THEPOWERGAME
Τον δρόμο για νέες ανατροπές στην αγορά των συμβάσεων παραχώρησης ανοίγει η αποχώρηση του γερμανικού κατασκευαστικού κολοσσού Hochtief από την Ολυμπία Οδό, που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος. Εξελίξεις αναμένονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο και σε δύο από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων, της Εγνατίας Οδού και του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Οι Γερμανοί μεταβίβασαν το ποσοστό τους στους υπολοίπους μετόχους της Ολυμπίας Οδού και συγκεκριμένα στη γαλλική Vinci (που πλέον ελέγχει το 36,03%), στην ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις (23,01%), την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (20,48%) και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (20,48%). Η αποχώρηση της Hochtief από την Ολυμπία Οδό ανοίγει τον δρόμο για την έξοδο και από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Μαλιακός – Κλειδί.
Εκεί ο γερμανικός όμιλος είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος με 38,89% ενώ ακολουθεί η ΑΒΑΞ (23,61%), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22%) και η Vinci (15,28%). Πριν από λίγες εβδομάδες ψηφίστηκε νομοθετική ρύθμιση που επέτρεψε την αναχρηματοδότηση δανεισμού της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που για πολλούς θεωρείται το πρώτο βήμα για την αποχώρηση των Γερμανών. Επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής ενώ πιθανότεροι αγοραστές του ποσοστού της είναι οι υπόλοιποι μέτοχοι της εταιρείας παραχώρησης. Σημειώστε πως πρόσφατα ο επικεφαλής της AKTOR Αλέξανδρος Εξάρχου είχε δηλώσει πως είναι σε συζητήσεις για την αγορά ποσοστού σε υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, αλλά δεν είχε επιβεβαιώσει πως συζητά με τη Hochtief. Συνήθως, τέτοιες συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν πως οι υπόλοιποι μέτοχοι έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης σε περίπτωση αποχώρησης ενός εξ αυτών.
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025, όπως έχει υποστηρίξει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, θα κλείσει η πολυετής διαδικασία για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, προκειμένου μέσα στη νέα χρονιά να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες βαριάς συντήρησης. Η Εγνατία Οδός κόστισε σχεδόν 20 δισ. ευρώ σε σημερινές τιμές στον Έλληνα φορολογούμενο, αλλά μέχρι στιγμής, δεν έχουν γίνει εργασίες βαριάς συντήρησης σε κανένα σημείο του οδικού άξονα των 700 χιλιομέτρων. Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη σύμβαση παραχώρησης είχε επικρατήσει η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects.
Ο υπουργός Υποδομών έχει επίσης ανακοινώσει πως ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο θα κλείσει ο διαγωνισμός για το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (με προαίρεση το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) στον οποίο έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όμως, ακόμα και αν οριστικοποιηθεί ο ανάδοχος, δεν θα έχει οριστικοποιηθεί το κόστος του οδικού άξονα το οποίο ήδη προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ. Και αυτό γιατί εκκρεμούν προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν αλλαγές σε κόμβους και άλλες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ. Επιπλέον, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες αφού είναι αντικείμενο της πρώτης διετίας της παραχώρησης. Το σχήμα παραχώρησης του ΒΟΑΚ, όπως έχει γραφτεί κατ’ επανάληψη, θα διαφοροποιηθεί, αφού φαίνεται πως θα ενταχθούν και οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και AKTOR (πρώην Intrakat).
Μέσα στο α’ τρίμηνο του νέου έτους, το αργότερο τον Απρίλιο, έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση πως θα υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι και σε δύο άλλους οδικούς άξονες, που προωθούνται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και πληρωμές διαθεσιμότητας. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα με προϋπολογισμό κοντά στα 415 εκατ. ευρώ και τον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη, κόστους περί τα 200 εκατ. ευρώ. Για το πρώτο έργο, στο δεύτερο στάδιο έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Metlen και ΑΒΑΞ. Τα ίδια σχήματα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού για το Δράμα – Αμφίπολη.
Στον πάγο τα νέα έργα της Αττικής
Ενώ το πρώτο τρίμηνο – τετράμηνο του 2025 θα είναι πλήρες εξελίξεων στο μέτωπο των συμβάσεων παραχώρησης, δε συμβαίνει το ίδιο με τα αντίστοιχα έργα στην Αττική που βρίσκονται εδώ και δεκαετίες επί χάρτου ενώ καθημερινά χειροτερεύει η κατάσταση με το κυκλοφοριακό.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Ρεκόρ ανόδου το 2024 και δυναμική εξέλιξη για το 2025
Η ατζέντα του Μιχάλη Τσαμάζ στο τιμόνι της Uni Systems
ΔΑΠΕΕΠ: Final Four για τις θέσεις Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου