THEPOWERGAME
Στην ιλιγγιώδη αύξηση των δαπανών απέδωσε η Rivian Automotive τον τριπλασιασμό των καθαρών ζημιών μέσα στο β’ τρίμηνο καθώς η αύξηση των εξαρτημάτων, πρώτων υλών και μεταφορικών ήταν πρωτόγνωρη, όπως δήλωσε η Κλερ ΜακΝτόνοου, οικονομική διευθύντρια της κατασκευάστριας ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Παρόλα αυτά διατήρησε αμετάβλητο τον στόχο για την παραγωγή 25.000 οχημάτων μέχρι τα τέλη του 2022. Όμως οι λειτουργικές ζημιές θα φθάσουν, σε ετήσια βάση, τα 5,45 δισ. δολάρια όταν αρχικά προβλέπονταν πως θα φθάσουν τα 4,75 δισ. δολάρια. Μέσα στο β΄ τρίμηνο, οι καθαρές ζημιές διαμορφώθηκαν στα 1,7 δισ. δολάρια με έσοδα 364 εκατ. δολαρίων την ίδια περίοδο.
Το εντυπωσιακό ΙΡΟ της Rivian και η σκληρή πραγματικότητα
Η Rivian βρέθηκε πέρσι τον Νοέμβριο στο επίκεντρο της δημοσιότητας διότι κατάφερε να φθάσει μια αποτίμηση της τάξεως των 91 δισ. δολαρίων κατά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο Nasdaq, με άνοδο της μετοχής της από τα 78 στα 106,75 δολάρια τις πρώτες ώρες της διαπραγμάτευσής της. Εκείνη την περίοδο είχε, μάλιστα, γραφτεί πως η κεφαλαιοποίησή της είχε ξεπεράσει αυτήν της Ford, η οποία κατέχει μερίδιο 12% στο μετοχικό της κεφάλαιο. Η Apple, αντίστοιχα, ελέγχει ένα 20%. Από τις αρχές του έτους, ωστόσο, η μετοχή της έχει καταγράψει απώλειες άνω του 60% με την τιμή της μετοχής της να κινείται σήμερα στα 40 δολάρια.
Αλλά η Rivian, η οποία εξειδικεύεται στα ηλεκτροκίνητα οχήματα ελευθέρου χρόνου (SUVs) και τα ημιφορτηγά, συναντά τις ίδιες δυσκολίες με τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου. Εκτός των καθυστερήσεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες που συσσωρεύτηκαν εν μέσω της πανδημίας, οι πληθωριστικές πιέσεις στην παγκόσμια οικονομία έχουν κλιμακωθεί από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την συνακόλουθη ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη. Η μεγάλη αύξηση του κόστους ενέργειας συμπαρασύρει σε ανατιμήσεις κάθε πτυχή της οικονομικής δραστηριότητας με ελάχιστες, ίσως, εξαιρέσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως οι τιμές του λιθίου, το βασικό συστατικό στην παραγωγή μπαταριών, κινείται στην αγορά της Κίνας κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, με ετήσια άνοδο 400% σε σχέση με έναν χρόνο πριν στην αγορά μετάλλων της Σαγκάης. Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Κίνας, όπου βρίσκονται κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες λιθίου στον κόσμο, υπάρχει έλλειμμα στην προσφορά της τάξεως των 1.361 τόνων τον Ιούλιο από πλεόνασμα έναν μήνα πριν που εξηγεί γιατί οι τιμές φλερτάρουν κοντά στο ρεκόρ των 550.000 γουάν -δηλαδή πάνω από 79.300 ευρώ- τον τόνο.
Οι τριβές Κίνας-Ταϊβάν ενισχύουν την γεωπολιτική αβεβαιότητα
Σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας προστίθενται οι νέες τριβές ανάμεσα στην Κίνα και την Ταϊβάν που έχουν προκαλέσει ανασφάλεια στον κλάδο των ημιαγωγών καθώς οι δυο αυτές χώρες κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην παγκόσμια παραγωγή.
Ο Ζάου Χαϊτζούν, επικεφαλής της SMIC (Semiconductor Manufacturing International Corporation), η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ημιαγωγών στην Κίνα, τόνισε πως ο υψηλός πληθωρισμός και οι κλιμακούμενες γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή της ανατολικής Ασίας έχουν προκαλέσει «κάποιον πανικό στη βιομηχανία και έχουν οδηγήσει στο πάγωμα κάποιων τμημάτων των εφοδιαστικών αλυσίδων. Οι ημιαγωγοί είναι βασικά εξαρτήματα στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η Rivian επιδιώκει να μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες με διάφορους τρόπους. Ενδεικτικό είναι πως δίνει βάρος στις μεταφορές των ετοιμοπαράδοτων οχημάτων της π.χ. μέσω αμαξοστοιχιών και όχι φορτηγών που κοστίζει φθηνότερα, αλλά μπορεί να επιμηκύνει τον χρόνο παράδοσης στους πελάτες της.