THEPOWERGAME
«Η Ελλάδα, για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια, είναι σε καλύτερη μοίρα ώστε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και μπορούμε να πάμε πολύ καλύτερα, αν εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΒ και του ομίλου ΤΙΤΑΝ, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, στην εκδήλωση CEO Initiative. Ωστόσο, ο κ. Παπαλεξόπουλος είπε πως πρέπει να αποφύγουμε τη μόνιμη ζημιά στην ελληνική και ευρωπαϊκή οικονομία από την ενεργειακή κρίση.
Όπως είπε: «Τον τελευταίο χρόνο έχει ανατραπεί ο ενεργειακός σχεδιασμός της Ευρώπης που στηριζόταν στη μετάβαση μέσω του φυσικού αερίου προς την ”πράσινη” ενέργεια. Το πρόβλημα δεν λύνεται μετά τον φετινό χειμώνα, ακόμα κι αν πάει καλά. Σίγουρα θα έχουμε και τον επόμενο χειμώνα και η Ευρώπη θα έχει δομικό πρόβλημα κόστους ανταγωνιστικότητας λόγω ενέργειας για αρκετά χρόνια. Αυτά τα χρόνια που η Ευρώπη θα έχει ανταγωνιστικό μειονέκτημα πρέπει να υπάρξει αντιμετώπιση. Στο ενδιάμεσο διάστημα, ειδικά η ενεργοβόρος ευρωπαϊκή βιομηχανία θα έχει πραγματικά δύσκολα θέματα να αντιμετωπίσει, θα έχει υπαρξιακές αναζητήσεις. Οι ενδείξεις είναι αρκετά ανησυχητικές».
Κατά τον πρόεδρο του ΣΕΒ: «Η επικείμενη ύφεση και η πολιτική αστάθεια βάζουν μια δύσκολη προτεραιότητα, με την οποία πρέπει να ασχοληθούμε. Επίσης, η γεωπολιτική αστάθεια καθιστά ακόμα πιο δύσκολη οποιαδήποτε πραγματική συνεννόηση σε παγκόσμιο επίπεδο στην παρούσα φάση για το κλίμα».
Ο κ. Παπαλεξόπουλος τόνισε πως «η Ευρώπη δεν πρέπει να μείνει προσκολλημένη σε μια πορεία που χαράχθηκε πριν από πολλά χρόνια». Όσο για την Ελλάδα, εξήγησε πως «έχει περιορισμένους βαθμούς ελευθερίας, λόγω του ευρωπαϊκού πλαισίου. Οι λύσεις πρέπει να δοθούν σε επίπεδο Ευρώπης. Η κυβέρνηση έχει κάνει αρκετές προσπάθειες για να στηρίξει την κοινωνία και την παραγωγή.
Η παραγωγή στην Ευρώπη αντιμετωπίζει υπαρξιακή πρόκληση. Βλέπουμε ήδη πως έχει κλείσει το 60% της παραγωγής αμμωνίας, Η Ευρώπη καταναλώνει 4 εκατ. τόνους αλουμινίου και σήμερα εισάγει τη μισή παραγωγή, ενώ πριν από χρόνια είχε μηδέν εισαγωγές. Η χημική βιομηχανία και η αυτοκινητοβιομηχανία προβληματίζονται. Χάνουμε παραγωγή με μετατόπιση εκτός Ευρώπης».
«Έχουμε περισσότερους λόγους αυτή τη στιγμή να επιταχύνουμε την ενεργειακή μετάβαση. Πρέπει να δούμε τα θέματα αδειοδοτήσεων, διασυνδέσεων και υποδομών, που δεν είναι εύκολα, ειδικά στην Ελλάδα. Πρέπει κανείς μαζί με την αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων προκλήσεων να μη χάνει τη μεγάλη εικόνα, από την ”πράσινη” μετάβαση μέχρι τις τεχνολογικές ανατροπές».
Σύμφωνα με τον κ. Παπαλεξόπουλο: «Η κλιματική αλλαγή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της ανθρωπότητας και είμαστε υποχρεωμένοι να ενεργήσουμε και να την αντιμετωπίσουμε με τρόπο αποφασιστικό. Οι εταιρείες δεν πρέπει να περιμένουν να πάρουν κατεύθυνση από τα κράτη, πρέπει να αυτενεργούν». Όμως, μπορεί «η μακροχρόνια λύση να είναι η ”πράσινη” ενέργεια και δεν έχω καμία αμφιβολία πως κάποια στιγμή θα φτάσουμε στο νιρβάνα της φθηνής άπλετης ”πράσινης” ενέργειας», αλλά «στο ενδιάμεσο διάστημα θα χρειαστούν μεγάλες επενδύσεις, η μετάβαση θα πλήξει πιο πολύ τους αδυνάτους, θα δημιουργήσει καινούργιους χαμένους και κερδισμένους και θα θέσει πιο δυνατά το θέμα της ανταγωνιστικότητας. Συνεπώς, πρέπει να είμαστε ρεαλιστές». Τέλος, «η Ευρώπη, που έχει το 7% των παγκόσμιων εκπομπών, καλώς -ηθικά και πρακτικά- παίρνει ηγετικό ρόλο, αλλά πρέπει να είμαστε αρκετά ρεαλιστές. Δεν μπορεί να θεωρείται αυτοσκοπός η επιτυχία της Ευρώπης. Μόνο στον βαθμό που εντάσσεται σε μια πραγματική πρόοδο σε παγκόσμιο επίπεδο».