THEPOWERGAME
Επενδυτικό σχέδιο που προσεγγίζει τα τέσσερα δισ. ευρώ μέχρι το 2030 ανακοίνωσε χθες η διοίκηση της Motor Oil, τα 2,5 δισ. από τα οποία κατευθύνονται προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), την ενεργειακή μετάβαση και την κυκλική οικονομία. Περίπου 1,5 δισ. θα επενδυθούν την ίδια περίοδο για συντήρηση και αναβάθμιση των διυλιστηρίων, με επίκεντρο τη νέα μονάδα πετροχημικών, για την οποία επενδύονται 160 εκατ. και θα λειτουργήσει το 2026, καθώς και τη μεγάλη επένδυση, άνω των 300 εκατ. ευρώ, στο καθαρό υδρογόνο (έργο Blue Med).
Όπως είπαν ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Πέτρος Τζαννετάκης, και ο γενικός διευθυντής Στρατηγικής, Γιώργος Τριανταφύλλου, μέχρι το 2030 στόχος είναι να λειτουργεί ο όμιλος μονάδες ΑΠΕ ισχύος δύο GW και να έχει εγκαταστήσει (μέσω της θυγατρικής NRG στον τομέα λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας) περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή.
Μέσω των νέων επενδύσεων, το 40% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) του ομίλου θα προέρχεται από δραστηριότητες εκτός ορυκτών καυσίμων, με τη θυγατρική MORE στον τομέα των ΑΠΕ να έχει ετήσια λειτουργική κερδοφορία άνω των 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030. Όλα αυτά θα επιτευχθούν με στόχο τη σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA να παραμένει κάτω του 3,5, όπως επισημάνθηκε. Επιπλέον, περισσότερο από το 50% των εσόδων θα εξακολουθήσει να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές.
Το στρατηγικό σχέδιο μέχρι το 2030 στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, σύμφωνα με τη διοίκηση της Motor Oil: τα διυλιστήρια, τη λιανική και την κινητικότητα, τις ΑΠΕ και τα εναλλακτικά καύσιμα/κυκλική οικονομία. Η πλειονότητα των επενδύσεων, όπως τονίστηκε, είναι είτε σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης είτε υλοποιούνται.
Το πρώτο βήμα για σημαντική παρουσία στις ΑΠΕ γίνεται με την εξαγορά του 75% του τομέα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ελλάκτωρ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Έτσι, η MORE θα διαθέτει εν λειτουργία μονάδες ΑΠΕ ισχύος 800 MW και χαρτοφυλάκιο άνω των δύο GW σε διάφορα στάδια ωρίμανσης. Στον σχεδιασμό του ομίλου περιλαμβάνεται και η επέκταση της MORE στις γειτονικές αγορές. Ο όμιλος θα καταβάλει περί τα 750 εκατ. ευρώ για τη συναλλαγή.
Φιλόδοξα σχέδια σε ηλεκτροκίνηση και «πράσινα» καύσιμα
Στον τομέα των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας, χθες έγινε μία ακόμα σημαντική κίνηση με την εξαγορά της Θαλής, ενός εκ των ισχυρότερων «παικτών» στη διαχείριση απορριμμάτων. Τον περασμένο Αύγουστο είχε ανακοινωθεί η εξαγορά της Elim Verd, που διαθέτει μονάδα βιοντίζελ στον Βόλο, αλλά και μονάδα επεξεργασίας μαγειρικών λαδιών. Στόχος του ομίλου είναι να επενδύσει και στην αναβάθμιση των διυλιστηρίων, ώστε μέχρι το 2030 να έχει ισχυρή θέση στα βιώσιμα καύσιμα. Μέσω της θυγατρικής LPC ο όμιλος λειτουργεί και μονάδα επεξεργασίας λιπαντικών/λαδιών οχημάτων κ.λπ.
Φιλόδοξα σχέδια ανακοίνωσε χθες η διοίκηση και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, όπου επενδύει στρατηγικά μέσω των πρατηρίων καυσίμων και της NRG, που διατηρεί δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων. Ο όμιλος διαθέτει σήμερα περί τα 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Κροατία και περίπου 400 σημεία φόρτισης. Στόχος είναι να ξεπεράσει τα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2023 (με όπλο τους ταχυφορτιστές) και τα 4.000 σημεία μέχρι το 2030.
Ειδική αναφορά έγινε σε δύο ακόμα μεγάλα έργα του ομίλου. Το πρώτο είναι η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο (ισχύος 877 MW) που κατασκευάζει στην Κομοτηνή η κοινή εταιρεία Motor Oil – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η επένδυση των 375 εκατ. ευρώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2024. Στο τέλος του 2023 ή στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου (FSRU), που προωθεί η θυγατρική Διώρυγα Γκαζ στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Η διοίκηση είπε χθες πως είναι σε εξέλιξη το market test και η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί μέχρι το τέλος του έτους. Το FSRU θα μπορεί να υποστηρίξει και τη μεταφορά υδρογόνου, με δυναμικότητα αεριοποίησης στα 490.000 κυβικά μέτρα την ώρα.
Στο «πράσινο» υδρογόνο, μέσω του σχεδίου Blue Med, που αναζητεί αυτή την περίοδο πρόσθετες πηγές χρηματοδότησης, ο όμιλος προωθεί μεταξύ άλλων την εγκατάσταση ηλεκτρολύτη ισχύος 20-30 MW (εκκρεμεί η τελική επενδυτική απόφαση). Παράλληλα, μέσω της Ελληνικό Υδρογόνο, της εταιρείας που ίδρυσε πρόσφατα από κοινού με τη ΔΕΗ (49%), εξετάζει διάφορα μεγαλύτερα έργα, όπως υποστηρίχθηκε.
Στην κυκλική οικονομία, ο όμιλος διεκδικεί ήδη τέσσερις μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, που προωθούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ δεν κρύβει το ενδιαφέρον του και για την παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα.