Γ.Δ.
1411.9 +0,35%
ACAG
+1,03%
5.86
CENER
-0,61%
9.74
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-1,45%
2.6805
OPTIMA
-0,67%
11.82
TITC
+0,35%
28.75
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,85%
1.418
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
+16,44%
0.85
ΑΛΜΥ
-0,56%
2.645
ΑΛΦΑ
+0,45%
1.567
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,89%
11.36
ΑΣΚΟ
+1,69%
3
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+2,08%
2.45
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,22%
5.8
ΒΙΟΚΑ
-3,63%
2.39
ΒΙΟΣΚ
+1,55%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,73%
16.52
ΔΑΑ
+0,44%
7.75
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,27%
11.15
ΔΟΜΙΚ
+2,20%
3.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+4,91%
2.35
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,20%
2.52
ΕΛΠΕ
+0,51%
7.88
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+0,83%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,86%
1.876
ΕΝΤΕΡ
-1,76%
7.81
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,59%
1.28
ΕΤΕ
-0,13%
7.688
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
+0,92%
5.46
ΕΥΡΩΒ
-0,43%
2.061
ΕΧΑΕ
-0,31%
4.83
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-2,22%
0.352
ΙΛΥΔΑ
-3,19%
1.67
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
5.05
ΙΝΛΙΦ
-1,89%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
1.17
ΙΝΤΕΚ
+0,36%
5.54
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+2,32%
3.305
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-2,56%
1.33
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-1,86%
1.58
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,81%
1.24
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
-1,39%
0.85
ΛΑΜΔΑ
+0,45%
6.77
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-2,60%
2.62
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+4,59%
4.1
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-3,03%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,30%
23.36
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.05
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.725
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,58%
3.41
ΜΠΡΙΚ
+0,81%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,30%
35.92
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+3,41%
21.2
ΟΛΠ
-0,40%
25.2
ΟΛΥΜΠ
-1,21%
2.45
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,89%
0.91
ΟΤΕ
+1,33%
13.74
ΟΤΟΕΛ
-1,40%
11.24
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
+0,82%
2.47
ΠΕΙΡ
+0,63%
3.54
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.81
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,18%
1.124
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+0,11%
4.54
ΡΕΒΟΙΛ
+4,50%
2.09
ΣΑΡ
-1,07%
11.08
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,21%
19.55
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.618
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η Εγνατία Οδός και τα σχέδια για το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων

Εκτός από τα άμεσα οφέλη, όπως η εξασφάλιση πολυετών εσόδων και κατασκευαστικού αντικειμένου με ελκυστικό περιθώριο κέρδους, η προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, ύψους 1,496 δισ. ευρώ για την 35ετή παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, «κουμπώνει» και με τον ευρύτερο σχεδιασμό του ελληνικού ομίλου για το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων.

Η επικράτηση στο διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό ενισχύει σημαντικά το σχέδιο που προωθεί εδώ και καιρό η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη δημιουργία ενός ξεχωριστού βραχίονα στον οποίο θα περάσουν σχεδόν όλες οι συμβάσεις παραχώρησης. Οι διαδικασίες για τη δημιουργία του νέου σχήματος βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Τι θα προσφέρει, όμως, η ενισχυμένη (μετά και την επικράτηση στην Εγνατία Οδό) θυγατρική στον τομέα των παραχωρήσεων; Όπως έχει υποστηρίξει στο παρελθόν η διοίκηση, θα απαλλάξει τη μητρική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από το βάρος των χρεών των παραχωρήσεων, ενώ θα διευκολύνει σημαντικά την άντληση νέων κεφαλαίων. Οι αναλυτές επισημαίνουν πως το νέο σχήμα είτε μπορεί να εισαχθεί αυτόνομα στο χρηματιστήριο, είτε να μεταβιβαστεί σε τρίτους επενδυτές ένα μειοψηφικό ποσοστό. Και στις δύο περιπτώσεις τα οφέλη για τον όμιλο θα είναι σημαντικά, με δεδομένο το ισχυρό χαρτοφυλάκιο που διαθέτει.

Σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, η εισηγμένη θα ενοποιεί πλήρως τα οικονομικά αποτελέσματα των οδικών παραχωρήσεων αφού κατέχει ήδη το 100% της «Νέα Οδός» (διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ), το 100% της «Κεντρική Οδός» (διαχειρίζεται τον άξονα Ε65) και θα ελέγχει το 75% της εταιρείας διαχείρισης της Εγνατίας Οδού. Επιπλέον ελέγχει το 17% της Ολυμπίας Οδού που διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων

Στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων εντάσσεται, επίσης, το 32,46% που ελέγχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην εταιρεία εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, ενώ αναμένεται να ενταχθεί και η συμμετοχή του ομίλου στο Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με Καζίνο (IRC) στο Ελληνικό, υπόθεση που αναμένεται να κλείσει τις προσεχείς εβδομάδες. Ο όμιλος διεκδικεί ήδη όλες τις νέες συμβάσεις παραχώρησης και Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ επιχειρεί να επεκταθεί και σε νέους τομείς όπως η διαχείριση λιμένων, κ.α.. Στις 17 Σεπτεμβρίου θα εκδηλώσει ενδιαφέρον για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, στο διαγωνισμό που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ.

Μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ο όμιλος συμμετέχει και σε άλλες παραχωρήσεις όπως η διαχείριση απορριμμάτων στις περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αθήνα, κ.α.

Οι αριθμοί της Εγνατίας Οδού

Τα σημαντικά οφέλη, τόσο σε κατασκευαστικό αντικείμενο, όσο και σε μακροχρόνια έσοδα, εξηγούν και το ύψος της προσφοράς που κατατέθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects για την Εγνατία Οδό. Πρώτον, η ΤΕΡΝΑ εξασφαλίζει κατασκευαστικό αντικείμενο περίπου 720 εκατ. ευρώ για τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης στην Εγνατία Οδό και στους τρεις κάθετους οδικούς άξονες. Η συμβατική υποχρέωση της κοινοπραξίας προβλέπει έργα αναβάθμισης 420 εκατ. αλλά θα απαιτηθούν επιπλέον 300 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς.

Στα έσοδα αυτά πρέπει να προστεθούν και τα περίπου 1,6 δισ. ευρώ που θα απαιτηθούν για τη βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού στα 35 χρόνια παραχώρησης, αλλά και τα τρία δισ. που εκτιμάται πως θα κοστίσει η ελαφριά συντήρηση. Σημαντικό μερίδιο από την ελαφριά συντήρηση θα έχει πάντως ο γαλλικός όμιλος Egis Projects που θα ελέγχει και το υπόλοιπο 25% της εταιρείας παραχώρησης. Ενδεικτικό των περιθωρίων ανάπτυξης της Εγνατίας Οδού είναι το γεγονός πως ο οδικός άξονας των περίπου 700 χιλιομέτρων διαθέτει μόνο έναν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), με βενζινάδικο, στο ύψος της Βέροιας.

Σήμερα, λειτουργούν στην Εγνατία Οδό 58 σταθμοί διοδίων (18 μετωπικοί και 40 πλευρικοί) με το κόστος που πληρώνουν οι οδηγοί να ανέρχεται σε 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Προβλέπεται πως η χρέωση θα αυξηθεί στα 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο με την ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Τα συνολικά έσοδα κατά την 35ετή περίοδο παραχώρησης εκτιμώνται σε 11,3 δισ. ευρώ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!