THEPOWERGAME
Αν κάνει κανείς έναν πρόχειρο υπολογισμό της κατανάλωσης του πιο δημοφιλούς ροφήματος, δηλαδή του καφέ, θα διαπιστώσει ότι τα υπολείμματα που προκύπτουν κατά την προετοιμασία ενός καφέ έχουν κάποιες αρκετά αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον.
Τα στοιχεία λένε ότι για κάθε τόνο υπολείμματος καφέ που πετιέται, απελευθερώνονται 340 κυβικά μέτρα μεθάνιο στην ατμόσφαιρα, συντελώντας στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.
Έχοντας υπόψη τα παραπάνω στοιχεία και με βάση το κοινό τους όραμα για έναν κόσμο χωρίς απόβλητα, μία από τις μεγαλύτερες αλυσίδες εστίασης στην Ελλάδα με περισσότερα από 200 σημεία πώλησης και χιλιάδες εργαζόμενους και μία εταιρεία-leader στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, έδωσαν τα χέρια με στόχο τη δημιουργία ενός δικτύου για την ανακύκλωση και αξιοποίηση των υπολειμμάτων του καφέ. Το αποτέλεσμα είναι το νέο πρωτοποριακό πρόγραμμα κυκλικής οικονομίας υπό την ονομασία «Just Go Zero Coffee» από τα everest και την Polygreen.
Τι είναι το Just Go Zero Coffee
Μέσα από το «Just Go Zero Coffee», τα υπολείμματα καφέ συλλέγονται από τα καταστήματα everest και μεταφέρονται στις μονάδες επεξεργασίας της Polygreen στα Μέγαρα Αττικής όπου κομποστοποιούνται και μετατρέπονται σε βελτιωτικό για το έδαφος, το οποίο στη συνέχεια προσφέρεται σε παραγωγούς της περιοχής. Έτσι, ό,τι έχει απομείνει από τον καφέ που έχει καταναλωθεί αποκτά ξανά «ζωή» αποφεύγοντας να καταλήξει σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής και προστατεύοντας το περιβάλλον.
Επιπλέον, μέσα από το βιώσιμο μοντέλο του «Just Go Zero Coffee» ένα μέρος της ποσότητας καφέ μετατρέπεται σε πρώτη ύλη, από την οποία παράγονται χρηστικά αντικείμενα για τα καταστήματα εverest από την εταιρεία Phee.
Το πρόγραμμα εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο του πρώτου «κινήματος» κυκλικής οικονομίας στην Ελλάδα «Just Go Zerο», που ανακοίνωσε πρόσφατα η Polygreen,το οποίο σχεδιάζει και υλοποιεί καινοτόμες λύσεις ανακύκλωσης αρχικά με τις επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινότητες.
Όμως, εκτός από τον μηδενισμό των αποβλήτων του καφέ, στόχος του προγράμματος είναι να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις του κλάδου να εντάξουν τις αρχές της κυκλικής οικονομίας στη λειτουργία τους.
«Η δημιουργία ενός δικτύου αποκομιδής των υπολειμμάτων του καφέ ήταν μια ιδέα που διερευνήσουμε στα everest πριν από την έλευση της πανδημίας. Καταφέραμε να τη σχεδιάσουμε σε συνεργασία με την Polygreen και να την εισάγουμε δοκιμαστικά στα καταστήματά μας, μέσα στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες των lockdowns», σχολιάζει σχετικά η Κατερίνα Παπαγεωργίου, Chief Operating Officer του Ομίλου Εστίασης της Vivartia.
Όπως αναφέρει η κ. Παπαγεωργίου, από την αρχή ο στόχος ήταν η δημιουργία ενός δικτύου στο οποίο θα μπορούν πιο εύκολα να ενταχθούν στην πορεία και άλλα σημεία σε όλη την Ελλάδα.
«Είναι σταθερή πεποίθησή μας ότι έχουμε νυποχρέωση να χρησιμοποιούμε το μέγεθος και την τεχνογνωσία μας ώστε να συνεισφέρουμε στο γενικό καλό», προσθέτει προσκαλώντας όλους τους επαγγελματίες της εστίασης να ενημερωθούν και να μπουν στην προσπάθεια αυτή.
