THEPOWERGAME
Στο μέλλον του αγωγού Nord Stream 2, ο οποίος έχει προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις και έχει βρεθεί στο επίκεντρο γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων, αναφέρεται δημοσίευμα της Handelsblatt.
Σύμφωνα με δημοσίευμα, κυβερνητικοί και βιομηχανικοί κύκλοι συζητούν την αξιοποίηση ενός τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου για την εισαγωγή πράσινου υδρογόνου από τη Φινλανδία. Υπάρχουν επίσης εικασίες σχετικά με την πιθανή μεταφορά φυσικού αερίου από τη Ρωσία έπειτα από μια ειρηνευτική συμφωνία στην Ουκρανία. Λιγότερο από τρεις εβδομάδες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, το ζήτημα που έχει προκαλέσει τόσα προβλήματα στη Γερμανία είναι ενοχλητικό για όλα τα κόμματα. Η γερμανική κυβέρνηση αρνείται ότι υπάρχουν σχέδια για το μέλλον του Nord Stream 2. Ωστόσο, σύμφωνα με γνώστες των γεγονότων, η γερμανική κυβέρνηση δεν θέλει να αφήσει το μέλλον του αγωγού στην τύχη. Επίσης, δέχεται πιέσεις να δράσει έπειτα από δικαστική απόφαση.
Στις 9 Ιανουαρίου, το καντονικό δικαστήριο του Zug της Ελβετίας, όπου εδρεύει η αφερέγγυα Nord Stream 2 AG, αποφάσισε να παρατείνει την απόφαση για την πτώχευση της εταιρείας «κατ’ εξαίρεση έως τις 9 Μαΐου 2025». Οι λόγοι γι’ αυτό ήταν η περίπλοκη γεωπολιτική κατάσταση, «καθώς και οι εκλογές στη Γερμανία τον Φεβρουάριο του 2025, οι οποίες θα μπορούσαν πιθανώς να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κατάσταση της Nord Stream 2 AG». Γνώστες του θέματος θεωρούν τη νέα παράταση της προθεσμίας δώρο στη μελλοντική γερμανική κυβέρνηση για να μπορέσει να επηρεάσει το μέλλον του Nord Stream 2.
Αν δεν συμβεί τίποτα, η Nord Stream 2 AG αντιμετωπίζει εκκαθάριση τον Μάιο
Εάν δεν βρεθεί λύση έως τις 9 Μαΐου, η εταιρεία θα πρέπει να τεθεί υπό εκκαθάριση και έχει αποκλειστεί περαιτέρω παράταση της προθεσμίας. Αυτό θα σήμαινε ότι η ρωσική κρατική εταιρεία Gazprom, ο μοναδικός ιδιοκτήτης της Nord Stream 2 AG, και οι πέντε επενδυτές, συμπεριλαμβανομένου του γερμανικού κρατικού ενεργειακού ομίλου Uniper, θα έχαναν τον έλεγχο του αγωγού -και ο Γερμανός φορολογούμενος θα έχανε πιθανότατα πολλά χρήματα. Αυτό συμβαίνει επειδή η Uniper συμμετέχει στη χρηματοδότηση του αγωγού, ο οποίος κοστίζει περίπου δέκα δισεκατομμύρια ευρώ, με σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Εάν, από την άλλη πλευρά, μπορούσε να βρεθεί μια νέα χρήση για τον Nord Stream 2, αυτό θα είχε διάφορα πλεονεκτήματα. Η Uniper, και συνεπώς οι Γερμανοί φορολογούμενοι, δεν θα έπρεπε να διαγράψουν τα χρήματά τους. Η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού θα αυξανόταν μεσοπρόθεσμα. Ταυτόχρονα, η Γερμανία θα μπορούσε να ματαιώσει τα σχέδια του Αμερικανού επιχειρηματία Stephen Lynch να εξασφαλίσει τον αγωγό σε περίπτωση πτώχευσης. Κυβερνητική εκπρόσωπος δήλωσε ότι η κυβέρνηση δεν εμπλέκεται σε εικασίες σχετικά με πιθανούς αγοραστές για τον Nord Stream 2.
Εκπρόσωπος του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο επιβλέπει τη συμμετοχή της ομοσπονδιακής κυβέρνησης στην Uniper, δήλωσε: «Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την προστασία των δικαιωμάτων μας». Εκπρόσωπος της Uniper τόνισε επίσης κατόπιν αιτήματος: «Η Uniper θα συνεχίσει να προστατεύει τα συμφέροντά της ως ένας από τους επενδυτές».
