THEPOWERGAME
Της Νατάσας Φραγκούλη
Μπορεί μία βιομηχανία να προβλέψει πότε θα χαλάσει ένα κρίσιμο ανταλλακτικό, ώστε να ειδοποιηθεί ο τεχνικός και να κάνει αντικατάσταση του εξαρτήματος πριν σταματήσει να δουλεύει η μηχανή; Και μάλιστα όταν αυτό αφορά 300 μηχανές, διάσπαρτες σε διαφορετικά σημεία της χώρας;
Κορυφαία βαριά βιομηχανία της χώρας το κάνει με τη χρήση augmented analytics, που «τρέχει» για λογαριασμό της η ελληνική Witside, μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες τεχνολογίας στην Ελλάδα. Η ειδίκευσή της, τα augmented analytics, αν και όψιμη τεχνολογία στην Ελλάδα, δεν αποτελούν σκηνή από ένα μελλοντικό Matrix.
Είναι μια πραγματικότητα, με την οποία αρχίζουν να έρχονται σε επαφή σταδιακά οι ελληνικές εταιρείες. Πρακτικά πρόκειται για τη συλλογή, επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων, ώστε μέσα από την αξιοποίησή τους με τη χρήση μεθόδων, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση, να εξαχθούν συμπεράσματα, που βελτιώνουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Στο παράδειγμα που αναφέραμε, όπως μας εξηγεί ο Κωνσταντίνος Παζάλος, Director, Innovation & Analytics της Witside, η βαριά βιομηχανία πέτυχε μείωση του χρόνου, που θα χρειαστεί να μείνουν σταματημένες οι μηχανές της λόγω βλάβης σε κάποιο ανταλλακτικό κατά 21%. Παράλληλα διεύρυνε τον κύκλο ζωής των ανταλλακτικών κατά 14%, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα έξοδα συντήρησης και το συνολικό λειτουργικό κόστος.
Tailor made τραπεζικά προϊόντα
Προφανώς το παράδειγμα δεν είναι μοναδικό. Με τη χρήση augmented analytics, μια τράπεζα μπορεί να προτείνει στον πελάτη, με το που μπαίνει στον λογαριασμό του internet banking του, tailor made χρηματοοικονομικά προϊόντα με βάση τις ανάγκες του, αξιοποιώντας δεδομένα του αγοραστικού προφίλ του. Ή μια βιομηχανία τροφίμων να προβλέψει τη ζήτηση των επόμενων εβδομάδων, ώστε να χειριστεί ανάλογα τα αποθέματά της, μειώνοντας.
«Τα έργα αυτά καταδεικνύουν την ανάγκη που υπάρχει στην ελληνική αγορά για αξιόπιστες λύσεις αξιοποίησης δεδομένων, καθώς οι επιχειρήσεις μεταβαίνουν από τα descriptive analytics, αναλύσεις που αποσκοπούν να απαντήσουν στην ερώτηση “τι συνέβη”, στα prescriptive analytics, που απαντούν στο “τι πρέπει να γίνει”, ώστε να επιτευχθεί ο εκάστοτε στόχος» τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Witside Χρήστος Παπαδόπουλος.
Όσο για το αν οι ελληνικές εταιρείες έχουν αρχίσει να μπαίνουν στην εποχή των augmented analytics, ο κ. Παπαδόπουλος είναι ξεκάθαρος στην απάντησή του: «Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική πρόοδος στην Ελλάδα, καθώς ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί και επιχειρήσεις εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Τα πολύ θετικά αποτελέσματα, που έχουν ήδη επιτύχει μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιήθηκαν στον συγκεκριμένο τομέα, προσελκύουν άλλες εταιρείες, με αποτέλεσμα να ενδιαφέρον να διογκώνεται».
Μάλιστα, ο ίδιος εξηγεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση δεν είναι εργαλεία που αφορούν μόνο τις μεγάλες εταιρείες, αλλά μπορούν να αποτελέσουν διαβατήριο επιβίωσης και για τις μικρότερες επιχειρήσεις.
Ανοδική πορεία
Το εντεινόμενο ενδιαφέρον των ελληνικών επιχειρήσεων να προσποριστούν τα οφέλη της τεχνολογίας και των analytics αποτυπώνεται και στη σταθερά ανοδική πορεία της ίδιας της Witside. Η εταιρεία προβλέπει 40% αύξηση στον φετινό κύκλο εργασιών (έσοδα 2,35 εκατ. και EBITDA 337 χιλ. ευρώ το 2020). Στο χαρτοφυλάκιό της υπάρχουν σήμερα περισσότερα από 300 ενεργά συμβόλαια, ενώ η εταιρεία δρομολογεί προσλήψεις, αυξάνοντας το προσωπικό της κατά 35% το τρέχον έτος.
Η Witside, με έδρα την Αθήνα και 24 άτομα προσωπικό, δημιουργήθηκε το 2010, αντιπροσωπεύοντας αρχικά τα προϊόντα της Qlik, ενός από τους διεθνείς ηγέτες στην οπτικοποίηση και αξιοποίηση δεδομένων, ενώ σταδιακά διεύρυνε το χαρτοφυλάκιο των λύσεων που προωθεί. Ήδη περισσότερες από 350 επιχειρήσεις εμπιστεύονται τη Witside για την αξιοποίηση των δεδομένων τους. Μεταξύ αυτών κορυφαίες εταιρείες και οργανισμοί από όλους τους κλάδους, όπως ο χρηματοπιστωτικός, οι τηλεπικοινωνίες, το λιανεμπόριο, η βιομηχανία.