Πώς ΔΕΗ και Motor Oil τρέχουν για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση αναδεικνύεται στο μεγάλο στοίχημα των επόμενων δεκαετιών. Στη μάχη για την πρωτοκαθεδρία ΔΕΗ και Motor Oil

Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων - © freepik

Δύο εκ των ισχυρότερων παικτών του ενεργειακού συστήματος, η ΔΕΗ και η Motor Oil, διαγκωνίζονται στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου που δεν μετριέται απλώς με αριθμούς φορτιστών, αλλά με το ποιος θα καταφέρει να ελέγξει την εμπειρία του χρήστη, να κερδίσει μερίδιο αγοράς και να διαμορφώσει το ενεργειακό αποτύπωμα των μετακινήσεων στην Ελλάδα των επόμενων ετών. Από τη μία, η ΔΕΗ επενδύει σε ένα ισχυρό δίκτυο φορτιστών, αξιοποιεί την εμπειρία της στη λιανική αγορά και χτίζει βήμα-βήμα ένα πλήρες οικοσύστημα υπηρεσιών γύρω από τον σύγχρονο, ηλεκτρικό καταναλωτή. Από την άλλη, η Motor Oil ανεβάζει στροφές μέσω της NRG, επενδύει σε εξειδικευμένες λύσεις fast charging και αναπτύσσει μια πολυκαναλική στρατηγική, που συνδυάζει πρατήρια, τεχνολογία και διεθνείς συνεργασίες.

Το 2024 αποτέλεσε χρονιά σημαντικής ενίσχυσης της δραστηριότητας της ΔΕΗ στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με μετρήσιμα αποτελέσματα στην επέκταση του δικτύου και στην ενίσχυση της πελατειακής βάσης. Σύμφωνα με την εταιρική παρουσίαση του Απριλίου, η ΔΕΗ κατέχει το 37% της εγχώριας αγοράς δημόσιων σημείων φόρτισης, διατηρώντας ισχυρή παρουσία ως πάροχος σχετικών υποδομών. Το δίκτυο των φορτιστών PPC Blue κατέγραψε αύξηση 29% σε σχέση με το 2023, ενώ οι εγγεγραμμένοι χρήστες της εφαρμογής PPC Blue ξεπέρασαν τους 60.000. Η εφαρμογή έχει ήδη επεκταθεί και στη ρουμανική αγορά, ενισχύοντας τη διασυνοριακή παρουσία του brand.

Η στρατηγική που εφαρμόζεται έχει καθαρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για τη φόρτιση των οχημάτων από τους σταθμούς της ΔΕΗ οδήγησε στην αποφυγή εκπομπών 5.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα μόνο το 2024. Η πιο χαρακτηριστική επένδυση της χρονιάς ήταν η κατασκευή του μεγαλύτερου hub της ΔΕΗ στην Πάτρα: 29 σημεία φόρτισης και συνολική εγκατεστημένη ισχύς 1.186 MW, επιβεβαιώνουν τη βαρύτητα που δίνει ο όμιλος στην επέκταση του δικτύου σε στρατηγικά σημεία της χώρας.

Το βλέμμα της ΔΕΗ, ωστόσο, είναι στραμμένο στην περίοδο 2025-2027, όταν η ηλεκτροκίνηση αναδεικνύεται σε βασικό άξονα ανάπτυξης στο πλαίσιο του συνολικού επενδυτικού σχεδίου των 10,1 δισ. ευρώ. Μέσα σε αυτό, η ηλεκτροκίνηση -σε συνδυασμό με τις λοιπές λιανικές υπηρεσίες και τα προϊόντα προστιθέμενης αξίας- απορροφά το 5% του συνολικού επενδυτικού ποσού, δηλαδή περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Η ΔΕΗ αντιμετωπίζει τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης όχι ως μεμονωμένη δραστηριότητα, αλλά ως οργανικό κομμάτι ενός ευρύτερου οικοσυστήματος υπηρεσιών, που δημιουργούν προστιθέμενη αξία και ενισχύουν τη σύνδεση με τον πελάτη.

