THEPOWERGAME
Το 2018 η εταιρεία Αφοί Χαΐτογλου, γνωστή από το προϊόν που έχει μπει σχεδόν σε όλα τα ελληνικά νοικοκυριά κάποια Σαρακοστή, τον Μακεδονικό Χαλβά, δεν ήταν και τόσο σίγουρη για το μέλλον της. Με δανεισμό που είχε φθάσει στα 140 εκατ. ευρώ και τζίρο 69 εκατ. ευρώ, κατά τι χαμηλότερο από το 2017, κανείς δεν μπορούσε να πει με σιγουριά ότι η διοίκηση θα μπορούσε να πείσει τις πιστώτριες τράπεζες για ένα πιο θετικό μέλλον. Φέτος η βορειοελλαδίτικη εταιρεία αναμένει να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ τζίρο, με τον δανεισμό της να βαίνει κάθε χρόνο και μειούμενος, έχοντας διαμορφωθεί πέρυσι στα 110 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον marketing director της εταιρείας, Ελευθέριο Χαΐτογλου, αυτό που έκανε η διοικητική ομάδα ήταν να στρέψει το ενδιαφέρον της από το χρηματοοικονομικό πρόβλημα στην παραγωγή και στην καλύτερη διάθεση των προϊόντων της. Χθες, στο περιθώριο δημοσιογραφικής εκδήλωσης, ο κ. Χαΐτογλου σημείωσε ότι η ρύθμιση του δανεισμού της εταιρείας «μας απελευθέρωσε, ώστε να εστιάσουμε στην αύξηση των πωλήσεων σε προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία και έτσι ξεπεράσαμε τα 83 εκατ. ευρώ πωλήσεων το 2021, φτάνοντας τα 93 εκατ. ευρώ το 2022. Ταυτόχρονα, μειώσαμε τον δανεισμό μας και αυξήσαμε το EBITDA μας, το οποίο το 2021 ξεπέρασε τα 14 εκατ. ευρώ».
Εξαγωγές άνω του 50%
Μία από τις πρώτες σημαντικές κινήσεις ήταν η αύξηση των εξαγωγών καθώς η ελληνική αγορά έχει περιορισμένες δυνατότητες ανάπτυξης. Από 30% του τζίρου που ήταν το 2018, το 2022 για πρώτη φορά ξεπέρασαν την εγχώρια κατανάλωση και έφθασαν στο 52% των συνολικών πωλήσεων.
Από τις πλέον δυναμικές αγορές είναι αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία με τη Walmart, τη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Αμερική. Βασικό προϊόν για τις αγορές του εξωτερικού είναι το ταχίνι, το οποίο γνωρίζει κατακόρυφη αύξηση πωλήσεων τα τελευταία χρόνια και στις αγορές του δυτικού κόσμου. Έχοντας αυξήσει σημαντικά την παραγωγική της δυναμικότητα, η Αφοί Χαΐτογλου έχει τη δυνατότητα να παράγει μεγάλους όγκους, κυρίως για private label για τις αλυσίδες του εξωτερικού.
Στην ελληνική αγορά το βασικό προϊόν παραμένει ο Μακεδονικός Χαλβάς, αν και το ταχίνι αυξάνει συνεχώς τα μερίδιά του. Είναι «βασιλιάς» της νηστείας του Πάσχα, με το 40% να «φεύγει» την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας, ενώ συνολικά το 50% των πωλήσεών του γίνεται την περίοδο της Σαρακοστής. Όπως ανέφερε ο κ. Χαΐτογλου σε σχετική ερώτηση του Power Game, είναι αρκετά δύσκολο, παρ’ όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει από την εταιρεία, να γίνει ο χαλβάς ένα προϊόν που θα καταναλώνεται όλο τον χρόνο.