Γ.Δ.
1596.41 -0,47%
ACAG
+0,83%
6.1
AEM
-0,30%
4.496
AKTR
+1,51%
5.38
BOCHGR
-0,74%
5.36
CENER
-3,50%
9.11
CNLCAP
-0,70%
7.1
DIMAND
+0,97%
8.35
EVR
+0,87%
1.73
NOVAL
-1,19%
2.49
OPTIMA
+0,99%
14.26
TITC
+1,47%
41.55
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+0,44%
2.265
ΑΒΕ
-1,64%
0.421
ΑΔΜΗΕ
-1,06%
2.795
ΑΚΡΙΤ
-1,99%
0.74
ΑΛΜΥ
-0,58%
4.26
ΑΛΦΑ
+0,76%
1.8595
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-1,35%
10.97
ΑΣΚΟ
-0,31%
3.18
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.3
ΑΤΕΚ
0,00%
1.37
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.7
ΑΤΤ
+1,45%
0.702
ΑΤΤΙΚΑ
-0,43%
2.34
ΒΙΟ
-1,91%
5.65
ΒΙΟΚΑ
-1,90%
1.81
ΒΙΟΣΚ
-0,98%
1.515
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-4,07%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,32%
1.545
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,60%
18.48
ΔΑΑ
-2,00%
8.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
+0,46%
13.05
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.765
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,91%
0.367
ΕΒΡΟΦ
-1,83%
1.88
ΕΕΕ
+0,90%
40.36
ΕΚΤΕΡ
+3,72%
2.09
ΕΛΒΕ
+1,85%
5.5
ΕΛΙΝ
+0,46%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,22%
2.275
ΕΛΠΕ
-1,40%
7.75
ΕΛΣΤΡ
-3,77%
2.3
ΕΛΤΟΝ
-0,33%
1.828
ΕΛΧΑ
-0,94%
2.11
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,90%
1.105
ΕΤΕ
+0,33%
8.418
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.41
ΕΥΔΑΠ
-2,14%
5.95
ΕΥΡΩΒ
+1,46%
2.51
ΕΧΑΕ
-1,41%
4.88
ΙΑΤΡ
0,00%
2
ΙΚΤΙΝ
-0,56%
0.358
ΙΛΥΔΑ
-1,43%
1.72
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.72
ΙΝΛΟΤ
-2,06%
1.048
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.84
ΙΝΤΕΤ
+2,30%
1.11
ΙΝΤΚΑ
-0,96%
3.11
ΚΑΡΕΛ
+3,75%
332
ΚΕΚΡ
0,00%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
-0,22%
0.453
ΚΟΥΑΛ
-0,77%
1.296
ΚΟΥΕΣ
-0,16%
6.21
ΚΡΙ
-0,31%
16.2
ΚΤΗΛΑ
+1,03%
1.97
ΚΥΡΙΟ
-2,16%
0.998
ΛΑΒΙ
-1,39%
0.783
ΛΑΜΔΑ
-1,76%
6.68
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
-5,66%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
+1,20%
3.37
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-0,45%
2.23
ΜΕΡΚΟ
-2,55%
38.2
ΜΙΓ
-0,18%
2.84
ΜΙΝ
-2,44%
0.48
ΜΟΗ
-1,17%
22
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.84
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.79
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
-2,34%
26.74
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,52%
3.83
ΜΠΡΙΚ
+0,84%
2.41
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-0,38%
36.62
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.1
ΝΑΥΠ
+1,98%
0.826
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.263
ΞΥΛΠ
-1,07%
0.37
ΟΛΘ
-0,70%
28.2
ΟΛΠ
-1,04%
33.3
ΟΛΥΜΠ
-0,77%
2.57
ΟΠΑΠ
-1,48%
16.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-0,94%
14.76
ΟΤΟΕΛ
-2,54%
10.74
ΠΑΙΡ
+3,31%
0.998
ΠΑΠ
+1,17%
2.6
ΠΕΙΡ
-3,97%
4.542
ΠΕΡΦ
-0,75%
5.26
ΠΕΤΡΟ
-0,77%
7.78
ΠΛΑΘ
-2,14%
3.88
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-0,76%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,94%
1.288
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,50%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,16%
5.11
ΡΕΒΟΙΛ
+0,29%
1.715
ΣΑΡ
-0,32%
12.32
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,99%
0.345
ΣΙΔΜΑ
-3,14%
1.54
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,31%
0.602
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,40%
20.08
ΤΖΚΑ
-1,69%
1.455
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,76%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
-6,25%
0.24
ΦΡΛΚ
-2,15%
4.1
ΧΑΙΔΕ
-3,33%
0.725

Οι επενδυτές της Intrakat και η πικρή ιστορία των εργολάβων

Οι συζητήσεις – αν και κάποιοι υποστηρίζουν πως η συμφωνία έχει σχεδόν κλείσει – για την εξαγορά της Intrakat από τους εφοπλιστές Δημ. Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη, σε συνεργασία με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ Αλ. Εξάρχου, δείχνουν πως οι κατασκευές είναι πάλι στη μόδα! Εδώ και χρόνια δεν είχε μπει «νέο αίμα», δηλαδή επενδυτές με παχυλά πορτοφόλια και διάθεση να τοποθετήσουν σοβαρά κεφάλαια.

