THEPOWERGAME
Η χθεσινή ανακοίνωση της Fujitsu General για την εξαγορά του 51% της FG South East Europe έρχεται να προστεθεί σε δύο σημαντικές κινήσεις που πραγματοποιήθηκαν στον χώρο του κλιματισμού από το καλοκαίρι του 2021, αλλάζοντας εντελώς τον χάρτη. Fujitsu και Inventor πλέον διαθέτουν ξένους βασικούς μετόχους, ενώ στην περίπτωση της Toyotomi η διανομή του σήματος, αν και άλλαξε όμιλο, παρέμεινε σε ελληνικά χέρια.
Η ελληνική αγορά κλιματισμού είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική και δυναμική. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη χθεσινή της ανακοίνωση η Fujitsu General κατέτασσε την εξαγορασθείσα εταιρεία τρίτη μεγαλύτερη σε πωλήσεις στην Ευρώπη. Προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ», η ραγδαία οικιστική και τουριστική ανάπτυξη με τα νέα ξενοδοχεία που έρχονται, συντηρούν και αυξάνουν τη δυναμική που παρουσιάζει ο κλάδος τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, είναι και μια «πληγωμένη» αγορά, με αρκετούς παίκτες να έχουν εξαφανιστεί την περασμένη δεκαετία κάτω από την πίεση της οικονομικής κρίσης.
Η εξαγορά της Inventor από τους Σουηδούς
Ο χορός των σημαντικών εξαγορών ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2021, με την ανακοίνωση της απόκτησης του 80% της Inventor AG AE από τη σουηδική Beijer Ref. Το brand Inventor, το οποίο δημιουργήθηκε μόλις το 2007 από την οικογένεια Ασημακόπουλου, ήταν το «αστέρι» της δεκαετίας της κρίσης, καθώς με αιχμή του δόρατος τους αφυγραντήρες, όπου κατέχει την πρώτη θέση, κατάφερε να σκαρφαλώσει έως και τη δεύτερη θέση στον κλιματισμό. Η πολύ καλή πορεία στην Ελλάδα και η ισχυρή παρουσία στη Ρουμανία τράβηξε το βλέμμα των Σουηδών, που είχαν παρουσία σε όλο τον κόσμο, όχι όμως και στα Βαλκάνια.
Στην περσινή οικονομική χρήση η εταιρεία αύξησε περαιτέρω τα οικονομικά της μεγέθη, με τον κύκλο εργασιών να εμφανίζει άνοδο 31% στα 68,6 εκατ. ευρώ και των EBITDA κατά 48% στα 12,8 εκατ. ευρώ. Η προοπτική τόσο για την τρέχουσα χρήση όσο και για τις επόμενες, σύμφωνα με τη διοίκηση, είναι θετική τόσο λόγω των γερών βάσεων μετά την είσοδο των Σουηδών όσο και λόγω της επέκτασης σε νέες κατηγορίες, όπως είναι αυτή των συσκευών καθαρισμού αέρα.
Η περίπτωση της Toyotomi
«Την περασμένη δεκαετία μία στις δύο εταιρείες του κλάδου εξαφανίστηκε και πάρα πολλές από αυτές που έχουν καταφέρει να σταθούν στα πόδια τους εξαϋλώθηκαν και δεν θα παραμείνουν στους μετόχους που τις κατείχαν. Η ΓΕ Δημητρίου κατάφερε να παραμείνει όρθια, χωρίς να χάσουν οι εργαζόμενοι, οι προμηθευτές και οι συνεργάτες, και πλέον η διοίκηση είναι έτοιμη να παραδώσει στους επόμενους τη σκυτάλη». Τα παραπάνω λόγια αποτελούν μέρος της ομιλίας του Γιώργου Δημητρίου, προέδρου και ιδρυτή της ΓΕ Δημητρίου, προς τους μετόχους της εταιρείας τον περασμένο Φεβρουάριο, λίγους μήνες πριν από την υπογραφή του Συμφώνου Εξυγίανσης, που άνοιγε τον δρόμο για το πέρασμα της εταιρείας στον Όμιλο Quest.
Βασικό σήμα της εταιρείας είναι το Toyotomi, το οποίο για αρκετά χρόνια βρέθηκε στην κορυφή της αγοράς κλιματιστικών στη χώρα μας. Πλέον αποτελεί μέρος της οικογένειας του ομίλου Quest ο οποίος μέσω μιας δεύτερης εταιρείας, της Clima Quest, έχει αναλάβει από το 2020 και την αποκλειστική αντιπροσωπεία των κλιματιστικών Gree για την Ελλάδα, μια αντιπροσωπεία που κατείχε τα προηγούμενα χρόνια η Δ. Μαυρογένης ΑΕ.
Η κίνηση της Fujitsu
Η απόσχιση του κλάδου του κλιματισμού από την FG Europe ήταν κάτι που σχεδιαζόταν για περισσότερο από ένα χρόνο. Οι παραπάνω κινήσεις και η ένταση του ανταγωνισμού από άλλους ισχυρούς παίκτες (όπως π.χ. η LG) σχεδόν επέβαλαν την ενίσχυση της παρουσίας της μητρικής της Fujitsu στην ελληνική αγορά. Πλέον, όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση της εξαγοράς του 51% της FG East Europe, η σχέση με την οικογένεια Φειδάκη, η οποία ξεκίνησε από το 1988, θα περάσει σε νέο επίπεδο, με τις δύο πλευρές να συνεργάζονται για τα καλύτερα αποτελέσματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια.