THEPOWERGAME
Το ανεπίσημο λανσάρισμα της Coca-Cola Τρία Έψιλον στην αγορά της μπύρας, που θα πραγματοποιηθεί αύριο με την έναρξη της έκθεσης HoReCa, σε συνδυασμό με την παραγωγική επιστροφή της Carlsberg και της Pepsico στην Ελλάδα, αν μη τι άλλο προμηνύουν ένα ιδιαίτερα θερμό καλοκαίρι από την πλευρά των πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας στις αγορές των αναψυκτικών και της μπύρας. Οι δύο παραπάνω κατηγορίες μαζί με αυτήν του καφέ είναι οι τρεις που οι πολυεθνικές κατέχουν μερίδια στη χώρα μας που ξεκινούν στην καλύτερη περίπτωση από 75% και πλησιάζουν ακόμη και το 95% (π.χ. αναψυκτικά τύπου cola στην κρύα αγορά, δηλαδή εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες).
Η Coca-Cola 3E στην μπύρα
Η εποχή που η Coca-Cola στην Ελλάδα ήταν έξι brands (Coca-Cola, Sprite, Fanta, Aύρα, Amita, Tsakiris) φαντάζει πολύ μακρινή μετά την απόφαση που ελήφθη σε παγκόσμιο επίπεδο, πριν από μια πενταετία περίπου, για μετατροπή του κολοσσού από μία εταιρεία αναψυκτικών σε ένα χαρτοφυλάκιο σημάτων που θα βρίσκονται στο χέρι του καταναλωτή από τη στιγμή που ανοίγει τα μάτια του το πρωί έως το βράδυ που θα πάει να κοιμηθεί.
Πέρα από τα αναψυκτικά, τα εμφιαλωμένα νερά, τους χυμούς, τα τσάγια (fuzetea) και τα σνακ (Τσακίρης), ο όμιλος έχει επεκταθεί στη χώρα μας, μεταξύ των άλλων, στα ενεργειακά και «αθλητικά» ποτά (Monster, Aquarius Water, Powerade), στα φυτικά ροφήματα (Adez), στους καφέδες (Costa Coffee, Caffe Vergnano), στα mixers (Three Cents, Schweppes) και σχετικά πρόσφατα στη διανομή «σκληρών» αλκοολούχων ποτών (The Famous Grouse, Jack Daniel’s, βότκα Finlandia, Campari, Aperol, Cinzano, το ούζο Πλωμαρίου και το τσίπουρο Δεκαράκι).
Μία κίνηση που ο όμιλος δεν έχει ανακοινώσει επίσημα, και δεν υπάρχει καν κάποια αναφορά στην ιστοσελίδα του, είναι ότι από την 1η Ιανουαρίου 2023 έχει αναλάβει τη διανομή για τη χώρας μας των σημάτων μπύρας της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στον κόσμο, της AB InBev. Ο αμερικανικός κολοσσός έχει στο χαρτοφυλάκιό του περισσότερα από 400 σήματα μπύρας, με πιο γνωστά από αυτά τα Corona, Stella Artois, Budweiser, Bud Light, Beck’s, αλλά και την παλιά αγαπημένη των Ελλήνων, τη Lowenbrau.
Καθώς έως τώρα τα σήματα αυτά διανέμονταν κυρίως από εταιρείες που ήταν εξειδικευμένες στα αλκοολούχα ποτά -την τελευταία τριετία η διανομή ήταν στην Καρούλιας-, τα έβρισκε κανείς σχεδόν αποκλειστικά σε μπαρ. Η Coca-Cola HBC βρίσκεται αυτήν τη φάση στη δημιουργία τμήματος μπύρας στον όμιλο, για να αναδείξει όσο περισσότερο τη νέα κατηγορία που ενέταξε στο χαρτοφυλάκιό της. Με παρουσία σε όλα τα σούπερ μάρκετ και τη μικρή λιανική, με ψυγείο σχεδόν σε κάθε περίπτερο, αλλά και στην αγορά του HoReCa (σ.σ.: συνολικά 113.889 τελικά σημεία πώλησης, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της), αναμένεται να δημιουργήσει αρκετούς πονοκεφάλους, τόσο στους δύο ισχυρούς πολυεθνικούς παίκτες στην ελληνική αγορά (Αθηναϊκή και Ολυμπιακή Ζυθοποιία) όσο και στους Έλληνες ζυθοποιούς και μικροζυθοποιούς.
Οι κινήσεις των ζυθοποιών
Και οι δύο πολυεθνικές ζυθοποιίες βγήκαν από τα παραδοσιακά «χωράφια» τους τα τελευταία χρόνια. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η οποία ανακοίνωσε ότι φέρνει την παραγωγή της Carlsberg στην Ελλάδα, έχει επεκταθεί πέρα από τον μηλίτη και στην αγορά των flavored αναψυκτικών μέσω της Tuborg. Αντίστοιχα, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, πέρα από την επέκταση στον μηλίτη, μέσα στην πανδημία πραγματοποίησε το άνοιγμα στην αγορά των «σκληρών» αλκοολούχων, αναλαμβάνοντας για την ελληνική αγορά τη διανομή των premium προϊόντων του ομίλου Bacardi (Bacardi, Dewar’s, Martini, Bombay Sapphire, Grey Goose). Και οι δύο εταιρείες φέρονται να εξετάζουν την περαιτέρω επέκτασή τους, τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και σε αυτό της διανομής προϊόντων που «κουμπώνουν» στα κανάλια που κινούνται.
H επιστροφή της Pepsico
H παραγωγική απουσία της Pepsico από την ελληνική αγορά για σχεδόν επτά χρόνια είχε οδηγήσει τον αμερικανικό κολοσσό ακόμη και στην τρίτη θέση για ένα διάστημα. Ουσιαστικά, στον τομέα των αναψυκτικών, πέρα από τις συμφωνίες που είχε στην κρύα αγορά, είχε μικρή παρουσία στη μικρή λιανική, ενώ στα σούπερ μάρκετ η τιμολογιακή της πολιτική έδειχνε ότι ανταγωνιζόταν κυρίως τα private labels, αντί τους επώνυμους παίκτες της αγοράς. Τον τελευταίο χρόνο επιχειρείται μια επάνοδος στην ελληνική αγορά, με πρώτο βήμα τη συγχώνευση των δύο εταιρειών, αναψυκτικών και σνακ (Lays, Tasty), του ομίλου στην Ελλάδα.
Δεύτερο βήμα ήταν η παραχώρηση στη NU Aqua του εργοστασίου στο Λουτράκι για εμφιάλωση νερού, και τρίτο, πολύ πρόσφατο, η στρατηγική συνεργασία με την ΕΨΑ στις συσκευασίες αλουμινίου για τα προϊόντα της ΗΒΗ. Η τελευταία κίνηση έρχεται έως έναν βαθμό από προηγούμενες δεκαετίες, όταν Coca-Cola και Pepsi συνεργάζονταν με τοπικούς εμφιαλωτές ανά την Ελλάδα για τη συσκευασία των αναψυκτικών τους, όμως δείχνει ότι η Pepsico θέλει να βελτιώσει αρχικά την εικόνα της και στη συνέχεια τα χαμηλά μερίδια που έχει στη χώρα μας.
Το ότι η Pepsico έχει αρχίσει να βλέπει πιο ζεστά την ελληνική αγορά αποδεικνύεται και από μερικές πιο μικρές κινήσεις, όπως είναι αυτή να προσαρμόσει τη γεύση στην πορτοκαλάδα της, ώστε να είναι πιο κοντά στις γευστικές προτιμήσεις των Ελλήνων, ο επανασχεδιασμός των συσκευασιών ΗΒΗ, αλλά και η συμμετοχή της από αύριο, για πρώτη φορά στην ιστορία της, στην έκθεση HoReCa.