Γ.Δ.
1468.01 -0,08%
ACAG
+1,05%
5.77
CENER
+0,73%
9.6
CNLCAP
+1,42%
7.15
DIMAND
-0,33%
9.07
NOVAL
-0,18%
2.765
OPTIMA
-0,49%
12.16
TITC
+2,37%
32.35
ΑΑΑΚ
0,00%
5.6
ΑΒΑΞ
-2,36%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.465
ΑΔΜΗΕ
+1,35%
2.245
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
-0,33%
3.06
ΑΛΦΑ
+0,36%
1.666
ΑΝΔΡΟ
-1,20%
6.6
ΑΡΑΙΓ
+0,61%
11.62
ΑΣΚΟ
0,00%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-4,81%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.6
ΑΤΤ
+2,88%
9.3
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,34%
5.95
ΒΙΟΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΙΟΣΚ
+3,57%
1.45
ΒΙΟΤ
0,00%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-1,53%
1.605
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,56%
17.88
ΔΑΑ
+0,28%
8.02
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,86%
11.73
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,62%
0.323
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.62
ΕΕΕ
+0,12%
33.48
ΕΚΤΕΡ
-3,43%
2.11
ΕΛΒΕ
0,00%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.19
ΕΛΛ
-1,08%
13.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
2.03
ΕΛΠΕ
-0,48%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+2,21%
2.31
ΕΛΤΟΝ
+1,13%
1.79
ΕΛΧΑ
+0,98%
1.848
ΕΝΤΕΡ
-0,50%
8.01
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,54%
1.28
ΕΤΕ
-3,96%
8.096
ΕΥΑΠΣ
-0,30%
3.33
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+0,59%
2.05
ΕΧΑΕ
+1,91%
4.795
ΙΑΤΡ
-3,70%
1.69
ΙΚΤΙΝ
+1,11%
0.4095
ΙΛΥΔΑ
+5,00%
1.89
ΙΝΚΑΤ
-1,00%
4.95
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.1
ΙΝΛΟΤ
-0,32%
1.246
ΙΝΤΕΚ
+0,34%
5.92
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+1,98%
1.285
ΙΝΤΚΑ
-0,90%
3.32
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
+0,69%
1.465
ΚΟΡΔΕ
+0,60%
0.502
ΚΟΥΑΛ
-2,84%
1.164
ΚΟΥΕΣ
+1,68%
5.46
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,87%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
+0,57%
0.884
ΛΑΜΔΑ
+0,13%
7.49
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.4
ΛΑΝΑΚ
+4,52%
0.925
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
-0,37%
2.71
ΜΕΡΚΟ
-0,44%
45
ΜΙΓ
+0,54%
3.715
ΜΙΝ
+0,85%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,20%
23.6
ΜΟΝΤΑ
-4,61%
3.52
ΜΟΤΟ
-23,47%
2.12
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,24%
25.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
37.14
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
+4,07%
0.972
ΞΥΛΚ
-1,39%
0.283
ΞΥΛΠ
+1,92%
0.424
ΟΛΘ
+0,47%
21.2
ΟΛΠ
-5,82%
25.9
ΟΛΥΜΠ
-0,78%
2.55
ΟΠΑΠ
+0,38%
16.04
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.9
ΟΤΕ
+1,22%
14.99
ΟΤΟΕΛ
+0,51%
11.9
ΠΑΙΡ
+0,46%
1.09
ΠΑΠ
+0,42%
2.38
ΠΕΙΡ
-0,05%
3.778
ΠΕΤΡΟ
-0,23%
8.74
ΠΛΑΘ
-1,31%
4.155
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
-8,00%
0.23
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-2,72%
5
ΡΕΒΟΙΛ
-1,25%
1.975
ΣΑΡ
-0,55%
10.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.347
ΣΙΔΜΑ
-1,18%
1.67
ΣΠΕΙΣ
-0,89%
6.68
ΣΠΙ
+0,90%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.27
ΤΖΚΑ
-3,30%
1.465
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,63%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.91
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Οι νέες προκλήσεις των ελληνικών σούπερ μάρκετ