Στρατηγική επιλογή είναι επίσης η επέκταση της ηλεκτροκίνησης στη Ρουμανία, μέσω της επέκτασης του brand PPC Blue και του σχεδιασμού για ανάπτυξη δικτύου δημόσιας φόρτισης. Η δραστηριότητα εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο της ΔΕΗ για εφαρμογή του ελληνικού «ολοκληρωμένου μοντέλου» και στις βαλκανικές αγορές, όπου ήδη διαθέτει παρουσία σε παραγωγή, λιανική και δίκτυα.

Η διείσδυση των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, που περιλαμβάνει και την ηλεκτροκίνηση, αυξήθηκε από 2,4% το 2021 σε 19,9% το 2024 στην πελατειακή βάση. Ο στόχος για το 2027 είναι να ξεπεραστεί το 40%, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση της ΔΕΗ να μετασχηματιστεί από παραδοσιακό πάροχο ενέργειας σε πολυδιάστατο πάροχο έξυπνων λύσεων. Παράλληλα, η στρατηγική αυτή λειτουργεί και ως μηχανισμός συγκράτησης πελατών υψηλής αξίας, όπου παρατηρείται και το χαμηλότερο ποσοστό αποχωρήσεων (churn rate).

Παρά τα εντυπωσιακά επιτεύγματα, η ΔΕΗ αντιμετωπίζει την ηλεκτροκίνηση ως μακροπρόθεσμο επενδυτικό στοίχημα και την έχει εντάξει στο στρατηγικό πλάνο 2025–2027. Στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού επενδύσεων 10,1 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία, το σκέλος Retail/ E-Mobility/Other συγκεντρώνει το 5% της κατανομής, που μεταφράζεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για επενδύσεις αυστηρά αναπτυξιακού χαρακτήρα, καθώς το 94% του συνολικού capex της περιόδου αποβλέπει στη δημιουργία νέων πόρων αξίας και όχι στη συντήρηση υφιστάμενων υποδομών.

Το επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει. Η ΔΕΗ απομακρύνεται από τη λογική της απλής πώλησης εξοπλισμού και εισάγει ένα ολιστικό «as a service» μοντέλο. Από τη φόρτιση, την πώληση φωτοβολταϊκών και την εγκατάσταση θερμοαντλιών, έως την έκδοση πιστοποιητικών ηλεκτρολόγου, τη συντήρηση εξοπλισμού και τη διάθεση πράσινων πιστοποιητικών για επιχειρήσεις, η ΔΕΗ επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ενιαίο οικοσύστημα ενεργειακών υπηρεσιών για τον σύγχρονο χρήστη. Η συνεργασία με την Κωτσόβολος, μέλος του ίδιου ομίλου, παρέχει στρατηγικό πλεονέκτημα: αξιοποίηση τεχνικών συνεργείων, δίκτυα logistics, πρόσβαση σε πελατειακά δεδομένα και δυνατότητα επέκτασης των VAS υπηρεσιών στο retail περιβάλλον.

Το αποτύπωμα της Motor Oil

Η Motor Oil ενισχύει τη θέση της στην αναπτυσσόμενη αγορά της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στην επέκταση των υποδομών φόρτισης και τη συγκρότηση ενός λειτουργικού επιχειρηματικού μοντέλου σε όλο το εύρος της αλυσίδας αξίας. Σύμφωνα με την Ετήσια Οικονομική Έκθεση, στο τέλος του 2024 ο Όμιλος διέθετε 1.629 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε λειτουργία, μέσω των δραστηριοτήτων της NRG, της AVIN και της Coral. Ο στόχος για την επόμενη πενταετία είναι φιλόδοξος: η δημιουργία δικτύου με περισσότερα από 4.000 σημεία έως το 2030, με παρουσία σε πρατήρια, χώρους στάθμευσης και αστικά σημεία υψηλής κυκλοφορίας.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

