Με θετικό τρόπο φαίνεται πως έκλεισε το πρώτο δίμηνο σε σχέση με την κατανάλωση τόσο αμόλυβδης, όσο και του πετρελαίου θέρμανσης. Ευνοϊκό ρόλο στην κίνηση των καυσίμων διαδραμάτισαν οι εξής λόγοι: από τη μια πλευρά η χαμηλή τιμή, από την άλλη πλευρά οι χαμηλές θερμοκρασίες. Πιο συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο σύμφωνα με πηγές της αγοράς η κατανάλωση κινήθηκε ανοδικά σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και συγκεκριμένα για την αμόλυβδη +2%. Άνοδος 2,7% σημειώθηκε στο πετρέλαιο κίνησης.
Αντιθέτως, μείωση 14,5% σημειώθηκε στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ο Φεβρουάριος κινήθηκε θετικά και στα καύσιμα κίνησης, αλλά και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Οι ίδιες πηγές θεωρούν πως δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα ως προς τη διαμόρφωση των τιμών το επόμενο διάστημα.
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής του μπρεντ θα παίξει η εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. Ενδεχομένως, εκτιμάται πως σε περίπτωση που αρθούν τα μετά των κυρώσεων στη Ρωσία θα «κατρακυλήσουν» οι τιμές. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι ασκήσεις ισορροπίας μεταξύ ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ, και γενικότερα οι γεωπολιτικοί παράγοντες θα παίξουν σημαντικό ρόλο.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης κινείται στο 1,758 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1,203 ευρώ ανά λίτρο. Πηγές της αγοράς επισημαίνουν την ανάγκη μείωσης των φόρων ενώ ζητούν την κατάργηση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους. Όπως επισημαίνουν ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, ενώ σε ό,τι αφορά το πλαφόν έχει καταργηθεί στις περισσότερες χώρες.
Γιατί ζητούν οι εταιρίες κατάργηση του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους
Τον Μάρτιο του 2020, επεβλήθη για πρώτη φορά περιορισμός στο μεικτό περιθώριο κέρδους επί των προϊόντων του κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών, για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας Covid-19 και αργότερα του πολέμου στην Ουκρανία. Έκτοτε, παρατείνεται η ισχύς του ανά εξάμηνο, με τελευταία παράταση έως τέλος Απριλίου του 2025. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το πλαφόν αφενός εμποδίζει τις εταιρίες να προχωρήσουν σε επενδύσεις στο δίκτυο των πρατηρίων τους αφετέρου τον ανταγωνισμό.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως το πλαφόν ευνοεί την παραβατικότητα και την ενίσχυση παράνομων κυκλωμάτων, με τον αριθμό παραβατικών πρατηρίων να αυξάνεται. Το πλαφόν δεν επιτρέπει στις εταιρείες και στα πρατήρια να έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από του 2021, που είναι το έτος αναφοράς. Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν μάλιστα ότι τόσο ο ΙΟΒΕ, όσο και η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε εκθέσεις τους παρατηρούν πως οι εταιρίες του κλάδου λειτουργούν με αρνητικά ή οριακά θετικά περιθώρια κέρδους, τη στιγμή μάλιστα που την τελευταία τετραετία έχουν αυξηθεί τα λειτουργικά και τα μεταφορικά κόστη.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr