Γ.Δ.
1604.29 +0,21%
ACAG
+0,33%
6.01
AEM
+1,08%
4.498
AKTR
+5,75%
5.33
BOCHGR
+0,79%
5.08
CENER
-0,94%
9.46
CNLCAP
+0,70%
7.15
DIMAND
+0,24%
8.5
EVR
+0,68%
1.49
NOVAL
+0,78%
2.6
OPTIMA
+3,29%
13.8
TITC
-0,23%
43
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
+1,18%
2.15
ΑΒΕ
-1,32%
0.45
ΑΔΜΗΕ
+2,15%
2.85
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.755
ΑΛΜΥ
-1,19%
4.15
ΑΛΦΑ
+1,19%
1.8695
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.54
ΑΡΑΙΓ
+0,19%
10.75
ΑΣΚΟ
+3,13%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-2,67%
7.3
ΑΤΕΚ
0,00%
1.24
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.8
ΑΤΤ
+0,55%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-1,22%
2.43
ΒΙΟ
+1,03%
5.86
ΒΙΟΚΑ
+3,34%
1.855
ΒΙΟΣΚ
+0,99%
1.53
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+1,03%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,42%
19.06
ΔΑΑ
+0,36%
8.44
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.46
ΔΕΗ
+0,73%
13.8
ΔΟΜΙΚ
+3,80%
2.865
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,17%
0.375
ΕΒΡΟΦ
-0,49%
2.05
ΕΕΕ
+0,47%
38.68
ΕΚΤΕΡ
+3,22%
2.245
ΕΛΒΕ
+1,98%
5.15
ΕΛΙΝ
0,00%
2.22
ΕΛΛ
0,00%
14.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,44%
2.285
ΕΛΠΕ
+1,46%
7.985
ΕΛΣΤΡ
+1,31%
2.32
ΕΛΤΟΝ
+1,09%
1.85
ΕΛΧΑ
+0,24%
2.065
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.15
ΕΤΕ
-2,14%
8.416
ΕΥΑΠΣ
+1,80%
3.39
ΕΥΔΑΠ
+0,66%
6.12
ΕΥΡΩΒ
-0,65%
2.444
ΕΧΑΕ
+1,40%
5.07
ΙΑΤΡ
+3,80%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,22%
0.3635
ΙΛΥΔΑ
+0,28%
1.82
ΙΝΛΙΦ
+1,23%
4.92
ΙΝΛΟΤ
-0,18%
1.112
ΙΝΤΕΚ
+0,67%
5.99
ΙΝΤΕΤ
+0,88%
1.15
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.13
ΚΑΡΕΛ
-0,62%
320
ΚΕΚΡ
0,00%
1.27
ΚΕΠΕΝ
+6,01%
1.94
ΚΟΡΔΕ
-0,89%
0.448
ΚΟΥΑΛ
+3,67%
1.356
ΚΟΥΕΣ
+0,62%
6.48
ΚΡΙ
-0,90%
16.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,21%
0.962
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.836
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.97
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.97
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.244
ΛΟΓΟΣ
-0,57%
1.75
ΛΟΥΛΗ
+0,31%
3.22
ΜΑΘΙΟ
-3,84%
0.702
ΜΕΒΑ
0,00%
3.85
ΜΕΝΤΙ
-0,43%
2.33
ΜΕΡΚΟ
0,00%
37.4
ΜΙΓ
-1,04%
2.845
ΜΙΝ
-4,07%
0.472
ΜΟΗ
+1,98%
22.64
ΜΟΝΤΑ
-0,54%
3.67
ΜΟΤΟ
+1,76%
2.895
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
-1,44%
27.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,53%
3.81
ΜΠΡΙΚ
+0,84%
2.39
ΜΠΤΚ
-0,76%
0.65
ΜΥΤΙΛ
+0,39%
36.1
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.24
ΝΑΥΠ
0,00%
0.778
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.267
ΞΥΛΠ
0,00%
0.328
ΟΛΘ
-1,05%
28.2
ΟΛΠ
+1,36%
33.6
ΟΛΥΜΠ
+2,34%
2.62
ΟΠΑΠ
-1,17%
16.85
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.799
ΟΤΕ
+2,38%
15.07
ΟΤΟΕΛ
-0,55%
10.94
ΠΑΙΡ
+0,90%
1.005
ΠΑΠ
+0,37%
2.68
ΠΕΙΡ
+0,26%
4.672
ΠΕΡΦ
+1,70%
5.39
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.94
ΠΛΑΘ
-0,12%
4.09
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.268
ΠΡΕΜΙΑ
-0,31%
1.296
ΠΡΟΝΤΕΑ
+0,81%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.25
ΡΕΒΟΙΛ
-0,88%
1.69
ΣΑΡ
+0,66%
12.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,85%
0.349
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.57
ΣΠΕΙΣ
+2,11%
5.8
ΣΠΙ
+0,68%
0.594
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
-1,31%
1.505
ΤΡΑΣΤΟΡ
+5,65%
1.31
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,48%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
+9,80%
0.224
ΦΡΛΚ
+0,23%
4.3
ΧΑΙΔΕ
-8,27%
0.61

