THEPOWERGAME
![ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΞΗΣ ΑΪΒΑΛΙΩΤΗΣ](https://www.powergame.gr/wp-content/uploads/2023/11/aivaliotis-910x521.jpg)
Η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σχήμα στήριξης για την παραγωγή πράσινων αεροπορικών καυσίμων (SAF), προκειμένου να ενισχύσει τη βιομηχανική βάση της χώρας στη νέα εποχή των πράσινων καυσίμων. Tο ΥΠΕΝ έχει ήδη προκοινοποιήσει στην Κομισιόν την πρότασή του για ένα σχήμα κρατικής ενίσχυσης ύψους 300 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ.
Η πρόταση αυτή, που αποτελεί προαπαιτούμενο για την έγκριση κρατικής επιδότησης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG COMP), έχει ήδη περάσει από τις πρώτες συζητήσεις στις Βρυξέλλες. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, η πρώτη επαφή δεν ήταν επιτυχημένη. Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική πλευρά σκοπεύει να επιμείνει, αναζητώντας προσαρμογές που θα καταστήσουν το σχέδιο συμβατό με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων.
Σημειώνεται ότι η κρατική ενίσχυση αφορά αποκλειστικά τις κεφαλαιουχικές δαπάνες (capex) για την ανάπτυξη των παραγωγικών μονάδων, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι δεν επαρκούν για να καλύψουν το υψηλό κόστος λειτουργίας των SAF, ούτε τη διαφορά τιμής μεταξύ των συμβατικών ορυκτών καυσίμων, των βιοκαυσίμων και των -ακόμα ακριβότερων- συνθετικών καυσίμων. Αυτή η παράμετρος αποτελεί μια διαρθρωτική πρόκληση για το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας των SAF, από την παραγωγή έως τη διάθεση στην αεροπορική βιομηχανία.
Οι πόροι θα προέλθουν από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο που αποσκοπεί στην υποστήριξη δράσεων απανθρακοποίησης. Το Ταμείο χρηματοδοτείται από τα έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS), ενώ το συνολικό διαθέσιμο ποσό για την Ελλάδα εκτιμάται σε 1,32 δισεκατομμύριο ευρώ.
Η στρατηγική για το υδρογόνο
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προετοιμάζει το θεσμικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα καθορίζει την αδειοδοτική διαδικασία, τη λειτουργία της αγοράς και τις προϋποθέσεις ανάπτυξής της. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση αυτήν την εβδομάδα.
Όπως ανέφερε ο κ. Αϊβαλιώτης στο πλαίσιο του 14ου Athens Energy Forum, η στρατηγική του ΥΠΕΝ για το υδρογόνο είναι μετρημένη, με στοχευμένες επιδοτήσεις για μικρής κλίμακας παραγωγή, ώστε η χώρα να είναι παρούσα σε μια αναδυόμενη αγορά, που ενδέχεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στο μέλλον.
Στο πλαίσιο αυτό, το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να επιδοτήσει την επένδυση της Motor Oil ύψους 100 εκατ. ευρώ, μέσω του RepowerEU, για παραγωγή υδρογόνου στο διυλιστήριό της. Επίσης, θα ζητηθεί επιδότηση από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού για τα λεωφορεία υδρογόνου, ενώ μέσω του ίδιου ταμείου θα επιδοτηθεί και η παραγωγή υδρογόνου της Hellenic Hydrogen στη Δυτική Μακεδονία.
Σήμερα η παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι μηδενική, όμως υπάρχουν επενδυτικά σχέδια που το υπουργείο σχεδιάζει να υποστηρίξει, ιδιαίτερα στα ελληνικά διυλιστήρια. Σύμφωνα με τον κ. Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη, στόχος του ΕΣΕΚ είναι η παραγωγή 1,2 TWh υδρογόνου, αν και η τεχνολογική ωρίμανση θα καθορίσει τις επενδυτικές δυνατότητες. Ωστόσο, το κόστος παραγωγής παραμένει υψηλό, με την τιμή του πράσινου υδρογόνου να ανέρχεται στα 6,6 ευρώ/κιλό, δηλαδή υπερτριπλάσιο από το κόστος παραγωγής του γκρίζου υδρογόνου.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Η&Μ: Η Arket ανοίγει δρόμο για νέο κύκλο επενδύσεων στην Ελλάδα
Γιατί η Total Energies δεν θέλει να αγοράσει LNG από την Venture Global