THEPOWERGAME
Μπορεί από την πανδημία τα σούπερ μάρκετ να ήταν από τους ελάχιστους κλάδους που βγήκαν κερδισμένοι όμως τους τελευταίους μήνες το περιβάλλον έχει αντιστραφεί. Οι αλκυονίδες ημέρες που απολάμβαναν αποτελούν παρελθόν. Ήδη από τα τέλη του 2021, είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αντιστροφής της ανοδικής πορείας, ενώ όσο προχωρούσε ο χρόνος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος εμφανίζονταν και πολλαπλασιάζονταν. Έτσι, σε επίπεδο πενταμήνου οι πληροφορίες θέλουν οι πωλήσεις σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο να είναι μειωμένες κατά 2% ενώ σε όγκο η μείωση των πωλήσεων φέρεται να έχει περάσει σε διψήφια ποσοστά. Δεν είναι όμως η κάθετη πτώση στη ζήτηση το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ σήμερα στην Ελλάδα.
Ενεργειακό κόστος
Τα σούπερ μάρκετ είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως. Μεγάλοι χώροι που πρέπει να φωτίζονται συνεχώς, ψυγεία και καταψύξεις σε καταστήματα και αποθήκες και χρήσεις κλιματισμού δημιουργούν ένα ενεργοβόρο κοκτέιλ που δύσκολα μπορεί να ανταγωνιστεί άλλος κλάδος. Στην Ελλάδα η πρόσφατη αύξηση στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας μεταφράζεται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ αναλόγως το μέγεθος της αλυσίδας ή τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει. Αξίζει να αναφερθεί ότι έως τώρα αρκετές αλυσίδες είχαν φροντίσει να μειώσουν τα κόστη ενέργειας – και άρα να είναι και πιο ανταγωνιστικές – είτε αλλάζοντας ψυγεία και καταψύκτες με νέας γενιάς που δεν είναι τόσο ενεργοβόρα είτε με την αλλαγή λαμπτήρων. Μία πιο πρόσφατη τάση την οποία εξετάζουν ή έχουν αρχίσει να υλοποιούν αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι η τοποθέτηση ηλιακών πάνελ στις οροφές ιδιόκτητων εγκαταστάσεων όπου αυτό είναι εφικτό. Στόχος είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες των αλυσίδων και όπου υπάρχει η δυνατότητα να προκύψει κέρδος από την πώληση ρεύματος προς τρίτους (net metering).
Ελλείψεις προϊόντων
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έφερε ξανά στο προσκήνιο την επιβολή «δελτίου» σε ορισμένα προϊόντα, κάτι που το είχαμε ξαναδεί πρόσφατα στην αρχή της υγειονομικής κρίσης σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Αυτή τη φορά οι περιορισμοί ήρθαν σε τρόφιμα, και κυρίως στο ηλιέλαιο. Αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και σε αρκετά προϊόντα που έρχονται από την Ασία (κυρίως bazaar) καθώς επηρεάζονται από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το πρόβλημα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αναμένεται να εξαλειφθεί το επόμενο διάστημα χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν αποκλείεται να προκύψει σε νέες κατηγορίες.
Έλλειψη προσωπικού
Για πρώτη φορά στην ιστορία τους τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εύρεσης προσωπικού. Μπορεί να μην αφορά το μη εξειδικευμένο προσωπικό (π.χ. ταμίες – υπάλληλοι γεμίσματος ραφιών) όμως όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου υπάρχει έντονο πρόβλημα σε ειδικότητες τόσο μέσα στις σάλες (π.χ. κρεοπωλείο – ιχθυοπωλείο) όσο και στις αποθήκες αλλά και στις διανομές (οδηγοί). Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο έντονο την καλοκαιρινή περίοδο σε τουριστικές περιοχές.
Τεχνολογική αναβάθμιση
Η πανδημία αλλά και η είσοδος νεότερων γενιών στην αγορά επιβάλει την εξέλιξη των σούπερ μάρκετ με την είσοδο νέων τεχνολογιών που θα κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται πιο φιλικά αλλά και πιο ασφαλείς στα σούπερ μάρκετ. Η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος φαντάζει μονόδρομος ακόμη και για τους τελευταίους που δεν το έχουν τολμήσει ενώ τεχνολογικές αναβαθμίσεις θα πρέπει να γίνουν και εντός των καταστημάτων εάν θέλουν οι ιδιοκτήτες να είναι πιο φιλικοί στις νεότερες γενιές. Μία από τις τάσεις που έχει κυριαρχήσει στην Ευρώπη και αναμένεται να δούμε και στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα είναι η ανάπτυξη στο self check out.