THEPOWERGAME
Άρχισαν τα πρόστιμα στον ΔΕΔΔΗΕ εξαιτίας των καθυστερήσεων στην επικαιροποίηση του μητρώου πελατών καθώς, όπως είχε υποστηρίξει πρόσφατα ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) Αθ. Δαγούμας περίπου 2 εκατομμύρια από τους 7 εκατομμύρια μετρητές στην Ελλάδα συνδέονται με ανύπαρκτους ή λάθος ΑΦΜ! Η ΡΑΕ, μετά από καταγγελία της Elpedison, προχώρησε πρόσφατα στην επιβολή προστίμου 250.000 ευρώ στον ΔΕΔΔΗΕ, αφού το αναγνώρισε το ελαφρυντικό της προσπάθειας (έστω και με αργά βήματα) για βελτίωση της κατάστασης.
Στην καταγγελία της Elpedison, αναφέρονταν -μεταξύ άλλων- πως ο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. «έχει πολλάκις παραλείψει και εξακολουθεί να παραλείπει να χορηγήσει στην εταιρεία τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου πελατών που η εταιρεία εκπροσωπεί ως πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας», κατά παράβαση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (ΚΠΗΕ). Ένας πελάτης μπαίνει σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας αυτομάτως, μετά την παύση εκπροσώπησης από τον τελευταίο προμηθευτή του ή τη λήξη της περιόδου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε καθεστώς τελευταίου καταφυγίου, δίχως να συνάπτεται σύμβαση προμήθειας μεταξύ του Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας και του πελάτη. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τη νομοθεσία, είναι υποχρεωμένος να αποστείλει στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας άμεσα και το αργότερο εντός πέντε ημερών τα αναγνωριστικά στοιχεία Πελάτη, μεταξύ των οποίων τα στοιχεία επικοινωνίας του πελάτη και τον ΑΦΜ του.
Επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ δεν στέλνει τα στοιχεία (αφού όπως προαναφέρθηκε δε γνωρίζει τα ακριβή ΑΦΜ για δύο εκατομμύρια μετρητές!), η Elpedison, όπως αναφέρει στην καταγγελία «αντιμετωπίζει σημαντική δυσχέρεια», που φτάνει «έως την αδυναμία, ταυτοποίησης των πελατών Καθολικής Υπηρεσίας και περαιτέρω αδυνατεί να τους τιμολογήσει». Ο ΔΕΔΔΗΕ «έχει σε πολλές περιπτώσεις αποστείλει εσφαλμένα στοιχεία επικοινωνίας για τους πελάτες που η εταιρεία εκπροσωπεί ως πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας» με συνέπεια να μη μπορεί η Elpedison «να επικοινωνήσει με τους πελάτες αυτούς και να τους ενημερώσει για τη μετάπτωσή τους στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας αλλά και να τους αποστείλει Λογαριασμό Κατανάλωσης».
Όπως υποστηρίζουν στην Elpedison«λόγω της αδράνειας» του ΔΕΔΔΗΕ, η εταιρεία «δεν έχει τιμολογήσει περισσότερους από 1.400 πελάτες, τους οποίους προμηθεύει ως Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας, ενώ δεν διαθέτει τον ΑΦΜ για περίπου 25% των νέων πελατών της υπό το εν λόγω καθεστώς». Έτσι, «έχει καταστεί δυσχερής έως αδύνατη η εκπλήρωση των υποχρεώσεών της (έγγραφη ενημέρωση) αλλά και η ενάσκηση των δικαιωμάτων της (έκδοση και αποστολή Λογαριασμού Τιμολόγησης) ως Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας αναφορικά με τους πελάτες αυτούς.
Συνεπεία των ανωτέρω οι μετρητές που αντιστοιχούν στους υπόψη πελάτες ηλεκτροδοτούνται κυριολεκτικά δωρεάν με βαρύτατη οικονομική ζημία της εταιρείας».
Χάος επικρατεί, κατά την Elpedison, και με τις εντολές απενεργοποίησης πελατών αφού πολλά αιτήματα που υποβάλλει προς τον ΔΕΔΔΗΕ απορρίπτονται με το διαχειριστή να υποστηρίζει πως υπάρχει ήδη αίτημα διακοπής της ηλεκτροδότησης για την ίδια σύνδεση από προηγούμενο προμηθευτή! Αυτό, με βάση την καταγγελία, συμβαίνει επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ δεν προχωράει εγκαίρως στις αποκοπές με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται αιτήματα διαφορετικών παρόχων για την ίδια σύνδεση.
Η Ολομέλεια της ΡΑΕ δεν δέχθηκε τα επιχειρήματα του ΔΕΔΔΗΕ, αλλά του αναγνώρισε το ελαφρυντικό της «ελαφράς βελτίωσης» σε ό,τι αφορά τον αριθμό των παροχών με μη έγκυρο ΑΦΜ. Στην απόφαση της ρυθμιστικής αρχής επισημαίνεται, ωστόσο, πως η εικόνα που παρουσιάζει ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ «αναφορικά με το πλήθος των παροχών που δεν είναι συνδεδεμένες πρωτίστως με (έγκυρο) ΑΦΜ αλλά και με πλήρη στοιχεία διεύθυνσης, χρήζει άμεσης, δραστικής και αποτελεσματικής θεραπείας προς διασφάλιση της εύθετης παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς ενέργειας».
Υπενθυμίζεται πως τα σοβαρά προβλήματα με τα μη έγκυρα ΑΦΜ έχουν κινητοποιήσει και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που προσπαθεί να καθιερώσει περισσότερο στοχευμένα μέτρα στήριξης για την ενεργειακή κρίση.