Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Σούπερ μάρκετ: Η πίεση εντός του 2021 και η ανασύνταξη δυνάμεων

Λένε ότι τα θαύματα κρατάνε τρεις ημέρες. Στην περίπτωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ το θαύμα κράτησε όσο και τα lockdowns που επιβλήθηκαν το 2020 και μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2021. Από τα μέσα της χρονιάς και μετά το λιανεμπόριο τροφίμων, ο μεγάλος κερδισμένος της πανδημίας που έβαλε στην «τσέπη» του μόνο το 2020 περισσότερα από 900 εκατομμύρια ευρώ, βρίσκεται υπό πίεση. Τάση που συντηρήθηκε και τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ με τα στοιχεία Οκτωβρίου, δηλαδή με πληθωρισμό 3,4% η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων αναπτύχθηκε με 2% αγγίζοντας τα 7,8 δισ. ευρώ, ενώ εάν αφαιρεθούν τα είδη bazaar και τα επί ζυγίω προϊόντα το ποσοστό αύξησης στην αξία υποχωρεί στο 1,6%. Αλλά αυτό δεν είναι το μοναδικό χαρακτηριστικό της αγοράς τη φετινή χρονιά.

Όμως οι πωλήσεις τόσο σε αξία όσο και σε όγκο υποχωρούν και μάλιστα σημαντικά από την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου.

Μόνο το Νοέμβριο οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, υποχώρησαν κατά 6% σε αξία και κοντά στο 9% σε όγκο. Η μεγαλύτερη πτώση στον όγκο πωλήσεων σε σχέση με την πτώση του κύκλου εργασιών σε αξία οφείλεται στην αύξηση των τιμών.

Ανατιμήσεις που έκαναν δειλά, δειλά την εμφάνιση τους ήδη από τους πρώτους μήνες του έτους και έχουν πλέον επεκταθεί σε όλο το φάσμα των κωδικών που πωλούνται σε ένα τυπικό σούπερ μάρκετ. Το ανατιμητικό κύμα δεν φαίνεται να κοπάζει πριν από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022 υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης και αναλυτές.

Τα στοιχεία της NielsenIQ επιβεβαιώνουν το ανατιμητικό κύμα σε σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, όπως στα σπορέλαια όπου η αύξηση είναι 34,2%, 16,3% στο ελαιόλαδο, 9,4% στις σάλτσες, 7,7% στις παιδικές τροφές και επιδόρπια για μωρά, 6,3% στις κάψουλες καφέ, 7,1% στα κατεψυγμένα λαχανικά, 3,1% στις πίτες, 3,7% στα παγωτά και 6,3% στα κρασιά.

Το νέο κύμα που βρίσκεται προ των πυλών θα είναι ακόμη πιο έντονο υποστηρίζουν οι ίδιοι. Κάποιοι μιλάνε ακόμη και για αύξηση 40% στην τιμή βασικών προϊόντων όπως είναι τα ζυμαρικά.

Οι πληθωριστικές πιέσεις, σε συνδυασμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών λόγω της εκτίναξης του ενεργειακού κόστους, κάνει πιο διστακτικούς τους καταναλωτές που ήδη έχει αρχίσει να φαίνεται ότι περιορίζουν τις σπατάλες. Στρέφονται στα ανώνυμα προϊόντα, αγοράζουν με λίστα και επιλέγουν να κόψουν ότι μπορεί να κοπεί. Αυτό θα έχει άμεση επίπτωση στις πωλήσεις και στην κερδοφορία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Οι πιο αισιόδοξοι εκτιμούν ότι ο κύκλος εργασιών του κλάδου θα κινηθεί λίγο πάνω από τα μεγέθη του 2020 και αυτό θα οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις με τους πλέον απαισιόδοξους να αναμένουν οριακή υποχώρηση.

Τα δύσκολα όμως όπως λένε είναι μπροστά. Η πτώση της κατανάλωσης αναμένουν ότι θα συνεχιστεί και τους πρώτους μήνες του 2022 διότι το αντίστοιχο διάστημα του 2021 η αγορά βρισκόταν σε lockdown. Το μόνο που θα μπορούσε να διατηρήσει ανοδικά τις πωλήσεις θα ήταν ένα ακόμη lockdown. Κάτι που απεύχονται όλοι.

Μέσα σε αυτό το κλίμα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εξετάζουν όλα τα σενάρια για να διατηρήσουν την πελατεία τους. Την ίδια στιγμή προχωρούν σε νέες επενδύσεις και έχουν ανοιχτά τα μάτια τους για εξαγορές μικρότερων παικτών.

