THEPOWERGAME
Για τον Ανδρέα Μεταξά, διευθύνοντα σύμβουλο του Metaxas Hospitality Group, ο ελληνικός τουρισμός κακώς αρκείται μονάχα στην εμπορική του διάσταση και την ετήσια αυξομείωση του αριθμού των αφίξεων.
«Δεν θα έπρεπε να συνδέουμε τον ελληνικό τουρισμό με το πόσες αφίξεις είχαμε, αλλά με το πόσες… εμπειρίες δώσαμε και πόσο βιώσιμα αντιμετωπίσαμε τον πελάτη μας, με ανθρωπιά και αγνά υλικά. Να επιστρέφει δηλαδή ο ταξιδιώτης στο σπίτι του, και να λέει “πήγα εκδρομή στον παράδεισο!”. Αυτό σημαίνει ελληνικός τουρισμός», ανέφερε σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους στις εγκαταστάσεις του Creta Maris Beach Resort στο Ηράκλειο Κρήτης, για την παρουσίαση των στόχων ενός νέου πρωτοποριακού μοντέλου φιλοξενίας, τη «Βιώσιμη Ξενοδοχειακή Γεωργία».
Όντας από τους πρώτους επιχειρηματίες στην ελληνική φιλοξενία, που αντιλήφθηκε το προβάδισμα που μπορεί να έχει η Ελλάδα στις κατηγορίες του εναλλακτικού τουρισμού, ο Ανδρέας Μεταξάς κατάφερε να ηγηθεί στον τομέα της βιώσιμης φιλοξενίας κάνοντας ταυτόχρονα το όνειρό του πραγματικότητα.
«Είναι εντελώς διαφορετικό να βιώνει και να νιώθει ο επισκέπτης πώς το κρεμμύδι ή η μελιτζάνα, που μόλις κόπηκε, από το αγρόκτημα καταλήγει στο δείπνο του. Παράλληλα, παρατηρώ πως οι ταξιδιώτες είναι ολοένα και πιο ενημερωμένοι γύρω από τις καλές περιβαλλοντικές πρακτικές, και επιθυμούν να συμμετέχουν στην όποια βιωματική εκπαίδευση. Παράγουμε λοιπόν προϊόντα τα οποία καταναλώνουμε. Και αυτό για τους ξένους τουρίστες είναι μοναδική εμπειρία», εξήγησε, περιγράφοντας το νέο τρόπο που το Metaxas Hospitality Group συνδέει την κρητική γη με την κρητική φιλοξενία.
Το 2021, ο όμιλος πιστοποιήθηκε για την ιδιοπαραγωγή προϊόντων εντός του ξενοδοχείου Creta Maris beach Resort με βάση τον κανονισμό ΕΕ 2018/848 για τη βιολογική γεωργία, ενώ για τα άλλα δύο του ξενοδοχεία Candia Maris Tui Magic Life και Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa βρίσκεται σε διαδικασία λήψης της πιστοποίησης.
Πιο συγκεκριμένα, με στόχο την επίτευξη του «Zero Miles Food», ποσότητες που χρησιμοποιούνται στα εστιατόρια των ξενοδοχείων του ομίλου προέρχονται από ένα ολόκληρο αυτοελεγχόμενο οικοσύστημα, στα ξενοδοχεία του Ομίλου, χάρη στο οποίο έχει καταγραφεί σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Όπως ξεκαθάρισε ο Μανώλης Καλαφάτης, υπεύθυνος του αγροκτήματος στο Creta Maris Beach Resort δεν γίνεται καμία χρήση λιπασμάτων, ζιζανιοκτόνων και φυτοφαρμάκων, επιτρέποντας έτσι στην οργανική ουσία του εδάφους να λειτουργήσει και να δεσμεύσει άνθρακα.
