπουν οι εξαγωγές άλλων προϊόντων.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι όγκοι συσκευασίας και πώλησης αβοκάντο τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν πενταπλασιαστεί για την Agrocreta και πλέον οι ετήσιες πωλήσεις ξεπερνούν τις 700 παλέτες, δηλαδή τους 600 τόνους. Το θετικό με το αβοκάντο είναι ότι έχει μεγάλη περίοδο συγκομιδής, αντέχει στον χρόνο και στις μεταφορές και κυρίως έχει υψηλή τιμή παραγωγού και εμπόρου.
Η δεύτερη επιχείρηση στην οποία έχει επενδύσει η LIDL είναι Kreta Food, μια εταιρεία συσκευασίας κρητικής προέλευσης λαδιού. Η εταιρεία πέρυσι συσκεύασε περίπου 6.000 τόνους ελαιόλαδου, εκ των οποίων το 50% της παραγωγής και της αξίας απορροφήθηκε από τη LIDL Hellas, αλλά και τη LIDL διεθνώς.
Η Kreta Food ιδρύθηκε από δύο πρώην στελέχη πολυεθνικών εταιρειών και τραπεζών με καριέρα στη Μεγάλη Βρετανία. Η εταιρεία ξεκίνησε σχεδόν με το ξεκίνημα της LIDL Hellas το 1999, από τους Μιχάλη Στρατηγάκη και Νικόλα Μαρματάκη. Οι δυο τους ξεκίνησαν εξαρχής με στόχο τις αγορές του εξωτερικού και η LIDL διεθνώς ήταν ένας από τους πελάτες-στόχους. Η συνεργασία επιτεύχθηκε παράλληλα με τη δημιουργία της LIDL στην Ελλάδα, η οποία επίσης είναι σημαντικός πελάτης.
Σήμερα ο τζίρος της Kreta Foods ανέρχεται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον όμιλο LIDL. Η εταιρεία παράγει για τη LIDL Hellas το λάδι «Νώμα», το οποίο συνιστά private label για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Το «Νώμα» αποτελεί έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ΠΓΕ Χανίων. Η εταιρεία, ωστόσο, προωθεί το δικό της own branded προϊον «Εντέλεια», σε αγορές όπως της Ασίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Προϊόντα της πωλούνται σε αλυσίδες όπως η Aldi, η Rewe, η Tesco, η Morrisons κ.ά.
Η Kreta Foods διαθέτει συσκευαστήριο στον Γαλατά Χανίων και δεξαμενές αποθήκευσης λαδιού μέγιστης χωρητικότητας 3.000 τόνων. Η φετινή χρονιά, όπως αναφέρει ο κ. Μαρματάκης, ήταν μια μάλλον άσχημη χρονιά, καθώς υπήρξε μεγάλη αύξηση της τιμής του ελαιόλαδου, εξαιτίας της μειωμένης παραγωγής σε Ισπανία και Ιταλία.
Λόγω της μειωμένης προσφοράς, η τιμή του λαδιού εκτοξεύθηκε πάνω από 40%, με αποτέλεσμα η κατανάλωση στις διεθνείς αγορές να περιοριστεί. «Σε αξία οι πωλήσεις μας φέτος είναι ίδιες με εκείνες του 2021, αλλά ο όγκος πωλήσεων ήταν μειωμένος κατά περίπου 40%», λέει ο κ. Μαρματάκης.
Παρά τη μακροχρόνια συνεργασία με τη LIDL, κάθε χρόνο η παραγωγή του προϊόντος «Νώμα» περνά από ετήσια ειδική διαδικασία auditing, η οποία γίνεται σε ειδικό εργαστήριο ελέγχου ποιότητας λαδιού στην Καλαμάτα (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου). Η συσκευασία του λαδιού γίνεται μόνον όταν η LIDL λάβει τα αποτελέσματα του εργαστηρίου για την ποιότητα του λαδιού και δώσει το «πράσινο φως» για τη συσκευασία της συγκεκριμένης παρτίδας.
Στην περίπτωση της Agrocreta, πραγματοποιούνται έως και 70 έλεγχοι ετησίως, τόσο από την ίδια όσο και από τη LIDL, προκειμένου να διαπιστωθεί η υπολειμματικότητα χημικών ουσιών στο αβοκάντο που προμηθεύει στην αλυσίδα.
Σύμφωνα με τα στελέχη της LIDL Hellas, η εταιρεία επενδύει συστηματικά στους Έλληνες παραγωγούς, καθώς οι καταναλωτές έχουν σε μεγάλη εκτίμηση τα ελληνικά παραγόμενα προϊόντα -όπως άλλωστε όλοι οι μεσογειακοί λαοί της Ευρώπης. Επιπλέον, επενδύει συστηματικά στην ασφάλεια του προϊόντος, καθώς θέλει να αλλάξει την αντίληψη του κόσμου ότι τα προϊόντα της είναι, όχι μόνον φθηνά, αλλά και ποιοτικά.