THEPOWERGAME
Τη μεγάλη δυστοκία των τελευταίων ετών για την ανάληψη έργων στην Ελλάδα εξαιτίας των προβλημάτων της ΑΚΤΩΡ, αποτυπώνουν τα στοιχεία του ανεκτέλεστου υπολοίπου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, όπως περιγράφονται στο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου.
Σχεδόν το 65% του ανεκτέλεστου, δηλαδή ποσό άνω του ενός δισ. ευρώ από το σύνολο των 1,52 δισ. που έφτανε στο τέλος Μαρτίου, αφορά τα έργα στη Ρουμανία και στο Κατάρ, ενώ μόλις 521 εκατ. προέρχονται από συμβάσεις εσωτερικού, με το 40% να είναι οι υπολειπόμενες εργασίες για το μετρό Θεσσαλονίκης (με την επέκταση προς Καλαμαριά). Στο μετρό Θεσσαλονίκης (191 εκατ. ευρώ ανεκτέλεστο υπόλοιπο) προστίθεται η σύμβαση για τη λειτουργία της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων της συμπρωτεούσας (40 εκατ.) και τα ασφαλτικά της Αττικής Οδού (36 εκατ. ευρώ). Εκεί ο κατάλογος τελειώνει καθώς η ΑΚΤΩΡ δεν έχει καμία άλλη σύμβαση στην Ελλάδα από την οποία να περιμένει σοβαρά έσοδα.
Αντίθετα είναι μακρύς ο κατάλογος των συμβάσεων εξωτερικού από τις οποίες περιμένει τα επόμενα χρόνια έσοδα ένα δισ. με βάση στοιχεία του πρώτου τριμήνου. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου από τις συμβάσεις της Ρουμανίας ανέρχονταν σε 785 εκατ. ευρώ στο τέλος Μαρτίου, από το Κατάρ σε 185 εκατ. ευρώ, ενώ 11 εκατ. προσδοκά από την περίφημη σύμβαση για το βιολογικό καθαρισμό της Μπογκοτά της Κολομβίας. Αυτή η σύμβαση πληρώθηκε ακριβά καθώς προ εξαμήνου η Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank) επέβαλε στην ελληνική εταιρεία αποκλεισμό για 15 μήνες, από τις 15 Δεκεμβρίου 2020 μέχρι τις 14 Μαρτίου 2022, από όλα τα έργα που χρηματοδοτεί ο διεθνής οργανισμός σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η Ρουμανία είναι η αγορά από την οποία η ΑΚΤΩΡ έχει λαμβάνειν, μέσω των υπογεγραμμένων συμβάσεων περίπου 800 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο έργο που εκτελεί στη Ρουμανία είναι η αναβάθμιση σιδηροδρομικού τμήματος (Apata – Cata) στον άξονα Brasov – Simeria με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της συγκεκριμένης σύμβασης να ανέρχεται στις 31 Μαρτίου σε 339,8 εκατ. ευρώ. Από την αναβάθμιση πρόσθετων σιδηροδρομικών τμημάτων στον ίδιο άξονα (Brasov – Apata, Cata – Sighisoara) αναμένει έσοδα 202,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία εκτελεί και άλλα σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία όπως και ένα οδικό.
Στο Κατάρ, ο όμιλος δεν εκτελεί πλέον έργα, αλλά έχει αναλάβει τη διαχείριση εγκαταστάσεων (Facility Management) στο μετρό της Ντόχα.
Η ουσιαστική ενεργοποίηση της ΑΚΤΩΡ ώστε να διεκδικήσει αξιόλογα έργα κυρίως στην Ελλάδα και τη Ρουμανία είναι προτεραιότητα της σημερινής διοίκησης και περίπου 100 από τα 120 εκατ. ευρώ της αύξησης κεφαλαίου θα στηρίξουν τον κατασκευαστικό τομέα.