Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Οι πιέσεις των πολυεθνικών για να πάρουν μερίδια στην αγορά

Η επιβολή προστίμου στην Coca Cola 3E, ύψους 10,3 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για πρακτικές μη αξιοκρατικού εκτοπισμού των ανταγωνιστών της μπορεί να αφορά σε μια καταγγελία που έγινε πριν από οκτώ χρόνια, όμως η κατάσταση δεν φαίνεται να έχει αλλάξει πολύ, με βάση όσα αναφέρουν στο powergame.gr εγχώριοι και τοπικοί επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται στον χώρο των τροφίμων και της εστίασης. Σύμφωνα με τις καταγγελίες τους, η κατάσταση είναι χειρότερη από την προηγούμενη δεκαετία, καθώς τέσσερις μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι (σ.σ.: ένας από τον χώρο των αναψυκτικών, δύο ζυθοποιίες και μία εταιρεία που δεσπόζει στην αγορά του καφέ) έχουν ενισχυθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν.

Οι συγκεκριμένες πολυεθνικές έχουν εισέλθει σε νέες προϊοντικές κατηγορίες, όπως τα αλκοολούχα ποτά και ο καφές, ενισχύοντας τόσο το χαρτοφυλάκιό τους όσο και το δίκτυο διανομής και σημείων πώλησης, που ξεκινούν από το περίπτερο και τον φούρνο της γειτονιάς και φτάνουν έως τα πρατήρια καυσίμων και τα night clubs. Αντίστοιχα, ζυθοποιίες έχουν εντάξει στο χαρτοφυλάκιό τους σήματα που προσομοιάζουν σε αυτά μικροζυθοποίιας, διανομή προϊόντων τρίτων και αλκοολούχα ποτά. Μπορεί τα παραπάνω να είναι απολύτως νόμιμα και μέσα στη λογική της εξάπλωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, όμως, σύμφωνα με τους συνομιλητές μας, στα όρια της επιχειρηματικής ηθικής και των νόμιμων πρακτικών κινούνται οι πολυεθνικές ως προς τις συμφωνίες που πραγματοποιούν, τόσο στο λιανεμπόριο όσο και στη μαζική εστίαση και την αγορά του HORECA.

Όπως ανέφερε μικροζυθοποιός στο powergame.gr, πολυεθνικός ανταγωνιστής του προσφέρει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων σε εστιατόρια και θέτει στόχους πωλήσεων ούτως ώστε να παράσχει με την επίτευξή τους εκπτωτική τιμή. «Αυτό έχει αποτέλεσμα όταν πηγαίνεις σε μία ταβέρνα, οι σερβιτόροι να “ξεχνούν” να σου πουν ότι στον κατάλογό τους υπάρχουν μπίρες πέρα από της πολυεθνικής. Μόνο όταν τους ρωτήσεις αν έχουν έχουν κάποια τοπική σου το αναφέρουν», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Δεν είναι λίγες οι φορές που εστιατόρια, ακόμη και του τόπου μας, έχουν αρνηθεί ευγενικά να φιλοξενήσουν τα προϊόντα μας, επικαλούμενα ότι έχουν ήδη μεγάλη γκάμα από μπίρες που τους προσφέρει μόνο μία εταιρεία».

Με όπλο τον πληθωρισμό

Αντίστοιχες πρακτικές παρατηρούνται και στο λιανεμπόριο. Βιοτέχνης ο οποίος διαθέτει τοπική μονάδα παραγωγής ελληνικού καφέ έκανε λόγο για «παθητικό πόλεμο», όταν πέρυσι, που οι τιμές της πρώτης ύλης είχαν ξεκινήσει να ανεβαίνουν κατακόρυφα, ο βασικός παίκτης, που είναι πολυεθνική, καθυστερούσε χαρακτηριστικά να δώσει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με αυξημένες τιμές, ισχυριζόμενος ότι τα αποθέματα που διαθέτει είναι τέτοια που του προσφέρουν τη δυνατότητα να πουλάει σε τιμές που δεν δικαιολογούνταν από τις αυξήσεις πρώτων υλών. «Δεν ξέρουμε αν αυτό που έλεγε είναι αλήθεια ή όχι, όμως είτε σε αποθέματα είτε σε χρήμα που μπορούν να “κάψουν” σε προσφορές οι πολυεθνικές, οι μικροί παίκτες δεν μπορούμε να τις ακολουθήσουμε. Πέρυσι λειτουργούσαμε με ζημιά, καθώς τα σούπερ μάρκετ δεν δέχονταν τα τιμολόγια με τις αυξημένες τιμές που ζητούσαμε, επικαλούμενα ότι ο βασικός παίκτης στην κατηγορία μας δεν έχει προχωρήσει σε αυξήσεις», σημειώνει.

Το πληθωριστικό κύμα αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για πολυεθνικές και ισχυρούς παίκτες να αυξήσουν περαιτέρω τα μερίδιά τους εις βάρος ανταγωνιστών τους που οι οικονομικές τους δυνατότητες είναι περιορισμένες. Εγχώριος παίκτης στην αγορά της κάψουλας εσπρέσο σημειώνει ότι οι τιμές τις περιόδους προσφοράς του βασικού παίκτη της κατηγορίας «κινούνται στα όρια κάτω του κόστους και πολύ πιθανόν να τα ξεπερνούν, είναι τιμές που εμείς δεν μπορούμε να προσφέρουμε, καθώς θα γράφαμε σημαντικές ζημίες». Αντίστοιχη είναι και η πολιτική εταιρείας αναψυκτικών, η οποία σε έναν ευπώλητο κωδικό της, 5+1 κουτάκια αναψυκτικού, μπορεί να έχει δώσει νέα τιμολόγια, που να διαμορφώνουν τη βασική τιμή στο ράφι περίπου στα 4,20 ευρώ, όμως με τις προσφορές το μεγαλύτερο διάστημα η τιμή πέφτει στα 3,20 ευρώ, ενώ από χθες τα συγκεκριμένα αναψυκτικά πωλούνται από soft discount αλυσίδα σούπερ μάρκετ στα 2,88 ευρώ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!