THEPOWERGAME
Ο 60χρονος επιχειρηματίας Νίκος Λούστας, αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας, όχι όμως και οι εταρείες που έχει δημιουργήσει τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια.
Από την Gilli Diet που έστησε τη δεκαετία του ’80, τα Sofis House στην Θεσσαλονίκη και το Σουβλάκι της Λωξάνδρας στην Αθήνα μέχρι τη Μέγα Γύρος, η επιχειρηματική διαδρομή του δεν ήταν πάντα στρωμένη με ροδοπέταλα.
Αντιθέτως η δραστηριοποίηση του στην εστίαση με τα Sofis House και όχι μόνο του άφησαν ένα φέσι 150 εκατομμυρίων δραχμών που κατάφερε να το ξεχρεώσει όταν πούλησε τη συμμετοχή του στην Gilli Diet.
Αυτή η επιχειρηματική αποτυχία από την οποία κινδύνεψε να βρεθεί στον …δρόμο δεν τον εμπόδισαν να ξαναδοκιμάσει την τύχη του στο επιχειρείν.
Το 1996 δημιουργεί τα Ελληνικά Εδέσματα, ενώ στα μέσα της δεκαετίας του 2000 κατεβαίνει στην Αθήνα και στήνει μαζί με άλλους γνωστούς επιχειρηματίες και εφοπλιστές, όπως η οικογένεια Δαυίδ, ο Παναγιώτης Νίκας, ο Μαρτίνος, κ.ά. τη Μέγα Γύρος.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2006 και ξεκίνησε τη λειτουργία της στις αρχές του 2007. Σήμερα είναι από τις πλέον σύγχρονες και πρωτοποριακές παραγωγικές μονάδες προϊόντων κρέατος.
Το εργοστάσιο παραγωγής της βρίσκεται στη Λεωφόρο Νάτο 100, στον Ασπρόπυργο και αποτελεί αυτή την στιγμή ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια στην Ελλάδα ενώ διαθέτει και παραγωγική παρουσία στις ΗΠΑ μέσω της θυγατρικής της Megas Yeeros LLC.
Πέρυσι, εν μέσω πανδημίας και με τον βασικό της πελάτη τα εστιατόρια και τις ταβέρνες να υπολειτουργούν, ο όμιλος κατάφερε να περιορίσει τις απώλειες του κατά 18%.
Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 34,356 εκατ. ευρώ, τα EBITDA μειώθηκαν κατά 19,9% στα 3,577 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν στα 1,219 εκατ. ευρώ από 2,204 εκατ. ευρώ.
Παρά τη μείωση των οικονομικών μεγεθών της η Μέγας Γύρος αύξησε κατά 22,6% το προσωπικό της στα 244 άτομα από 199 το 2019.
Σε ότι αφορά το κεφάλαιο κίνησης του ομίλου αυτό αυξήθηκε στα 11,2 εκατ. ευρώ έναντι ποσού 4,842 εκατ. ευρώ το 2019.
Η αύξηση κατά 6.358 χιλ. οφείλεται στην προσθήκη βραχυπρόθεσμων απαιτήσεων από συνδεδεμένες εταιρείες.
Μια εντυπωσιακή πορεία όλα αυτά τα χρόνια η οποία θα μπορούσε να ήταν ακόμη καλύτερη αν ο γύρος και το σουβλάκι δεν αντιμετωπίζονταν από την αγορά ως κάτι φθηνό.
Ο Νίκος Λούστας έχει υπολογίσει πως η αγορά των ψητοπωλείων στο σκέλος γύρος, σουβλάκι και επεξεργασμένο κρέας αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Ωστόσο στην αγορά εξακολουθεί να επικρατεί αναρχία. Όπως έχει πει ο ίδιος η τιμή πώλησης του προϊόντος στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλή συγκριτικά με την τιμή πώλησης του αντίστοιχου προϊόντος στο εξωτερικό.
Στην Ελλάδα μια πίτα με γύρο πωλείται προς 2,5 ευρώ ενώ στη Βρετανία 6,5 λίρες, στη Γερμανία 4,5 ευρώ και στην Αμερική 8,5 δολάρια.
Σύμφωνα με τον ίδιο η τιμή πρέπει να αυξηθεί για να γίνουν βιώσιμα τα 15.000 ψητοπωλεία στη χώρα που απασχολούν περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους.