THEPOWERGAME
Μπορεί τα Subway να είναι η μεγαλύτερη αμερικανική αλυσίδα σάντουιτς στον κόσμο όμως στην Ελλάδα η παρουσία τους είναι σχεδόν ανύπαρκτη.
Τα Subway αποτελούν ένα από τα πλέον διεθνή και διαχρονικά συστήματα franchise και μια από όλες τις κορυφαίες επιλογές σε όλο τον πλανήτη.
Έχοντας ξεκινήσει το 1964 από το Κονέκτικατ σήμερα διαθέτει περισσότερα από 40.000 σε πάνω από 100 χώρες σε όλες τις ηπείρους.
Στην γειτονιά μας έχει έντονη παρουσία με 92 καταστήματα στην Τουρκία, 28 στην Βουλγαρία, 5 στην Κύπρο και ένα σε στρατιωτική βάση στο Κόσοβο. Στην Ελλάδα σύμφωνα με την εταιρεία εμφανίζεται να διαθέτει 2 καταστήματα.
Δεν είναι γνωστό εάν αυτά τα καταστήματα είναι ακόμη ανοιχτά, καθώς μιλάμε αποκλειστικά για εποχικά.
Στην προσπάθεια να επικοινωνήσουμε τηλεφωνικά με τους ιδιοκτήτες σε παλαιότερα σημεία όπου υπήρχαν κριτικές στο Google (Κάβο στην Κέρκυρα, Φαληράκι στην Ρόδο, Μάλια στην Κρήτη και Λαγανά στην Ζάκυνθο) δεν υπήρξε ανταπόκριση. Στον διαδραστικό χάρτη του site της Subway στην χώρα μας δεν εμφανίζεται ούτε ένα κατάστημα σε λειτουργία.
Η αμερικανική αλυσίδα έχει προσπαθήσει τουλάχιστον τρεις φορές να θεμελιώσει παρουσία στην Ελλάδα όμως δεν έχει καταφέρει κάτι παραπάνω από το να δημιουργήσει μικρό μονοψήφιο αριθμό σημείων με εποχικά καταστήματα σε περιοχές νεανικού και «φθηνού» τουρισμού.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το ύψος της επένδυσης για το άνοιγμα ενός Subway στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στον κόσμο (κυμαίνεται μεταξύ 80.000 – 90.000 ευρώ) για τον λόγο ότι απευθύνεται κυρίως σε εποχική πελατεία και όχι σε σταθερή όλο τον χρόνο.
Ο μέσος όρος επένδυσης στην Ευρώπη είναι στα 255 χιλ. δολάρια, ενώ η πιο ακριβή αγορά είναι αυτή της Μεγάλης Βρετανίας με 303 χιλ. δολάρια.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η αποτυχία της Subway στην Ελλάδα έχει να κάνει κυρίως με τις αντίστοιχες εναλλακτικές που έχουν τόσο οι ντόπιοι όσο και οι τουρίστες στην Ελλάδα.
Σε μία αγορά που κινείται πτωτικά όπως είναι αυτή του σάντουιτς, στην χώρα μας κυριαρχούν οι φούρνοι, τα καταστήματα Γρηγόρης και Everest σε επίπεδο αλυσίδων και φυσικά τα σουβλατζίδικα.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η αποτυχία της αλυσίδας δεν είναι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην υπόλοιπη νότια Ευρώπη όπου υπάρχει κουλτούρα φαγητού δρόμου.
Στην Ιταλία διαθέτει μόλις 16 καταστήματα, στην Ισπανία 52 και στην Πορτογαλία 19. Και στις τρεις προαναφερθείσες χώρες το μεγαλύτερο μέρος αφορά καταστήματα σε τουριστικές περιοχές.
Αντίθετα στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη η παρουσία την είναι ιδιαίτερη ισχυρή. Για παράδειγμα στην Γερμανία διαθέτει 650 εστιατόρια, στην Σουηδία 167, στην Βρετανία 2.203 και στην Γαλλία 382.