THEPOWERGAME
Διά της τεθλασμένης οδού εισέρχεται στα χωράφια των τηλεπικοινωνιών ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γιάννης Λιανός. Αν και η κυβέρνηση «ξέκοψε» την πρόθεσή του να ρυθμίσει τα «οικοσυστήματα» επιχειρήσεων που η λειτουργία τους βασίζεται σε ψηφιακές πλατφόρμες (Skroutz, efood, Uber, AirBnB κ.λπ.), εν τούτοις η Επιτροπή Ανταγωνισμού ζήτησε στοιχεία από τον ΟΤΕ για το μερίδιο αγοράς που κατέχει στην κινητή τηλεφωνία.
Στόχος του αιτήματος της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι να ελεγχθεί ο ΟΤΕ αν αξιοποιεί την ισχύ του στην αγορά κινητής τηλεφωνίας, έτσι ώστε να κερδίζει μερίδιο αγοράς σε άλλες αγορές, εν προκειμένω στην αγορά διανομής φαγητού. H έρευνα ξεκίνησε στο πλαίσιο του αιτήματος συγκέντρωσης που έχει καταθέσει η εταιρεία Delivery Hero με την εταιρεία Kiosky’s. Hπρώτη από τις δύο λειτουργεί την πλατφόρμα e-Food στην Ελλάδα και έχει καταθέσει αίτημα εξαγοράς της δεύτερης, η οποία δραστηριοποιείται με σημεία λιανικής πώλησης (περίπτερα, mini-markets κ.λπ.) σε όλη την Αττική.
Ενόψει της συγκεκριμένης συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού συλλέγει στοιχεία ανταγωνισμού στην αγορά διανομής φαγητού, και μεταξύ αυτών και του ΟΤΕ, ο οποίος δραστηριοποιείται στη συγκεκριμένη αγορά μέσω της υπηρεσίας Box. Αν και μερίδια αγοράς στην εν λόγω αγορά δεν υπάρχουν, εν τούτοις εκτιμάται ότι οι κυρίαρχοι παίκτες είναι η Delivery Hero, που λειτουργεί την πλατφόρμα e-Food και η Wolt που λειτουργεί την ομώνυμη πλατφόρμα.
Αντίθετα, το μερίδιο του ΟΤΕ θεωρείται χαμηλό στην αγορά διανομής φαγητού, όπως χαμηλό είναι και σε όλες τις άλλες αγορές υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που έχει εισέλθει μέσω ψηφιακών πλατφορμών (π.χ. cosmote books, cosmote insurance κ.λπ.).Υπό το πρίσμα αυτό, η αναζήτηση στοιχείων κυριαρχίας του ΟΤΕ στην αγορά κινητής και το κατά πόσο αυτή αξιοποιείται από τον πάροχο για να κερδίσει μερίδιο αγοράς στην αγορά διανομής φαγητού, δείχνει υπερβολική.
Μάλιστα η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά τη διαδικασία αυτή, αγνόησε πλήρως την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η αίτηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προς τον ΟΤΕ για την παράδοση των στοιχείων που αφορούν στην αγορά κινητής τηλεφωνίας, δεν κοινοποιήθηκε καν στην ΕΕΤΤ. Και οι χειρισμοί αυτοί καταδεικνύουν εύγλωττα το επίπεδο σχέσεων των δύο ανεξάρτητων Αρχών της χώρας, το οποίο παραμένει υπό το μηδέν, από τότε που η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανεπιτυχώς προσπάθησε να… διεμβολίσει τις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο.
Μάλιστα, η πρώτη από τις δύο ανεξάρτητες Αρχές είχε φέρει τότε μια αμφίβολης προέλευσης μελέτη, η οποία παρουσίαζε (και συνεχίζει να παρουσιάζει) τη χώρα μας ως την πιο ακριβή στην Ευρώπη στις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και του mobile broad band.Παράλληλα φτάσαμε στο σημείο, η μια ανεξάρτητη Αρχή να κατηγορεί δημοσίως μια άλλη ομοειδή Αρχή, ότι δεν κάνει καλά τη δουλειά της.
Ουσιαστικός στόχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού και του προέδρου της Ι. Λιανού, ήταν να αναλάβει τις εκ των υστέρων (expost) αρμοδιότητες ελέγχου του ανταγωνισμού στις τηλεπικοινωνίες. Hκυβέρνηση ωστόσο, δύο φορές «απέκρουσε» τις προσπάθειες της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η πρώτη φορά ήταν με το ν. 4727/2020που ψηφίστηκε το Σεπτέμβριο του 2020 βάσει του οποίου η ΕΕΤΤ ορίσθηκε εκ νέου ο μοναδικός ρυθμιστής του ανταγωνισμού στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, τόσο για την εκ των προτέρων (exante) όσο και για την εκ των υστέρων (expost) ρύθμιση.
Η δεύτερη προσπάθεια εισόδου της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες που… απέκρουσε η κυβέρνηση ήταν μόλις πριν μερικές εβδομάδες. Αφορά δε στην απόσυρση της ρύθμισης (το γνωστό άρθρο 2Α) που θα έδινε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού τη ρύθμιση του ανταγωνισμού των «οικοσυστημάτων» που βασίζονται σε ψηφιακές πλατφόρμες. Η ρύθμιση αυτή περιλήφθηκε στο σχέδιο νόμου για την υιοθέτηση της οδηγίας ECN+ στην εθνική νομοθεσία, αλλά όπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, «σε αυτή (τη ρύθμιση) υπήρξε πολύ μεγάλη αντίρρηση από συγκεκριμένες πλευρές της αγοράς».
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, η ρύθμιση του άρθρου 2Α θα προσέδιδε ανταγωνιστικό μειονέκτημα στις ελληνικές επιχειρήσεις σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο πλανήτη. Και πράγματι, το άρθρο 2Α έδινε ρυθμιστικές αρμοδιότητες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, τόσο για την Skoutz και την e-Food, αλλά και για την Google, την AirBnB, την Apple κ.ο.κ. Ωστόσο, θεωρείται περισσότερο από πιθανό ότι οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα εξαντλούνταν πάνω στις ελληνικές ψηφιακές πλατφόρμες, αφού θα ήταν δύσκολο στην εθνική μας Αρχή ανταγωνισμού να ελέγξει επιχειρήσεις που δυσκολεύεται η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να ελέγξει.
Μάλιστα, η αρμοδιότητα αυτή θα δίνονταν στην ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, με υπέρβαση της κοινοτικής νομοθεσίας, αφού η κοινοτική οδηγία ECN+ δεν περιλαμβάνει αντίστοιχη ρύθμιση. Το γεγονός αυτό επισημάνθηκε και από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδη, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εφαρμόσει πλήρως την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά δεν θέλουμε να είμαστε επισπεύδοντες εκεί που η Ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν έχει εμπλακεί».
Ο ΟΤΕ σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να έχει παραδώσει όλα τα στοιχεία που έχει ζητήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Παράγοντες της αγοράς σημείωναν ότι ο ΟΤΕ ήταν υποχρεωμένος να δώσει τα στοιχεία, παρόλο που δεκαετίες έως τώρα ρυθμίζεται σε θέματα ανταγωνισμού από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι τυχόν άρνηση συμμόρφωσης του ΟΤΕ να παραδώσει τα στοιχεία που ζήτησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, θα μπορούσε να επιφέρει πρόστιμο σε ύψος που αντιστοιχεί σε ποσοστό επί των ετησίων εσόδων, όχι μόνον του ΟΤΕ, αλλά της μητρικής, δηλαδή της Deustche Telekom.