ΙΛΥΔΑ
0.00%
1.81
AKTR
0.10%
4.98
ΔΕΗ
0.15%
13.00
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
-1.32%
7.46
ΠΕΤΡΟ
0.00%
8.48
ΟΛΠ
-1.75%
39.20
TITC
-0.61%
40.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.48%
18.50
ΕΥΑΠΣ
0.30%
3.29
ΛΟΥΛΗ
-1.63%
3.02
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-3.26%
1.19
NOVAL
0.00%
2.38
ΙΝΤΚΑ
-1.84%
2.93
ΧΑΙΔΕ
2.04%
0.75
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.30
ACAG
-1.88%
5.73
ΑΣΚΟ
0.29%
3.45
ΚΥΡΙΟ
-3.19%
0.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
-1.82%
5.40
ΚΕΚΡ
-1.75%
1.12
ΠΛΑΘ
-2.05%
3.82
ΡΕΒΟΙΛ
-1.56%
1.58
ΕΛΛ
-0.69%
14.30
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.27%
0.34
ΟΠΑΠ
-1.16%
18.71
ΜΥΤΙΛ
-0.82%
41.30
ΔΟΜΙΚ
0.88%
2.29
ΦΡΛΚ
-1.39%
3.91
ΜΕΡΚΟ
2.94%
35.00
ΣΑΡ
-1.09%
12.70
ΟΤΟΕΛ
1.27%
11.14
ΚΡΙ
0.83%
14.66
ΙΑΤΡ
0.56%
1.79
ΠΑΙΡ
3.69%
0.79
ΜΟΤΟ
1.16%
2.62
ΣΠΕΙΣ
0.35%
5.74
ΚΟΡΔΕ
1.23%
0.41
ΠΡΟΦ
0.39%
5.21
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
2.94%
2.10
OPTIMA
-2.10%
14.00
ΑΚΡΙΤ
3.41%
0.85
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
-4.44%
1.72
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΑΤΡΑΣΤ
0.46%
8.76
ΒΙΟΚΑ
-0.96%
1.55
ΠΑΠ
-0.40%
2.51
ΙΝΤΕΤ
2.64%
1.17
ΠΕΙΡ
-2.45%
4.70
ΜΙΝ
0.42%
0.48
ΕΤΕ
-0.79%
9.10
ΒΙΟΤ
-5.00%
0.19
ΑΛΜΥ
0.00%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.63%
1.57
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-1.57%
20.08
ΟΛΘ
1.33%
30.50
ΣΕΝΤΡ
-0.30%
0.33
ΕΕΕ
0.69%
43.74
ΚΟΥΕΣ
-2.07%
6.16
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.79
ΜΙΓ
1.73%
2.35
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
-3.85%
0.25
ΔΑΙΟΣ
-8.50%
3.66
ΦΑΙΣ
-0.27%
3.73
ΛΑΝΑΚ
4.12%
0.89
CENER
-3.10%
8.43
ΝΑΥΠ
4.00%
0.73
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.21
ΜΑΘΙΟ
-6.29%
0.67
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΤΤ
-0.68%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.94%
2.11
ΕΣΥΜΒ
-0.95%
1.04
ΕΥΡΩΒ
-3.11%
2.31
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-3.23%
2.10
ΑΔΜΗΕ
-2.53%
2.70
DIMAND
0.72%
8.42
ΒΙΟΣΚ
-0.35%
1.43
ΑΒΑΞ
-1.93%
1.93
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.14%
1.39
ΠΛΑΚΡ
2.84%
14.50
ΛΑΒΙ
-1.82%
0.76
EVR
4.63%
1.70
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-2.13%
2.07
ΟΤΕ
-0.89%
15.68
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
6.60
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.07
CNLCAP
-0.74%
6.70
ΑΤΕΚ
-7.56%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-0.65%
1.85
ΔΑΑ
1.28%
9.46
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.64
ΞΥΛΚ
-1.20%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
2.11%
26.10
ΚΟΥΑΛ
-0.36%
1.10
ΕΛΒΕ
-1.78%
4.96
ΤΖΚΑ
-3.85%
1.25
ΕΛΧΑ
-1.04%
1.91
ΑΡΑΙΓ
0.00%
11.52
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.98
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.68
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.24
ΑΒΕ
1.64%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.59
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.47
ΤΡΑΣΤΟΡ
1.68%
1.21
ΕΛΤΟΝ
0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-1.08%
6.41
AEM
-1.19%
4.15
ΒΙΟ
-1.30%
5.30
ΜΠΤΚ
-9.57%
0.52
ΕΧΑΕ
0.77%
5.23
ΟΡΙΛΙΝΑ
2.87%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.32
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.27%
1.86
ΜΠΡΙΚ
1.54%
2.64