Έπειτα από σχεδόν 10 χρόνια ανομβρίας, περίοδο κατά την οποία δεν δημοπρατήθηκε σχεδόν κανένα μεγάλο έργο, οι πέντε μεγάλοι εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, Mytilineos, Intrakat) έχουν σήμερα συνολικό ανεκτέλεστο περί τα 10 δισ. ευρώ, που μπορεί να γίνει και 12 – 15 δισ. αν προχωρήσουν την επόμενη τριετία τα νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης (π.χ. το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης) και Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ, όπως τα έργα διαχείρισης νερού). 

Ακόμα και η Intrakat έχει φτάσει να διαθέτει ανεκτέλεστο 1,2 δισ. ευρώ μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις, και αυτό βλέπουν οι υποψήφιοι αγοραστές πλειοψηφικού πακέτου της εισηγμένης. 

Η ιστορία, βέβαια, υπενθυμίζει πως το 80% των εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων (κάποτε στο Χ.Α. υπήρχαν γύρω στις 30 τεχνικές εταιρείες) εξαφανίστηκε την περίοδο των παχέων αγελάδων, μεταξύ του 2000 και του 2008, μεταξύ των ολυμπιακών έργων και του πρώτου ΕΣΠΑ. Τότε αποδείχθηκε πως δεν αρκεί να διαθέτεις μεγάλο ανεκτέλεστο υπόλοιπο, πρέπει και να μπορείς να το κατασκευάσεις αποδοτικά και με λογικό κέρδος. Ούτε οι υπεραξίες την περίοδο της χρηματιστηριακής παραφροσύνης, ούτε οι συγχωνεύσεις έσωσαν τεχνικές εταιρείες που δεν διέθεταν έναν αποδοτικό μηχανισμό παραγωγής έργων. Έτσι χάθηκαν από το χάρτη ιστορικές εταιρείες όπως η ΑΕΓΕΚ, η ΒΙΟΤΕΡ και η Θεμελιοδομή μέσα σε λίγα χρόνια.

Κάποιοι θεωρούν πως για έναν κλάδο με μονοψήφιο περιθώριο κέρδους σε μια περίοδο διψήφιου πληθωρισμού, η σημερινή κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη για τους κατασκευαστές. Από την άλλη πλευρά, σήμερα οι διοικήσεις έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα: Δεν αναλαμβάνουν έργα με τις παράλογες εκπτώσεις των προηγούμενων δεκαετιών, αλλά με λογικό κόστος. Όμως, η έκρηξη στις διεθνείς τιμές των υλικών και των καυσίμων προκαλεί ήδη σοβαρές αναταραχές στα εργοτάξια. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση έσπευσε να πάρει μέτρα προκειμένου να μην παγώσουν δεκάδες (μικρά και μεσαία) έργα ανά την Ελλάδα.

Πριν ξεκινήσουν οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις των τεχνικών εταιρειών, με βάση τον περίφημο νόμο του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, στην ανώτερη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου βρίσκονταν 39 εταιρείες. Με τις συγχωνεύσεις περιορίστηκαν σε 14 εντός μιας τετραετίας. Σήμερα στην ανώτατη τάξη υπάρχουν μόνο πέντε όμιλοι καθώς οι υπόλοιποι χρεοκόπησαν εν μέσω ολυμπιακών έργων και σημαντικών κοινοτικών κονδυλίων. Η ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει, μάλιστα, πως όσο αυξάνουν οι απαιτήσεις των έργων (από πλευράς χρηματοοικονομικής επιφάνειας, τεχνογνωσίας, κ.λπ.), τόσο μειώνεται ο αριθμός των ισχυρών κατασκευαστών. 

Στην Ελλάδα αρκετοί πιστεύουν πως οι ανακατατάξεις στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου δεν θα σταματήσουν στην Intrakat με την πιθανή είσοδο των δύο εφοπλιστών. Περιμένουν περισσότερες εξελίξεις στην Ελλάκτωρ, στην οποία υπάρχει ήδη ένας νέος βασικός μέτοχος, ο όμιλος Βαρδινογιάννη. Πολλά θα κριθούν από κρίσιμους διαγωνισμούς όπως η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και τα ΣΔΙΤ για τις μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη. 

Στο τέλος θα κερδίσουν αυτοί που διαθέτουν μεγάλο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, αλλά και αποδοτικό μηχανισμό παραγωγής έργων, ώστε να ολοκληρώσουν με κέρδος το τεράστιο ανεκτέλεστο που έχουν συσσωρεύσει και την επόμενη ημέρα να βγουν στις διεθνείς αγορές. Κάποιοι ενδέχεται να προτιμήσουν μόνο τις παραχωρήσεις, αφήνοντας στους άλλους τα μικρά περιθώρια του κατασκευαστικού κλάδου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!