Από το αγρόκτημα στο πιάτο
Η επίδραση στα εστιατόρια και μπαρ των μονάδων του ομίλου στην Κρήτη και τη Σαντορίνη είναι άμεση, καθώς μέσα από την καλλιέργεια των κήπων και την πρωτοβουλία «Βιώσιμες Προμήθειες», τονώνεται από τη μια η παραγωγή της πρώτης ύλης και από την άλλη, η γαστρονομία, ένα από τα δυνατά χαρτιά του ελληνικού τουρισμού. Έτσι, οι ομάδες των μαγείρων και των κηπουρών αποφασίζουν για τις καλλιέργειες, βάσει του τι προσφέρει το αγρόκτημα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το εστιατόριο «Πίθος» στο Creta Maris Beach Resort. «Εδώ, απολαμβάνει ο επισκέπτης τη γνήσια κρητική κουζίνα και όλα τα υλικά είναι 90% βιολογικά από τους κήπους του ξενοδοχείου μας. Αυτό είναι που κάνει τη διαφορά», σχολίασε ο Νίκος Βλασιάδης, γενικός διευθυντής του Creta Maris Beach Resort.
Ακόμη, το βιολογικό αγρόκτημα του Creta Maris προσφέρεται για ιδιωτικές εκδηλώσεις, οινογνωσία και γευσιγνωσία.
Την προηγούμενη εβδομάδα ήταν η πρώτη φορά που οι τρεις executive chef των ξενοδοχείων του ομίλου βρέθηκαν στον ίδιο χώρο για να δημιουργήσουν ένα πιάτο από τα υλικά του αγροκτήματος, όπως οι κολοκυθοανθοί με τραχανά, φρέσκα λαχανικά και κρέμα τομάτας από τον Βάιο Κουγιουμτζή, Executive Chef Creta Maris Beach Resort, η μελιτζάνα ιμάμ με μπατζίνα και πέστο από βλήτα του Βασίλη Κατσίκα Executive Chef Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa στη Σαντορίνη και η σαλάτα του κήπου με dressing οξύμελι από τον Μανώλη Ματθαιάκη Executive Chef Candia Maris TUI MAGIC LIFE.
Πρωτοπόρα επιχείρηση στις δράσεις της βιώσιμης ανάπτυξης, το Metaxa Hospitality Group, έχει στόχο να ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και να συνεισφέρει στο εγχώριο τουριστικό προϊόν μέσα από τις περιβαλλοντικές δραστηριότητες και τις καλές πρακτικές. Για αυτό και στα πλάνα του Ανδρέα Μεταξά είναι η επέκταση των χωραφιών είτε μέσω νέας αγοράς εκτάσεων καλλιέργειας, είτε μέσω ενοικίασης.
«Στόχος μας είναι μεν η αύξηση των καλλιεργειών μας αλλά χωρίς να βιάζουμε τη μητέρα Γη», επεσήμανε ο κ. Μεταξάς.
Το ταγκό λένε, χορεύεται με δύο. Όμως, ο Ανδρέας Μεταξάς, διευθύνων σύμβουλος του Metaxa Hospitality Group, λέει πως το… χασαποσέρβικο χορεύεται με πολλούς. «Ένας ή δύο δεν αρκούν για να βιώσουμε τη βιωσιμότητα», τονίζει, αναφερόμενος στους επιλεγμένους συνεργάτες και προμηθευτές του, με τους οποίους αναπτύσσει τη νέα αυτή βιώσιμη μορφή φιλοξενίας.
Ειδικότερα, μέσα από τη συνεργασία του με τον Σωτήρη Μπαμπαγιούρη, CEO της Local Food Experts καθώς και έντεκα επιλεγμένους κορυφαίους προμηθευτές ελληνικών προϊόντων, το Metaxas Hospitality Group καλλιεργεί με πιστοποιημένες βιώσιμες πρακτικές, βιολογικά βότανα, φρούτα, καρπούς και λαχανικά στους κήπους και τους ελαιώνες των ξενοδοχείων του.