«Από την πλευρά μας θα προσπαθήσουμε να γινόμαστε όλο και καλύτεροι στην προστασία του περιβάλλοντος, λαμβάνοντας πρωτοβουλίες, οι οποίες θα αποδεικνύουν έμπρακτα αυτή μας τη δέσμευση».
Μείωση πλαστικού, κίνητρα και… δωρεάν καφές
Θυμίζουμε πως το 2019 τα everest ήταν η πρώτη αλυσίδα εστίασης στην Ελλάδα η οποία κατάργησε το πλαστικό καλαμάκι, αντικαθιστώντας το με βιοδιασπώμενο που είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον.
Το 2021, και ενόψει της εφαρμογής της νέας σχετικής Ευρωπαϊκής οδηγίας, η εταιρεία υιοθέτησε το χάρτινο καλαμάκι το οποίο έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί την καλύτερη εναλλακτική.
Στηρίζοντας τις καλές συνήθειες των πελατών, η ομάδα των everest θεωρεί πως οι επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες είναι ο καλύτερος τρόπος μέσω του οποίου μπορούμε όλοι να συνεισφέρουμε στη μείωση των πλαστικών συσκευασιών μιας χρήσης γι’ αυτό και στηρίζουν απόλυτα αυτή την προσπάθεια.
Από το 2018, τα everes διαθέτουν επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες στα καταστήματά τους, ενώ ανανεώνουν διαρκώς τη γκάμα τους με νέα υλικά και νέα σχέδια για όλες τις ανάγκες και όλα τα γούστα.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι με ποιον τρόπο η εταιρεία παρακινεί τους καταναλωτές να υιοθετήσουν αυτή την καλή συνήθεια.
Προσφέρουν μία πάγια έκπτωση 0,10 ευρώ κάθε φορά που ο πελάτης χρησιμοποιεί ένα reusable ποτήρι για το ρόφημά τους, ενώ κατά διαστήματα ενισχύουν ακόμα περισσότερο το κίνητρο αυτό προσφέροντας έκπτωση που φτάνει μέχρι και το 50%!, λέει η ομάδα των everest.
Επιπλέον, με κάθε αγορά επαναχρησιμοποιούμενου ποτηριού από τη συλλογή τους, προσφέρουν δωρεάν τον επόμενο καφέ.
Οι δράσεις των everest δεν σταματούν εδώ. Απώτερος στόχος είναι το διαρκές πλάνο εκπαίδευσης του προσωπικού των καταστημάτων. Πέραν λοιπόν, των επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών, τα everest συνιστούν στους καταναλωτές να αποφεύγουν να πάρουν κάποιο υλικό συσκευασίας μιας χρήσης, όπως το καπάκι, o αναδευτήρας ή το καλαμάκι. Διότι, ακόμα και αν αυτά τα υλικά είναι φιλικά στο περιβάλλον, δεν παύουν να είναι άλλο ένα υλικό συσκευασία, που ίσως να μη χρειαζόμαστε κάποιες φορές.
Δράσεις
Τα everset παραμένουν ενεργό μέλος της «Συμμαχίας για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων», ενώ ενώνουν τις δυνάμεις τους με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις τροφίμων και εστίασης, αλλά και διάφορους φορείς της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας, δημόσιες αρχές και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών για την αντιμετώπιση αυτού του ιδιαίτερα κρίσιμου ζητήματος.
Προωθούν την Ανακύκλωση.
Είναι συμβεβλημένα με το Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης «Ανταποδοτική Ανακύκλωση», μέσω του οποίου συνεισφέρουν στην επίτευξη των εθνικών στόχων ανακύκλωσης. Παράλληλα, συμμετέχουν στο πρωτοποριακό πρόγραμμα ανακύκλωσης THE GREEN CITY που υλοποιούν η Περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ, το οποίο προσφέρει στους πολίτες όλων των Δήμων της Αττικής τη δυνατότητα να κερδίσουν διάφορες εκπτώσεις και προσφορές ανακυκλώνοντας.
Την ίδια ώρα, παρακολουθούν και εξορθολογίζουν διαρκώς την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και νερού στα καταστήματά τους, υλοποιώντας στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως η χρήση λαμπτήρων led, αλλά και η συνεπής συντήρηση του εξοπλισμού ώστε να αποφεύγονται απώλειες.