Μπορεί από την πανδημία τα σούπερ μάρκετ να ήταν από τους ελάχιστους κλάδους που βγήκαν κερδισμένοι όμως τους τελευταίους μήνες το περιβάλλον έχει αντιστραφεί. Οι αλκυονίδες ημέρες που απολάμβαναν αποτελούν παρελθόν. Ήδη από τα τέλη του 2021, είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αντιστροφής της ανοδικής πορείας, ενώ όσο προχωρούσε ο χρόνος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος εμφανίζονταν και πολλαπλασιάζονταν. Έτσι, σε επίπεδο πενταμήνου οι πληροφορίες θέλουν οι πωλήσεις σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο να είναι μειωμένες κατά 2% ενώ σε όγκο η μείωση των πωλήσεων φέρεται να έχει περάσει σε διψήφια ποσοστά. Δεν είναι όμως η κάθετη πτώση στη ζήτηση το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ σήμερα στην Ελλάδα.

Ενεργειακό κόστος

Τα σούπερ μάρκετ είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως. Μεγάλοι χώροι που πρέπει να φωτίζονται συνεχώς, ψυγεία και καταψύξεις σε καταστήματα και αποθήκες και χρήσεις κλιματισμού δημιουργούν ένα ενεργοβόρο κοκτέιλ που δύσκολα μπορεί να ανταγωνιστεί άλλος κλάδος. Στην Ελλάδα η πρόσφατη αύξηση στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας μεταφράζεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ αναλόγως το μέγεθος της αλυσίδας ή τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει. Αξίζει να αναφερθεί ότι έως τώρα αρκετές αλυσίδες είχαν φροντίσει να μειώσουν τα κόστη ενέργειας – και άρα να είναι και πιο ανταγωνιστικές – είτε αλλάζοντας ψυγεία και καταψύκτες με νέας γενιάς που δεν είναι τόσο ενεργοβόρα είτε με την αλλαγή λαμπτήρων. Μία πιο πρόσφατη τάση την οποία εξετάζουν ή έχουν αρχίσει να υλοποιούν αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι η τοποθέτηση ηλιακών πάνελ στις οροφές ιδιόκτητων εγκαταστάσεων όπου αυτό είναι εφικτό. Στόχος είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες των αλυσίδων και όπου υπάρχει η δυνατότητα να προκύψει κέρδος από την πώληση ρεύματος προς τρίτους (net metering).

Ελλείψεις προϊόντων

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφερε ξανά στο προσκήνιο την επιβολή «δελτίου» σε ορισμένα προϊόντα, κάτι που το είχαμε ξαναδεί πρόσφατα στην αρχή της υγειονομικής κρίσης σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Αυτή τη φορά οι περιορισμοί ήρθαν σε τρόφιμα, και κυρίως στο ηλιέλαιο. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και σε αρκετά προϊόντα που έρχονται από την Ασία (κυρίως bazaar) καθώς επηρεάζονται από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το πρόβλημα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αναμένεται να εξαλειφθεί το επόμενο διάστημα χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν αποκλείεται να προκύψει σε νέες κατηγορίες.

Έλλειψη προσωπικού

Για πρώτη φορά στην ιστορία τους τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εύρεσης προσωπικού. Μπορεί να μην αφορά το μη εξειδικευμένο προσωπικό (π.χ. ταμίες – υπάλληλοι γεμίσματος ραφιών) όμως όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου υπάρχει έντονο πρόβλημα σε ειδικότητες τόσο μέσα στις σάλες (π.χ. κρεοπωλείο – ιχθυοπωλείο) όσο και στις αποθήκες αλλά και στις διανομές (οδηγοί). Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο έντονο την καλοκαιρινή περίοδο σε τουριστικές περιοχές.

Τεχνολογική αναβάθμιση

Η πανδημία αλλά και η είσοδος νεότερων γενιών στην αγορά επιβάλει την εξέλιξη των σούπερ μάρκετ με την είσοδο νέων τεχνολογιών που θα κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται πιο φιλικά αλλά και πιο ασφαλείς στα σούπερ μάρκετ. Η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος φαντάζει μονόδρομος ακόμη και για τους τελευταίους που δεν το έχουν τολμήσει ενώ τεχνολογικές αναβαθμίσεις θα πρέπει να γίνουν και εντός των καταστημάτων εάν θέλουν οι ιδιοκτήτες να είναι πιο φιλικοί στις νεότερες γενιές. Μία από τις τάσεις που έχει κυριαρχήσει στην Ευρώπη και αναμένεται να δούμε και στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα είναι η ανάπτυξη στο self check out.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!