Μερικοί από τους βασικούς προμηθευτές του Ομίλου είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός οροπεδίου Λασιθίου, τα σταφύλια Γριντάκης, τα αλλαντικά Αφοί Κασσάκη, ο Σαβοϊδάκης, τα Μερακλίδικα, το μέλι Aroma of Crete, η Krivek, η Kalimera Frouta, τα αναψυκτικά Φήμη, κ.α.
Μια άλλη νέα συνεργασία του Metaxas Hospitality Group αφορά την τοπική εταιρεία παραγωγής καφέ Δανδάλης, από την οποία παραλαμβάνει περίσσευμα υπολειμμάτων καφέ, για τον εμπλουτισμό της διαδικασίας φυσικής κομποστοποίησης και τη δημιουργία ποιοτικού λιπάσματος για τους κήπους των ξενοδοχείων.
Και από το πιάτο στην κομποστοποίηση
Σε καθημερινή βάση, μετριούνται τα επίπεδα σπατάλης τροφίμων σε κάθε ξενοδοχείο κατά την προετοιμασία, την παράθεση και το σερβίρισμα.
Το 2021, που ο τουριστικός κλάδος ήταν χτυπημένος από την αδράνεια της πανδημίας COVID-19 και τα ξενοδοχεία κατέγραφαν απώλειες, ο συγκεκριμένος όμιλος, συνεργάστηκε με 41 τοπικούς παραγωγούς τροφίμων και ποτών ενισχύοντας την οικονομία της Κρήτης και της Σαντορίνης, και προωθώντας την ελληνική γαστρονομία.
Τα συνολικά του έσοδα ανήλθαν σε 33,4 εκατ. ευρώ, έχοντας αναπτύξει έναν ειδικό οδηγό για την οικοδόμηση και την εφαρμογή της Βιώσιμης Διακυβέρνησης, με χαρακτήρα think local – act global και με ορίζοντα το 2030. Η συνολική ποσότητα οργανικών αποβλήτων που διαχειρίστηκε το ξενοδοχείο Creta Maris Beach Resort ήταν περίπου 126 τόνοι.
Όπως εξηγεί ο κ. Μεταξάς, η φυσική κομποστοποίηση αποτελεί έναν ανέξοδο αποτελεσματικό τρόπο μείωσης 70-80% των οργανικών υπολειμμάτων της κουζίνας (υπολείμματα τροφών, χαρτί κουζίνας, κ.α.) και του κήπου (κλαδέματα, γκαζόν κτλ.). Μέσω αυτής της διαδικασίας, δημιουργείται το κομπόστ, το οποίο παράγεται μέσα από την αποσύνθεση των οργανικών υλικών, έχει πολύ καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάθε είδους καλλιέργεια.
Από την πλευρά του, ο Νίκος Βλασιάδης, τόνισε ότι ο όμιλος θέλει να αφυπνίζει τον τουρίστα όσον αφορά το food waste, καθώς παρά το γεγονός ότι οι καλές περιβαλλοντικές πρακτικές έχουν περάσει στην κουλτούρα του σύγχρονου ταξιδιώτη υπάρχει ακόμα ένας μεγάλος αριθμός τουριστών που δυστυχώς αδιαφορεί.
«Στο Creta Maris, προκειμένου να μην πετάμε τα απορρίμματα στο ΧΥΤΑ , πληρώνουμε ειδική εταιρεία που παράγει βιοαέριο. Έχουμε κατασκευάσει ειδικά ψυγεία, ώστε να έρχεται μία φορά την εβδομάδα το φορτηγό για παραλαβή και να είναι βιώσιμη η δράση, για την προστασία του περιβάλλοντος», είπε χαρακτηριστικά, αναφερόμενος και στην πρόσφατη συνεργασία του ξενοδοχείου με τη WWF.
Αποστολή στο Ηράκλειο
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