Πως τοποθετούνται οι μεγάλοι παίκτες

Σκλαβενίτης: Στην ανακαίνιση 40 καταστημάτων του δικτύου του  θα προχωρήσει την επόμενη χρονιά ο μεγαλύτερος παίκτης της εγχώριας αγοράς οι πωλήσεις του οποίου θα ξεπεράσουν φέτος τα 4 δισ. ευρώ. Πέρυσι ο κύκλος εργασιών του ομίλου ενισχύθηκε κατά 15% στα 3,79 δισ. ευρώ, ενώ τα συγκρίσιμα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 60,3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 6,8 εκατ. ευρώ το 2019. Τη φετινή χρονιά οι επενδύσεις της αγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Στην επέκταση των υπηρεσιών online delivery προχωρά η αλυσίδα που ανήκει στον όμιλο Ahold Delhaize. Στο πλάνο της εταιρείας είναι το άνοιγμα ακόμη 2-3 τέτοιων κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πέρυσι οι πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν στα 2,021 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 3,76% ενώ τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 28 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ανάπτυξη 40,20%.

ΜΕΤΡΟ: Η εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη που ελέγχει το δίκτυο σούπερ μάρκετ My Market και την αλυσίδα Cash & Carry METRO, σχεδιάζει την επέκταση των μικρών σημείων πώλησης με ευέλικτο ωράριο (convenience stores), την είσοδο στο quick commerce, στην Κύπρο αναζητά ακίνητο για την ίδρυση δεύτερου καταστήματος cash & carry ενώ «σκανάρει» μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ για εξαγορά. Πέρυσι ο τζίρος του ομίλου αυξήθηκε 6% στα 1,335 δισ. ευρώ, και τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 10,15% στα 198,730 εκατ. ευρώ.

Lidl: Για τη γερμανικών συμφερόντων αλυσίδα discount αν και δεν γνωρίζουμε τι τζίρους κάνει εκτιμήσεις της αγοράς την κατατάσσουν στην θέση νούμερο 2 ή 3 του κλάδου. Η Lidl, που άλλαξε επικεφαλής πριν από λίγες εβδομάδες, για κάθε 1ευρώ  που επενδύθηκε από την αλυσίδα, από τον Ιανουάριο 2014 έως τον Δεκεμβρίου 2020, στο CTY Greece, έχουν δημιουργηθεί 3,7 ευρώ  κοινωνικής αξίας, μέσω των δραστηριοτήτων του κέντρου

Δ. Μασούτης: Το όνομα του Βορειοελλαδίτη επιχειρηματία Γιάννη Μασούτη παίζει έντονα το τελευταίο διάστημα ότι ετοιμάζει μεγάλο deal. Οι πληροφορίες για επαφές με τον ΑΒ Βασιλόπουλο έχουν διαψευστεί, ωστόσο αν θέλει να πιάσει τζίρους πάνω από 1 δισ. ευρώ πρέπει να κάνει κάποια κίνηση. Πέρυσι οι πωλήσεις της αλυσίδας αυξήθηκαν κατά 6,3% στα 882,466 εκατ. ευρώ ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 9,925 εκατ. ευρώ από 8,262 εκατ. ευρώ.

Γαλαξίας: Η αλυσίδα Γαλαξίας, το διάστημα αυτό εξετάζει τις προοπτικές περαιτέρω επέκτασης της στην επαρχία. Στο πλαίσιο αυτό αναζητά οικόπεδα σε Πρέβεζα, Άργος και Αγρίνιο, στην Καλαμάτα επιδιώκει να μεγαλώσει το υπάρχον ιδιόκτητο κατάστημα, ενώ στα Ιωάννινα βρίσκεται στην τελική ευθεία για τη σύνταξη συμβολαίων απόκτησης ενός ακόμη οικοπέδου. Πέρυσι οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν στα 511,5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 13,64%, και τα καθαρά κέρδη, αυξήθηκαν 123,16% στα 21,38 εκατ. ευρώ.

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Τη φετινή χρονιά η οικογενειακή αλυσίδα υλοποιεί επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ, κεφάλαια που θα κατευθυνθούν στη δημιουργία 15 νέων μικρών και μεσαίων καταστημάτων -εταιρικών και franchise-, για την γεωγραφική κάλυψη της χώρας. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου ξεπέρασε πέρυσι τα 390,101 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 11,43% σε σχέση με το 2019, τα κέρδη ενισχύθηκαν κατά 4,71% στα 1,891 εκατ. ευρώ, και τα ταμειακά διαθέσιμα αυξήθηκαν στα 8,14 εκατ. ευρώ από 6 εκατ. ευρώ.

ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης: Αποτελεί έναν ισχυρό περιφερειακό παίκτη της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, με δραστηριότητα από το 1979 και σημαντική παρουσία στην Κρήτη. Πέρυσι ο τζίρος της αλυσίδας «SYN.KA Super market», που αναπτύσσει ο Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης Καταναλωτών Κρήτης, διαμορφώθηκε στα 186,2 εκατ. ευρώ το 2020 από 189,2 εκατ. ευρώ το 2019. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 0,7 εκατ. ευρώ από κέρδη 1 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 0,5 εκατ. ευρώ από 0,7 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!