THEPOWERGAME
Για τα προβλήματα στον χώρο της φέτας αναφέρθηκε πριν από λίγες ημέρες ο Διευθύνων Σύμβουλος της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη, κ. Μιχάλης Παναγιωτάκης, κατά την διάρκεια ημερίδας του ΣΕΒΤ στο περιθώριο της έκθεσης FoodExpo.
Όπως σημείωσε «υπάρχει πρόβλημα στον κλάδο. Αυτό έχει φανεί και έχει επισημανθεί τα δύο τελευταία χρόνια εντόνως. Υπάρχουν τυροκόμοι και βιομηχανίες που κάνουν φέτα και τυροκόμοι και βιομηχανίες που ελληνοποιούν γάλα και παραβιάζουν το ΠΟΠ. Το θέμα είναι τι κάνει ο κλάδος; Μετά από δύο χρόνια, και προσπάθειες συνολικά 25 χρόνων, έχει δημιουργηθεί η Διεπαγγελματική Φέτας και αυτό είναι ένα πρώτο βήμα».
Ο κ. Παναγιωτάκης άφησε αιχμές για τους αργούς ρυθμούς «απελευθέρωσης» της Διεπαγγελματικής ώστε να προστατεύσει την φέτα από φαινόμενα νοθείας και παραποίησης.
«Στα επόμενα 25 χρόνια θα δοθεί στην Διεπαγγελματική Φέτας το δικαίωμα να τακτοποιήσει τα του οίκου της. Μέσω της οργάνωσης γίνεται μία προσπάθεια να υπάρχει κανονισμός και κώδικας ελέγχου, κάτι αντίστοιχο που γίνεται στην Ιταλία με την διεπαγγελματική της Grana Padano ή στην Γαλλία με την αντίστοιχη οργάνωση του ροκφόρ. Βέβαια σε αυτές χώρες υπήρχε μία κοινή συνισταμένη σύμφωνα με την οποία οι εταιρείες θέτουν έναν στόχο, έχουν ένα μακροπρόθεσμο πλάνο και βγάζω χρήματα.
»Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πολύ πιο γρήγορα καθώς αρκετοί επιχειρηματίες θέλουν να βγάλουν γρηγορότερα λεφτά χωρίς πολύ κόπο, οπότε δεν είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος για την νέα προσπάθεια του κλάδου. Και δεν είμαι αισιόδοξος γιατί δεν έχω δει μέχρι στιγμής σε κάποιο τομέα στην Ελλάδα να υπάρχει μία πραγματική κάθαρση. Αν δεν μπορεί να υπάρξει αυτοκάθαρση δεν θα μπορέσουμε να έχουμε κάθαρση. Δεν μπορεί να περιμένουμε από το κράτος κάθε λίγο και λιγάκι να είναι ο αστυνόμος για να μας πει τι θα κάνουμε» σημείωσε.
Στην συνέχεια ο κ. Παναγιωτάκης προχώρησε σε περαιτέρω διευκρινήσεις σε ότι αφορά τις προσπάθειες αποκόμισης γρήγορων κερδών στο κλάδο.
«Υπάρχουν εταιρείες όπως είναι η Δωδώνη και άλλες μεγάλες και μικρότερες επιχειρήσεις που χτίζουμε το brand μας και τις εξαγωγές μας σταθερά χρόνο με τον χρόνο. Υπάρχουν όμως και αρκετές εταιρείες που είναι σχεδόν αποκλειστικά στην παραγωγή φέτας private label. Για να μπορέσεις να πουλήσεις στην αγορά της ιδιωτικής ετικέτας η μόνη προϋπόθεση είναι να έχεις συμφιλιωθεί ότι θα πουλάς με πολύ μικρό περιθώριο κέρδους.
»Αν είσαστε για παράδειγμα στην Γερμανία και αγοράσετε φέτα με το σήμα μίας μεγάλης αλυσίδας θα καταλάβετε ότι με την τιμή που προσφέρεται το προϊόν, ο παραγωγός είτε δουλεύει με μηδενικό κέρδος, είτε πληρώνει από την τσέπη του, είτε θα πρέπει να συμβιβάσει την παραγωγή του και το κόστος του για να βγάλει ένα ελάχιστο κέρδος» κατέληξε, αποφεύγοντας να αναφερθεί στις πρόσφατες περιπτώσεις.