THEPOWERGAME
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι από τους πλέον πιστούς στα επώνυμα προϊόντα όταν επισκέπτονται ένα σούπερ μάρκετ, όπως έχουν αποδείξει πανευρωπαϊκές έρευνες. Μάλιστα όπως έδειξε η πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού υπάρχουν συγκεκριμένες μάρκες όπου τα μερίδια τους θα τα ζήλευε και «κυβέρνηση Τσαουσέσκου» καθώς ξεπερνούν το 80% σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς με πολλούς ανταγωνιστές.
Καφές η πιο συγκεντρωμένη αγορά
Ένα προϊόν που έχει γίνει συνώνυμο της κατηγορίας του είναι ο Nescafe της Nestle. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού ο Nescafe κατέχει σταθερά την τελευταία δεκαετία μερίδιο που κυμαίνεται από 75-85% σε αξία στο οργανωμένο λιανικό εμπόριο αφήνοντας τον Jacobs, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και τους μικρότερους παίκτες να μοιράζονται ένα μερίδιο της τάξης του 20%.
Η Nestle είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής και στην κατηγορία του ελληνικού καφέ καθώς ο Παπαγάλος Λουμίδη δεν έχει πέσει κάτω από το 65% της συνολικής αγοράς ενώ τα μερίδια του στα σούπερ μάρκετ φθάνουν και έως το 75%. Μάλιστα έχει καταφέρει να αυξήσει σε αξία την διαφορά του από τον δεύτερο παίκτη, τον καφέ Bravo, ο οποίος ενώ στις αρχές της περασμένης δεκαετίας κατείχε μερίδια 15-25% στο τέλος της κατέγραφε ποσοστά από 5-10%.
Αντίθετα ο καφές εσπρέσο ο οποίος είναι ο πλέον ανερχόμενος δείχνει στοιχεία αποσυγκέντρωσης. Συγκεκριμένα στις αρχές της περασμένης δεκαετίας οι εταιρείες που διένειμαν τα σήματα Illy και Lavazza είχαν μερίδια που έφθαναν έως και το 90% στο κανάλι των σούπερ μάρκετ. Σήμερα τα μερίδια τους υπολογίζονται κάτω από 40% καθώς νέοι παίκτες εισέρχονται και λαμβάνουν κομμάτι από μία πίτα όπου είναι ακόμη υπό διαμόρφωση.
Η κυριαρχία της Coca Cola
Μπορεί τα σήματα της Coca Cola να κατέχουν μερίδιο έως 65% στο σύνολο των μη αλκοολούχων ποτών που διακινούνται από τα σούπερ μάρκετ όμως όταν μιλάμε για την κατηγορία των αναψυκτικών τύπου cola το ποσοστό αυτό ανεβαίνει σημαντικά. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεση του το powergame.gr το 2020 το μερίδιο της Coca Cola σε όγκο ήταν της τάξης τους 81,7% ενώ σε αξία έφθανε ακόμη σε υψηλότερα επίπεδα.
Σε μεγάλη απόσταση ακολουθούν η Pepsico με μερίδια που κυμαίνονται στο 7% σε όγκο και η Βίκος με 4,2% και πιο κάτω η Green Cola και η Λουξ.
Η άνοδος του Καραμολέγκου
Η περίπτωση της Καραμολέγκος είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις παικτών που μπήκαν τελευταίοι στην αγορά αλλά κατάφεραν να κυριαρχήσουν. «Παιδί» της δεκαετίας του ’90 κατάφερε να αφήσει πίσω εταιρείες πίσω όπως ο Κατσέλης – που κυριαρχούσε στην αγορά – και την Elbisco της οικογένειας Φιλίππου καθώς και την Παπαδόπουλος που είχε όλα τα στοιχεία να καταλάβει ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά του ψωμιού για τοστ.
Σήμερα υπολογίζεται ότι τα μερίδια του ανέρχονται μεταξύ 45% – 55% σε αξία κάτω από μία μεγάλη γκάμα σημάτων μεταξύ των οποίων και αυτό της Κατσέλης το οποίο εξαγόρασε. Elbisco και Παπαδόπουλος κοντράρονται για την δεύτερη θέση ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν μερίδιο μεταξύ 10-15%.