THEPOWERGAME
Έχουν περάσει περίπου δύο μήνες από την ανακοίνωση της Ryanair ότι θα κλείσει τη βάση της στην Αθήνα για τη χειμερινή περίοδο, μία απόφαση η οποία είναι σε εφαρμογή ήδη από τις 29 Οκτωβρίου. Η ιρλανδική low cost διεξάγει μόλις 10 από τα 20 και πλέον δρομολόγια από και προς την Αθήνα που είχε τα προηγούμενα χρόνια και θα επιστρέψει ξανά με το καλοκαιρινό της πρόγραμμα στα τέλη Μαρτίου. Σύμφωνα με το cirium.com, έναν εξειδικευμένο ιστοτόπο στον σχεδιασμό αεροπορικών συνδέσεων, η Ryanair το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα προσφέρει 221.000 θέσεις από και προς την Αθήνα, 36% λιγότερες σε σχέση με το 2022.
Μεγάλη κερδισμένη η Aegean
Τα δέκα δρομολόγια που συνεχίζει η Ryanair είναι από Αθήνα προς Δουβλίνο, Λονδίνο, Βρυξέλλες, Μιλάνο, Μπολόνια, Ρώμη, Βουδαπέστη, Κατοβίτσε, Βιέννη και Μάλτα. Έκτος συνδέσεων μένουν αρκετοί μεγάλοι ευρωπαϊκοί προορισμοί, που ανταγωνιστές της έτρεξαν να καλύψουν το κενό, ενώ χωρίς σύνδεση έμειναν το Κίεβο, η Ακάμπα στην Ιορδανία και η Κατάνια στην Ιταλία. Όπως θα δούμε παρακάτω, η Ryanair πρόσφερε ένα ανέλπιστο δώρο, ειδικά στην Aegean, η οποία εκεί που θα μείωνε το πτητικό της έργο λόγω χειμερινής περιόδου, βρέθηκε να παίζει μπάλα χωρίς αντίπαλο σε κομβικές συνδέσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Βερολίνου, όπου πέρα από τη Ryanair αποχώρησαν και η Scoot αλλά και η EasyJet. H Aegean ήδη έχει διπλασιάσει τις απευθείας πτήσεις της όλη τη χειμερινή περίοδο, ώστε να καλύψει την έξοδο των τριών low cost αεροπορικών.
Σε άλλους γερμανικούς προορισμούς, στην Κολωνία η Aegean θα ξεκινήσει νωρίτερα τις πτήσεις της την άνοιξη, ενώ η περιοχή καλύπτεται ήδη από το Ντίσελντορφ, όπου Aegean και Eurowing έχουν πτήσεις όλο τον χρόνο. Επίσης, στη Φρανκφούρτη, μετά την αποχώρηση της Ryanair, η Lufthansa και η Aegean αύξησαν τη συνδεσιμότητα κατά περίπου 20%. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι Lufthansa και Aegean συνεργάζονται μέσω κοινών πτήσεων και του group Star Alliance. Στη γειτονική Αυστρία, όπου από τη σύνδεση με τη Βιέννη αποχώρησε η Wizz, η Aegean αυξάνει τη συνδεσιμότητα κατά 48% περίπου, με την Austrian επίσης να αυξάνει τα δρομολόγια κατά 60%.
Στην Πολωνία και συγκεκριμένα στη σύνδεση με Βαρσοβία, η Aegean υπερδιπλασίασε τις συνδέσεις της, ενώ στην Κρακοβία η ελληνική αεροπορική εταιρεία θα ξεκινήσει τη σύνδεση στα τέλη Μαρτίου. Στο Κατοβίτσε, όπου η Ryanair μείωσε μόλις 7% τις θέσεις προς Αθήνα, βρήκε χώρο να εισέλθει η Wizz, που θα συνδέει την πολωνική πόλη με την ελληνική πρωτεύουσα όλο τον χρόνο.
Στους μεσογειακούς προορισμούς, σε ό,τι αφορά τη Βαρκελώνη, τους χειμερινούς μήνες η Aegean αυξάνει κατά 30% τις πτήσεις της, ενώ το κενό εκμεταλλεύεται και η Vueling, με αύξηση της τάξης του 60%. Στο Fiumicino της Ρώμης η Aegean αυξάνει τη θέση της κατά 60%, η ITA τη διπλασιάζει και η Sky Express τη βελτιώνει κατά 85%. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η περίπτωση του Τελ Αβίβ μετά την αποχώρηση της Ryanair, όπου εισήλθαν η κυπριακή TUS και η Bluebird, η Arkia και η El Al αύξησαν την παρουσία τους, η Israir έμεινε σταθερή, με την Aegean και εδώ να διπλασιάζει την παρουσία της.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη βρετανική πρωτεύουσα, όπου η Ryanair έχει περιορίσει την παρουσία της σε δύο πτήσεις εβδομαδιαίως από και προς Στάνστεντ, όλοι οι υπόλοιποι παίκτες αύξησαν την παρουσία τους τον φετινό χειμώνα. Από το Χίθροου η Aegean αυξάνει την παρουσία της κατά 33% και η British Airways κατά 17% περίπου. Από το Γκάτγουικ η Easyjet αυξάνει τις προσφερόμενες θέσεις κατά 83% περίπου, ενώ η Wizz υπερδιπλασιάζει τη χωρητικότητά της, η οποία επίσης από το Λούτον αυξάνει την παρουσία της κατά 83%.
Από τους κερδισμένους του χειμώνα είναι και η Sky Express, η οποία στην πρώτη -κανονική- χρονιά που θα έχει παρουσία σε διεθνείς αγορές τον χειμώνα θα έχει έναν σημαντικό ανταγωνιστή λιγότερο. Υπενθυμίζεται ότι μέσα στην πανδημία υπερδιπλασίασε τις προσφερόμενες θέσεις σε σχέση με το 2019, ενώ το 2022 συνέχισε με μια αύξηση της τάξης του 38%. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, η αύξηση αυτή συνεχίζεται και το πρώτο τρίμηνο του 2023, αν και με χαμηλότερους ρυθμούς.