THEPOWERGAME
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο σπάνε οι αυξήσεις στις τιμές βασικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Το ράλι ανατιμήσεων, που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο, συνεχίζεται με ακόμη μεγαλύτερη ένταση και δεν φαίνεται να σταματά άμεσα όπως δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο μεγαλομέτοχος της METRO Αριστοτέλης Παντελιάδης και επιβεβαίωσε ο Παναγιώτης Τσινάβος της ΚΡΙ ΚΡΙ.
Το ανατιμητικό κύμα που έχει πλήξει την αγορά έχει οδηγήσει σε συγκράτηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ σε αξία και σημαντική μείωση σε όγκο. Υπάρχουν κατηγορίες, όπως αυτή του γιαουρτιού όπου οι πωλήσεις σε όγκο έχουν μειωθεί κατά 12% ανέφερε ο Παναγιώτης Τσινάβος. Σημαντική πτώση σημειώνεται και στις πωλήσεις γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων που υποχωρούν με διψήφιο ποσοστό.
«Οι καταναλωτές κόβουν τα περιττά έξοδα και περιορίζουν τις αγορές τους από το σούπερ μάρκετ σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις άλλες ανελαστικές τους δαπάνες, όπως είναι οι λογαριασμοί κοινής ωφέλειας και το ενοίκιο» λένε στο powergame.gr στελέχη από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών.
Έξι στα 10 στελέχη θεωρούν ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ έξι στα 10 στελέχη των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα μειωθούν το επόμενο εξάμηνο. Από την άλλη πλευρά η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2021 αναστρέφεται.
Συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο του 2021 μόλις το 25% θεωρούσε ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 57% ότι βελτιώθηκε. Τον Μάιο του 2022 το 87% δήλωσε ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και μόλις το 7% ότι βελτιώθηκε.
Η απαισιοδοξία που είναι διάχυτη στους καταναλωτές αλλά και στις επιχειρήσεις για το μέλλον, αποτυπώνεται ήδη στο ταμείο. Το πρώτο πεντάμηνο οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σημείωσαν πτώση 4% σε αξία και κοντά στο 10% σε όγκο.
Αυτό το αρνητικό κλίμα εκτιμάται ότι θα αναστραφεί τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω του τουρισμού, όμως από τον Σεπτέμβριο και μετά αναμένεται να υπάρξει νέα πίεση.
Έρχονται αναγκαστικά deals
Η κατακόρυφη υποχώρηση της κατανάλωσης πλήττει άμεσα τις αλυσίδες εκείνες που εμφάνιζαν μέχρι και πέρυσι οριακά κέρδη. Αυτές είναι και οι αλυσίδες που αναζητούν σήμερα επενδυτή για να πουλήσουν το σύνολο ή το μέρος του δικτύου τους. Οι μεγάλοι του κλάδου από την άλλη πλευρά δεν φαίνονται διατεθειμένοι να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης δήλωσε προ ημερών: «Ενδιαφερόμαστε για εξαγορές, αλλά μόνο για εκείνες τις περιπτώσεις που θα βλέπαμε ότι μπορεί να είναι αποδοτικές. Αυτό δεν το πληρούν όλοι οι πιθανοί στόχοι εξαγορών. Είμαστε στο παιχνίδι, όχι όμως για να προλάβουμε κάποιον άλλο».
Σε εξαγορά καταστημάτων εταιρείας που αντιμετώπιζε χρηματοοικονομικά προβλήματα προχώρησε πρόσφατα η αλυσίδα Σκλαβενίτης εξαγόρασε εννέα από τα 11 καταστήματα της Ηπειρώτικης αλυσίδας SEP Markets.
Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, που εδρεύει στην Πιερία, απέκτησε τον έλεγχο τριών καταστημάτων της αλυσίδας Μαζί Markets ενώ πριν από λίγες ώρες ολοκληρώθηκε το deal του Μασούτη με τον ΣΥΝΚΑ.
Ο Μασούτης πάντως, φέρεται, να φλερτάρει με το Bazaar και να έχει προσεγγίσει δύο τοπικές αλυσίδες της Πελοποννήσου που διαθέτουν συνολικό δίκτυο 40 καταστημάτων.