THEPOWERGAME
Όταν ξεκινάς τη διαδικασία να εισαχθείς στο δυναμικό μιας εταιρείας το πρώτο γραφείο από το οποίο θα περάσεις είναι αυτό του προσωπικού ή «λογιστήριο», ή ανθρωπίνων πόρων ή HR ή όπως αλλιώς το «βαφτίζει» η κάθε επιχείρηση. Ένα γραφείο με πολλά ονόματα που όμως είναι και ο «καθρέφτης» της εταιρείας που εξετάζεις να εργαστείς. Είναι μία εταιρεία όπου ακόμη κυριαρχεί ο προσωπάρχης, που το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να βάζεις υπογραφές στις φόρμες πρόσληψης; ή είναι μία επιχείρηση με ανεπτυγμένο τμήμα ανθρωπίνων πόρων όπου ενδιαφέρεται, πέρα από τις ανάγκες της εταιρείας, και για αυτές των εργαζομένων και των συνεργατών της;
Για όσους δεν το έχουν καταλάβει εδώ και ένα χρόνο τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως ζούμε την εποχή της Μεγάλης Παραίτησης. Σε μεγάλο βαθμό, εργαζόμενοι μετά την πανδημία αρνούνται να επιστρέψουν στην εργασία τους ακόμη και εάν οι αμοιβές τους είναι μεγαλύτερες. Γιατί; Γιατί το σοκ που προκάλεσε η πανδημία άλλαξε τον τρόπο σκέψης των περισσότερων από εμάς σε σχέση με τις προτεραιότητες που πρέπει να θέτουμε από εδώ και εμπρός. Κάποιες εταιρείες φαίνεται ότι δεν το έχουν αντιληφθεί. Άλλες πάλι που αντελήφθησαν την νέα πραγματικότητα έχουν ήδη το προσωπικό που χρειάζονται, συν αρκετά βιογραφικά έτοιμα να μεταμορφωθούν σε θέσεις εργασίας όταν επεκτείνουν τις δουλειές τους.
Ένας από τους κλάδους που στην χώρα μας αυξάνει με γεωμετρική πρόοδο το έμψυχο δυναμικό του δεν είναι άλλος από αυτόν των διανομών. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το efood, η οποία τα τελευταία χρόνια προχώρησε σε ριζοσπαστικές κινήσεις σε ότι αφορά την εσωτερική της δομή με αποτέλεσμα η λέξη «συνεργάτης» να έχει αντικαταστήσει αυτή του «εργαζόμενος». Έγινε αμέσως αντιληπτό στις νέες συνθήκες πόσο σημαντική είναι η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, καθώς και του πως η διατάραξη της ισορροπίας αυτής επηρεάζει την ψυχολογία του κάθε εργαζόμενου. Παράλληλα, η εταιρεία ήταν δίπλα στους ανθρώπους αφουγκραζόμενη τις ανάγκες τους, τους στόχους τους, τις επιθυμίες τους. Ταυτόχρονα, προσέφερε ευκαιρίες εξέλιξης αλλά και τα μέσα για την εξέλιξη αυτή ενώ σε ότι αφορούσε αυτή καθαυτή την εργασία έδινε τη δυνατότητα ευελιξίας σε ότι αφορά στον τόπο και στον χρόνο δίνοντας τους τη δυνατότητα να ξεδιπλώσουν πιο άνετα την δυναμική τους.
Ακόμη και την περίοδο που η τηλεργασία ήταν υποχρεωτική αναπτύχθηκαν μηχανισμοί στον οργανισμό όπως το «Active listening» που κράτησαν παρά την απόσταση τις ομάδες ενωμένες. Το Active Listening είναι πλέον σημαντικό κομμάτι της ισχυρής κουλτούρας, καθώς προσφέρει πληροφόρηση σε όσους χρειάζονται να το γνωρίζουν, για ό,τι νέο κάνει η εταιρεία, ώστε να μπορεί να βελτιώνεται και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ανθρώπων της. Δύο από τα βασικά στοιχεία που βοήθησαν να παραμείνει η ομάδα ενωμένη την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας, αλλά ακόμη και σήμερα, είναι η αίσθηση κοινού σκοπού αλλά και η από τη βάση προς τα πάνω συλλογή στοιχείων και πληροφοριών – εμπειριών που βοηθούν στη λήψη αποφάσεων στρατηγικής, αλλά και καθημερινού τρόπου λειτουργίας.
Πέρα από τα ποιοτικά στοιχεία που μπορεί να καταγράψει μετά από τέτοιες αλλαγές μία επιχείρηση, υπάρχει και η αλήθεια των αριθμών που στην περίπτωση της efood μόνο σκληρή δεν είναι. Σήμερα εμφανίζει αύξηση 123% στους εργαζόμενους γραφείου ενώ αν στους παραπάνω προστεθούν και οι διανομείς (χωρίς τους freelancers) η αύξηση είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή καθώς φθάνει το ποσοστό του 473%. Τα παραπάνω νούμερα, σε μία περίοδο που οι περισσότεροι κλάδοι ψάχνουν απεγνωσμένα για ανθρώπινο δυναμικό, δείχνουν την επιτακτική ανάγκη για αναθεώρηση της προσέγγισης των εργαζομένων που φθάνει ακόμη και στην αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της εργασίας.