Η γερμανική κυβέρνηση «φλερτάρει» τη Φινλανδία ως προμηθευτή υδρογόνου
Η ιδέα της χρήσης του αγωγού φυσικού αερίου για την εισαγωγή υδρογόνου που παράγεται με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από τη Φινλανδία συζητείται εδώ και μήνες. Ο Udo Philipp, υφυπουργός στο ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας, διερεύνησε πρόσφατα τις δυνατότητες εισαγωγής υδρογόνου από τη Φινλανδία κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη χώρα. «Η Γερμανία και η Φινλανδία θέλουν να προωθήσουν τη δημιουργία ενός διαδρόμου εισαγωγής υδρογόνου για τη Γερμανία και άλλες χώρες που συνορεύουν με τη Βαλτική Θάλασσα και, ειδικότερα, να αξιοποιήσουν το δυναμικό της περιοχής για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου. Ο διάδρομος της Βαλτικής Θάλασσας έχει ήδη επιλεγεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI).
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τον «Συλλέκτη Υδρογόνου Βαλτικής Θάλασσας» (BHC). Οι τρεις σκανδιναβικές εταιρείες Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), Nordion Energi και Gasgrid Finland, εργάζονται για το έργο υποδομής. Σύμφωνα με την κοινοπραξία, ένας εντελώς νέος αγωγός θα ήταν «εξαιρετικά δαπανηρός» και επομένως θα είχε νόημα να χρησιμοποιηθεί ο αγωγός Nord Stream 2. Δεν έχει νόημα για κανέναν οι σωλήνες να σαπίζουν στον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας. Ο Jacopo Pepe, ειδικός σε θέματα ενέργειας στο Γερμανικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων και Ασφάλειας (SWP), συμφωνεί: «Κανείς δεν μπορεί να ενδιαφέρεται για ένα ερείπιο στον βυθό της θάλασσας». Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, τα τεχνικά εμπόδια για τη μετατροπή του αγωγού για τη μεταφορά υδρογόνου είναι χαμηλά. Υποδεικνύουν τον αγωγό Baltic Sea Link Pipeline (OAL).
Ο αγωγός, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία στις αρχές του περασμένου έτους, εκτείνεται από το λιμάνι Mukran στο νησί Rügen μέσω της Βαλτικής Θάλασσας προς την ηπειρωτική χώρα στο Lubmin της Δυτικής Πομερανίας και έχει μήκος 50 χιλιόμετρα. Ο αγωγός κατασκευάστηκε από σωλήνες που απέμειναν από το έργο Nord Stream 2 και σχεδιάστηκε με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορεί να μετατραπεί για τη μεταφορά υδρογόνου. Οι ειδικοί λένε ότι αυτό είναι επίσης δυνατό με τον Nord Stream 2.
Εάν ο Nord Stream 2 χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή υδρογόνου από τη Φινλανδία, θα πρέπει να προστεθεί ένας αγωγός στον αγωγό σε κατάλληλο σημείο της Βαλτικής Θάλασσας, που θα οδηγεί στη Φινλανδία. Τεχνικά, αυτό θα ήταν εφικτό. Η ανατίναξη μέρους του αγωγού από τρομοκράτες, το υπόβαθρο της οποίας δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί, δεν θα αποτελούσε επίσης εμπόδιο. Όσον αφορά την αξιοποίηση του αγωγού, η εκπρόσωπος του ομοσπονδιακού υπουργείου Οικονομίας δήλωσε ότι η γερμανική κυβέρνηση «δεν διεξάγει καμία συζήτηση για το θέμα αυτό, ούτε καν με τη Ρωσία». Εν προκειμένω, «το ζήτημα της αξιοποίησης των αγωγών δεν τίθεται επί του παρόντος».
Ανάλυση βλέπει μεγάλες δυνατότητες παραγωγής υδρογόνου στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας
Η Φινλανδία και άλλες χώρες που συνορεύουν με τη Βαλτική Θάλασσα διαδραματίζουν βασικό ρόλο ως δυνητικοί προμηθευτές στα σχέδια της γερμανικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη μιας αλυσίδας αξίας υδρογόνου. Μελέτη της εταιρείας πιστοποίησης και παροχής συμβουλών DNV καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι δυνατότητες στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας, ιδίως στη Φινλανδία, είναι σημαντικές. Η ανάλυση ανατέθηκε από τη γερμανική εταιρεία διαχείρισης δικτύου φυσικού αερίου Gascade. Η εταιρεία εργάζεται εντατικά για την ανάπτυξη μιας υποδομής αγωγών υδρογόνου και ανήκει στον ομοσπονδιακό όμιλο Sefe Group.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Ξεμένει σε 3 το πολύ μέρες από εισιτήρια το Μετρό Θεσσαλονίκης
Μήλος: Ποιος είναι ο ξενοδόχος που θέλει να χτίσει στο Σαρακήνικο
Global Resources: Η γεωπολιτική ωθεί την Ελλάδα στο LNG