THEPOWERGAME
Στην αγορά των τυροκομικών στην Ελλάδα, εάν υπάρχουν δύο φέτες οι οποίες ξεχωρίζουν, καθώς είναι οι πλέον επώνυμες και αυτές που χτυπιούνται για την πρωτιά στα μερίδια, αυτές δεν είναι άλλες από τη Δωδώνη και την Ήπειρο. Μπορεί στο ράφι αλλά και στους πάγκους να είναι πρωταγωνιστές, όμως σε αθροιστικά μερίδια αγοράς και οι δύο κινούνται κάτω από το 40% της φέτας που διακινείται μέσα από αυτό το κανάλι των σούπερ μάρκετ. Στις μεγάλες αλυσίδες αριθμούν τουλάχιστον άλλους πέντε επώνυμους ανταγωνιστές στο ψυγείο, συν τα private labels, ενώ στους πάγκους κοπής ο ανταγωνισμός είναι ακόμη μεγαλύτερος, καθώς προστίθενται μικρότεροι παίκτες και τοπικοί συνεταιρισμοί.
Από τη Ζεμύθα στην Ηπειρόπιτα
Η παραπάνω κατάσταση αλλά και το όραμα που έχουν οι διοικήσεις των δύο εταιρειών τις έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια, και πιο έντονα το τελευταίο διάστημα, στο να πειραματίζονται σε νέες κατηγορίες πέρα από τα τυροκομικά, τουλάχιστον με την κλασική τους μορφή. Η αρχή έγινε από την Ήπειρος, η οποία πριν από δύο χρόνια λάνσαρε τις Ζεμύθα protein bars, με τις οποίες εισήλθε στην κατηγορία της μπάρας δημητριακών, μια κατηγορία η οποία έχει σημαντική δυναμική και μονοπωλείται σχεδόν από πολυεθνικές εταιρείες. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε ο όμιλος ΟΠΤΙΜΑ, στον οποίο ανήκει η Ήπειρος, στην επίτευξη πωλήσεων άνω των 150 εκατ. ευρώ το 2021 σημαντικό ρόλο έπαιξε και η κατηγορία των προϊόντων Ζεμύθα.
Οι μπάρες Ζεμύθα παράγονται στην Ελλάδα και έχουν ως βασικό συστατικό που τις διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό το ομώνυμο συστατικό, που είναι τυροκομικό προϊόν με ιδιαίτερα χαμηλά λιπαρά και υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη τυρογάλακτος. Η επιτυχημένη πορεία του προϊόντος οδήγησε τη διοίκηση να λανσάρει άλλους δύο κωδικούς δίπλα στους δύο υπάρχοντες. Πρόκειται για protein bars οι οποίες, πέρα από ζεμύθα, έχουν στα βασικά τους συστατικά βρώμη και χαρούπι και δεν περιέχουν ζάχαρη.
Ένα ακόμη λανσάρισμα που πραγματοποιεί η Ήπειρος αυτό το διάστημα στην ελληνική αγορά αφορά τις Ηπειρόπιτες, που, όπως προδίδει το όνομά τους, έχουν να κάνουν με κατεψυγμένες πίτες σε τρεις τύπους (τυρόπιτα, σπανακοτυρόπιτα, κασερόπιτα), με πρώτη ύλη από τα τυροκομικά προϊόντα της εταιρείας (φέτα Ήπειρος και κασέρι Λεβέτι). Οι πρώτες τοποθετήσεις είχαν πραγματοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι στο δίκτυο των σούπερ μάρκετ My Market (συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, όπως και η ΟΠΤΙΜΑ), όμως αυτές της ημέρες το νέο προϊόν λανσάρεται και σε άλλες μεγάλες αλυσίδες. Στόχος της εταιρείας είναι, πέρα από την ελληνική αγορά, και η διεθνής, μια και ήδη έχει παρουσία σε αρκετά ελληνικά παντοπωλεία.
Οι κινήσεις της Δωδώνη
Μπορεί η Δωδώνη να είναι συνώνυμη της φέτας, leader στην ελληνική αγορά και ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επώνυμης φέτας στον κόσμο, όμως ύστερα από 50 χρόνια έχει κάνει σημαντικά βήματα και εκτός του βασικού της προϊόντος. Ήδη μετά την ιδιωτικοποίηση της έγιναν σημαντικά βήματα για να γίνει μία πανελλαδική γαλακτοβιομηχανία με ισχυρή παρουσία στο γιαούρτι και ικανοποιητική στον χώρο του γάλακτος, όμως τον τελευταίο χρόνο η εταιρεία με έδρα τα Ιωάννινα πραγματοποίησε βήματα και πέρα από τον χώρο των γαλακτοκομικών.
Η είσοδος στα φυτικά επιδόρπια ήταν το πρώτο σημαντικό βήμα, μέσω των επιδορπίων Plant’d, που παρασκευάζονται με βάση τη βρώμη και διατίθενται σε τρεις διαφορετικούς κωδικούς. Γι’ αυτές τις ημέρες έχει προγραμματιστεί και η είσοδος στην αγορά των σνακς, με τα «Heavenly Cheese Thins» σνακ, που παράγονται στο εργοστάσιο της συγγενικής εταιρείας Unismack στο Κιλκίς και έχουν ως βασικό συστατικό (στα επίπεδα του 60%) τη φέτα ή το χαλούμι σε ψημένη μορφή. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλες κινήσεις από τη Δωδώνη, καθώς, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Μιχάλη Παναγιωτάκη, στόχος είναι ο μετασχηματισμός της σε μια σύγχρονη εταιρεία τροφίμων.
Οι δύο ηπειρωτικές επιχειρήσεις με τις επεκτατικές τους κινήσεις, πέρα από τα προφανή, επιτυγχάνουν και την ισχυροποίησή τους στις σχέσεις με το λιανεμπόριο, αποδεσμεύονται σε ένα βαθμό από τα σκαμπανεβάσματα στις τιμές των τυροκομικών και ανοίγουν τον δρόμο για παρουσία στις διεθνείς αγορές, με προϊόντα προστιθέμενης αξίας.