Ακτοπλοΐα: Αναζητούνται κεφάλαια και ρυθμίσεις για την επόμενη μέρα

Η μικρή Ελλάδα αν και αποτελεί μόλις το 2% του ευρωπαϊκού πληθυσμού ελέγχει σχεδόν το 18% της ευρωπαϊκής ακτοπλοϊκής κίνησης. Η ελληνική ακτοπλοΐα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη καθώς συνεισφέρει σχεδόν το 5,4% του ΑΕΠ (στοιχεία 2023), ενώ απασχολεί άμεσα 5.500 Έλληνες ναυτικούς με τη συμβολή της (άμεση και έμμεση) στη συνολική απασχόληση της χώρας να φτάνει το 6,9%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 318.000 θέσεις εργασίας. Η συνεισφορά της στα δημόσια έσοδα προσέγγισε τα 3,4 δισ. ευρώ το 2023. Η Attica Group, ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος της επιβατηγού ναυτιλίας, είναι και ο μεγαλύτερος στον κόσμο με βάση τη δυναμικότητα μεταφοράς επιβατών του στόλου του και ο τέταρτος στον κόσμο με βάση τη δυναμικότητα μεταφοράς φορτηγών.

Ο κλάδος βρίσκεται, όμως, αντιμέτωπος με πολύ μεγάλες προκλήσεις για την πράσινη μετάβαση με τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας να προσπαθεί να κερδίσει τον χαμένο χρόνο από την αδράνεια των προκατόχων της. Το λεγόμενο «πρασίνισμα» του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας απαιτεί επενδύσεις δισεκατομμυρίων, χωρίς να υπάρχει μέχρι σήμερα ουσιαστική απάντηση από πλευράς πολιτείας για τη στήριξη αυτών των επενδύσεων. Η μέση ηλικία του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι σήμερα τα 30 χρόνια, γεγονός που αυξάνει το κόστος συντήρησης και το κόστος καυσίμων.

Μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει πως αν δεν υπάρξει χρονική μετάθεση των κοινοτικών ρυθμίσεων για τα καθαρά καύσιμα, κ.λπ. το λειτουργικό κόστος του κλάδου θα αυξηθεί κατά 320 εκατ. ευρώ το 2031. Εξέλιξη που μεταφράζεται σε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά περίπου 32% στις γραμμές της Κρήτης, 33% στις γραμμές της Αδριατικής, κατά 15% στις Κυκλάδες και κατά 19% στα Δωδεκάνησα. Αυτό θα οδηγήσει, με τη σειρά του, σε μείωση της κίνησης κατά δύο εκατ. επιβάτες και 483.999 οχήματα. Ακόμα πιο δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις του ΙΟΒΕ στην περίπτωση που τα δικαιώματα ρύπων φτάσουν τα 250 ευρώ ανά τόνο. Τότε το λειτουργικό κόστος του κλάδου θα εκτοξευθεί κατά 710 εκατ. ευρώ…

Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης τρέχει τους τελευταίους μήνες προκειμένου να εξασφαλίσει κεφάλαια και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Η αγορά φαίνεται πως εκτιμά την προσπάθεια, αλλά θεωρεί πως τα περίφημα ΣΔΙΤ για τις άγονες γραμμές δεν θα αποδώσουν τα αναμενόμενα. Έχουν ανακύψει ζητήματα όπως το ποιος θα έχει το πλοίο όταν τελειώσει η χρονική περίοδο του ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) εκμετάλλευσης μιας άγονης γραμμής, η χρονική περίοδος των ΣΔΙΤ, κ.α. Η αγορά της επιβατηγού ναυτιλίας θεωρεί πως απαιτούνται πρόσθετες πρωτοβουλίες αλλά στην Ευρώπη κωφεύουν. Δεν έχουν, βλέπετε, τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβατηγό ναυτιλίας πανευρωπαϊκά…

Εν τω μεταξύ οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη κινηθεί πιο γρήγορα. Στην Ιταλία, για παράδειγμα, εφαρμόζεται σύστημα επιδοτήσεων ύψους 500 εκατ. ευρώ για τον εκμοντερνισμό και την ανανέωση του στόλου με νεότευκτα πλοία. Σημειώστε πως οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία υπό ιταλική σημεία απαλλάσσονται πλήρως από το φόρο εισοδήματος ενώ το ιταλικό δημόσιο επιδοτεί τις εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές για τους ναυτικούς με αποτέλεσμα να μειώνεται το λειτουργικό κόστος των ναυτιλιακών εταιρειών. Η Ισπανία επιδότησε με περίπου 12 εκατ. την ακτοπλοϊκή εταιρεία Balearia για τη μετατροπή της λειτουργίας πέντε πλοίων σε LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Η συνολική επένδυση ήταν 60 εκατ. Η Γερμανία παρέχει 30 εκατ. ευρώ το χρόνο (μέχρι και φέτος) για την κατασκευή πλοίων μηδενικών εκπομπών, κ.α.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

Διαβάστε επίσης

Τα καλά και τα κακά νέα για τον ΟΛΠ, η νέα απόφαση για τον ΝΟΚ, η αγορά των ομολογιακών που παίρνει μπρος και η νέα χρηματοδότηση για τη Lamda Riviera

Καλλυντικά: Το φαινόμενο K beauty & η διείσδυση των κορεατικών προϊόντων στην Ελλάδα

ΔΕΣΦΑ: Στρατηγικές συνεργασίες στο Κουβέιτ, ο ρόλος του LNG

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!