Η μάχη του ψυγείου: Ποια προϊόντα έχασαν μερίδια και ποια κέρδισαν

Σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες έφερε η πανδημία ακόμη και στα προϊόντα που αγοράζουμε από τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ

Πηγή: Pixabay

Μπορεί ο εχθρός του φρέσκου να είναι το φρεσκότερο όμως στην περίοδο της καραντίνας ο εχθρός του φρέσκου ήταν το προϊόν που μπορούσε να διατηρηθεί περισσότερο.

Έτσι το 2020 όπως δείχνουν τα στοιχεία των μετρήσεων τα προϊόντα με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στο ψυγείο των σούπερ μάρκετ ήταν αυτά που κέρδισαν την επιλογή των καταναλωτών.

Πτώση στο φρέσκο γάλα, άνοδος στα φυτικά ροφήματα

Μία από τις μεγαλύτερες κατηγορίες στα ψυγεία, αυτή του λευκού γάλακτος είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις της πιο πάνω τάσης.

Το φρέσκο γάλα υποχώρησε σε επίπεδο αξίας κατά 6% ενώ το υψηλής παστερίωσης το 2020 εμφάνισε άνοδο της τάξης του 12%. Η πανδημία οδήγησε και μία κατηγορία η οποία είχε καθοδική πορεία να δείξει ξανά δυναμική.

Ο λόγος για τα γάλατα εβαπορέ που παρουσίασαν την προηγούμενη χρονιά βελτίωση κατά 10%. Οι παραπάνω αυξομειώσεις είχαν ως αποτέλεσμα η κατηγορία να σταθεροποιηθεί σε ότι αφορά τους όγκους αλλά να εμφανίσει ανάπτυξη της τάξης του 3% σε επίπεδο αξίας.

Και οι δύο άλλες μεγάλες υποκατηγορίες κινήθηκαν πτωτικά. Συγκεκριμένα η αγορά του παιδικού γάλακτος κινήθηκε πτωτικά αν και με μικρότερο ρυθμό το 2020 σε όγκο -7,1% αλλά και σε αξία -2,6% σε σχέση με το 2019 (-9,3% και -6,0% αντίστοιχα).

Παράλληλα η αγορά του σοκολατούχου γάλακτος στο σύνολο έτους 2020, ήταν πτωτική τόσο σε αξία -5,1%, όσο και σε όγκο με απώλειες -2,4% σε σχέση με το 2019 έχοντας επηρεαστεί έντονα από την πανδημία. Αντίθετα η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων κατά το 2020 εμφάνισε σημαντική ανάπτυξη σε σχέση με το προηγούμενο έτος (+30,2% σε όγκο και +22,3% σε αξία).

Άνοδος μόνο για το στραγγιστό γιαούρτι

Η κατηγορία του στραγγιστού γιαουρτιού είναι η μεγαλύτερη κατηγορία μέσα στο βιομηχανοποιημένο γιαούρτι με συμμετοχή 59%.

Το 2020 η κατηγορία συνεχίζει την ανοδική της πορεία με ανάπτυξη της τάξης του 7,4% σε αξία. Σε ότι αφορά το γιαούρτι με φρούτα και δημητριακά πέρυσι η αγορά του παρουσίασε μικρή πτώση σε πωλήσεις τόσο σε όγκο (-0,8%) όσο και σε αξία (-1,6%). Πρόκειται για μια ταχέως μεταβαλλόμενη κατηγορία με πληθώρα παικτών και μαρκών, με συχνές εισαγωγές νέων προϊοντικών προτάσεων, καινοτομιών, εναλλακτικών οικονομικών επιλογών, έντονων προωθητικών ενεργειών ανταγωνισμού και σημαντικών επενδύσεων σε επικοινωνία.

Η συνολική αγορά του βρεφικού και παιδικού γιαουρτιού το 2020 κινήθηκε πτωτικά σε όγκο κατά -3,9% αλλά και σε αξία -4,6%, οδηγούμενη κυρίως από την φθίνουσα πορεία του βρεφικού γιαουρτιού η οποία σημειώνει πτώση -4,2% σε όγκο και -3,2% σε αξία αντίστοιχα, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία του 2019. Αντίστοιχα η κατηγορία των παιδικών γιαουρτιών παρουσιάζει μείωση της τάξης του -1,8% σε όγκο και -3,3% σε αξία.

Χυμοί: Το ψυγείο κερδίζει το ράφι

Στη συνολική αγορά των χυμών το 2020, η τάση είναι αρνητική σε όγκο στο -0,2%, και σε αξία στο -2% σε σχέση με το 2019 λόγω της πανδημίας.

Η πτώση οφείλεται στην κατηγορία των χυμών ραφιού, οι οποίοι με συμμετοχή 65% σε αξία, παρουσιάζουν σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο πτωτική τάση πωλήσεων -4% σε όγκο και σε αξία -4.9%. Η κατηγορία του χυμού ψυγείου συνεχίζει να παρουσιάζει σημαντική άνοδο πωλήσεων +10,4% σε όγκο και +3,9% σε αξία.

Τέλος πέρυσι η αγορά του έτοιμου παγωμένου συσκευασμένου τσαγιού κατέγραψε πτωτική τάση πωλήσεων -0,7% σε όγκο και -2,9% σε αξία λόγω της πανδημίας.

ΙΛΥΔΑ
0.00%
1.81
AKTR
0.10%
4.98
ΔΕΗ
0.15%
13.00
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
-1.32%
7.46
ΠΕΤΡΟ
0.00%
8.48
ΟΛΠ
-1.75%
39.20
TITC
-0.61%
40.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.48%
18.50
ΕΥΑΠΣ
0.30%
3.29
ΛΟΥΛΗ
-1.63%
3.02
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-3.26%
1.19
NOVAL
0.00%
2.38
ΙΝΤΚΑ
-1.84%
2.93
ΧΑΙΔΕ
2.04%
0.75
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.30
ACAG
-1.88%
5.73
ΑΣΚΟ
0.29%
3.45
ΚΥΡΙΟ
-3.19%
0.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
-1.82%
5.40
ΚΕΚΡ
-1.75%
1.12
ΠΛΑΘ
-2.05%
3.82
ΡΕΒΟΙΛ
-1.56%
1.58
ΕΛΛ
-0.69%
14.30
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.27%
0.34
ΟΠΑΠ
-1.16%
18.71
ΜΥΤΙΛ
-0.82%
41.30
ΔΟΜΙΚ
0.88%
2.29
ΦΡΛΚ
-1.39%
3.91
ΜΕΡΚΟ
2.94%
35.00
ΣΑΡ
-1.09%
12.70
ΟΤΟΕΛ
1.27%
11.14
ΚΡΙ
0.83%
14.66
ΙΑΤΡ
0.56%
1.79
ΠΑΙΡ
3.69%
0.79
ΜΟΤΟ
1.16%
2.62
ΣΠΕΙΣ
0.35%
5.74
ΚΟΡΔΕ
1.23%
0.41
ΠΡΟΦ
0.39%
5.21
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
2.94%
2.10
OPTIMA
-2.10%
14.00
ΑΚΡΙΤ
3.41%
0.85
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
-4.44%
1.72
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΑΤΡΑΣΤ
0.46%
8.76
ΒΙΟΚΑ
-0.96%
1.55
ΠΑΠ
-0.40%
2.51
ΙΝΤΕΤ
2.64%
1.17
ΠΕΙΡ
-2.45%
4.70
ΜΙΝ
0.42%
0.48
ΕΤΕ
-0.79%
9.10
ΒΙΟΤ
-5.00%
0.19
ΑΛΜΥ
0.00%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.63%
1.57
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-1.57%
20.08
ΟΛΘ
1.33%
30.50
ΣΕΝΤΡ
-0.30%
0.33
ΕΕΕ
0.69%
43.74
ΚΟΥΕΣ
-2.07%
6.16
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.79
ΜΙΓ
1.73%
2.35
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
-3.85%
0.25
ΔΑΙΟΣ
-8.50%
3.66
ΦΑΙΣ
-0.27%
3.73
ΛΑΝΑΚ
4.12%
0.89
CENER
-3.10%
8.43
ΝΑΥΠ
4.00%
0.73
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.21
ΜΑΘΙΟ
-6.29%
0.67
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΤΤ
-0.68%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.94%
2.11
ΕΣΥΜΒ
-0.95%
1.04
ΕΥΡΩΒ
-3.11%
2.31
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-3.23%
2.10
ΑΔΜΗΕ
-2.53%
2.70
DIMAND
0.72%
8.42
ΒΙΟΣΚ
-0.35%
1.43
ΑΒΑΞ
-1.93%
1.93
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.14%
1.39
ΠΛΑΚΡ
2.84%
14.50
ΛΑΒΙ
-1.82%
0.76
EVR
4.63%
1.70
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-2.13%
2.07
ΟΤΕ
-0.89%
15.68
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
6.60
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.07
CNLCAP
-0.74%
6.70
ΑΤΕΚ
-7.56%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-0.65%
1.85
ΔΑΑ
1.28%
9.46
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.64
ΞΥΛΚ
-1.20%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
2.11%
26.10
ΚΟΥΑΛ
-0.36%
1.10
ΕΛΒΕ
-1.78%
4.96
ΤΖΚΑ
-3.85%
1.25
ΕΛΧΑ
-1.04%
1.91
ΑΡΑΙΓ
0.00%
11.52
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.98
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.68
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.24
ΑΒΕ
1.64%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.59
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.47
ΤΡΑΣΤΟΡ
1.68%
1.21
ΕΛΤΟΝ
0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-1.08%
6.41
AEM
-1.19%
4.15
ΒΙΟ
-1.30%
5.30
ΜΠΤΚ
-9.57%
0.52
ΕΧΑΕ
0.77%
5.23
ΟΡΙΛΙΝΑ
2.87%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.32
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.27%
1.86
ΜΠΡΙΚ
1.54%
2.64