THEPOWERGAME
Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται με ταχύτατους ρυθμούς, η ΤΙΤΑΝ, μία από τις πιο ιστορικές τσιμεντοβιομηχανίες διεθνώς, επαναπροσδιορίζει τη στρατηγική και τον ρόλο του. Με έμφαση στη βιωσιμότητα, την καινοτομία και την ευελιξία, ο όμιλος πρωτοστατεί σε έναν απαιτητικό κλάδο. «Βιώνουμε τρεις ταυτόχρονες επαναστάσεις: τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, την ψηφιοποίηση και τη μετάβαση από τον όγκο στην αξία», επισημαίνει ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, Πρόεδρος του Τιτάνα, μιλώντας στο podcast Innovative Greeks Talks. Παρά τις προκλήσεις, η ΤΙΤΑΝ χαράσσει μια σταθερή πορεία στη νέα εποχή, επενδύοντας στρατηγικά σε καινοτόμες λύσεις και θέτοντας τις βάσεις για βιώσιμη ανάπτυξη με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η απανθρακοποίηση ως στρατηγική προτεραιότητα
Η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής του Τιτάνα, καθώς ο κλάδος του τσιμέντου είναι ένας από τους πιο ενεργοβόρους παγκοσμίως. Η απανθρακοποίηση δεν είναι απλώς μια υποχρέωση, αλλά ένα στοίχημα για τη βιωσιμότητα και τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα της εταιρείας. «Η ανάγκη να ελαχιστοποιήσουμε, ακόμα και να μηδενίσουμε, το ανθρακικό αποτύπωμα είναι η μεγαλύτερη επανάσταση για εμάς», δηλώνει ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, προσθέτοντας ότι αυτή η αλλαγή βρίσκεται στον πυρήνα της επιχειρηματικής στρατηγικής.
Η εταιρεία επενδύει σε πολλαπλές κατευθύνσεις για να επιτύχει τους στόχους της. Η χρήση ανακυκλώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα, έχει μειώσει την εξάρτηση από τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα. Παράλληλα, η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης και η αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι βασικοί μοχλοί αυτής της μετάβασης. «Επενδύουμε σε καινοτόμα προϊόντα και λύσεις που συνδυάζουν υψηλή απόδοση και περιβαλλοντική υπευθυνότητα», σημειώνει ο κ. Παπαλεξόπουλος. Το σύνθημα της εταιρείας, Performance meets sustainability, αποτυπώνει αυτή τη φιλοσοφία.«Δεν πρόκειται μόνο για μια ηθική υποχρέωση, αλλά για μια αναγκαιότητα που διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητά μας», υπογραμμίζει ο κ. Παπαλεξόπουλος. Οι τεχνολογίες αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η χρήση ανακυκλώσιμων καυσίμων, αποτελούν το επίκεντρο αυτής της μετάβασης. Ο όμιλος αναπτύσσει νέα προϊόντα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ανταποκρινόμενη στις αυξανόμενες απαιτήσεις για βιώσιμες κατασκευές. «Η αγορά απαιτεί λύσεις που συνδυάζουν απόδοση και περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Αυτό είναι το πεδίο όπου θέλουμε να πρωταγωνιστήσουμε», εξηγεί ο Πρόεδρος του Τιτάνα.
Ψηφιακή μεταμόρφωση: Η τεχνολογία στο DNA του Τιτάνα
Εντυπωσιακή είναι η εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής στον πυρήνα της παραγωγής. Από το 2019, το εργοστάσιο του Τιτάνα στη Φλόριντα λειτουργεί χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, βασιζόμενο αποκλειστικά σε τεχνητή νοημοσύνη (AI). «Πιστεύουμε ότι είναι το πρώτο εργοστάσιο τσιμέντου στον κόσμο που λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο», εξηγεί ο κ. Παπαλεξόπουλος. Η συγκεκριμένη τεχνολογία επιτρέπει την ακριβή ρύθμιση κάθε πτυχής της παραγωγής, μειώνοντας δραστικά την κατανάλωση ενέργειας και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ταυτόχρονα αυξάνει την παραγωγικότητα.
Πράγματι, η ψηφιοποίηση αποτελεί έναν από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης του Τιτάνα, μεταμορφώνοντας την ίδια τη φύση του επιχειρηματικού του μοντέλου. «Δεν είμαστε πια μόνο μια τσιμεντοβιομηχανία. Είμαστε, πλέον, και στον τομέα των υπηρεσιών», υπογραμμίζει ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, αναφερόμενος στις καινοτόμες λύσεις ψηφιακής τεχνολογίας που παρέχει η εταιρεία. Ένα παράδειγμα αυτής της εξέλιξης είναι η ίδρυση μιας ανεξάρτητης εταιρείας που αναπτύσσει και εμπορεύεται λογισμικό, εξυπηρετώντας όχι μόνο τις ανάγκες του Τιτάνα, αλλά και άλλες βιομηχανίες τσιμέντου παγκοσμίως.
Η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί σε όλες τις πτυχές της λειτουργίας του Τιτάνα, από τη διαχείριση της παραγωγής έως την παρακολούθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτή η ψηφιακή μεταμόρφωση επιτρέπει στη βιομηχανία να λειτουργεί με μεγαλύτερη αποδοτικότητα, ακρίβεια και ευελιξία. Οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης που έχουν υιοθετηθεί επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της παραγωγής και της κατανάλωσης ενέργειας, μειώνοντας το κόστος και βελτιώνοντας την περιβαλλοντική αποδοτικότητα.
Το βλέμμα στραμμένο στις διεθνείς αγορές
Η διεθνοποίηση αποτέλεσε καταλύτη για την επιβίωση και την ανάπτυξη του Τιτάνα, ειδικά από τη δεκαετία του 1990 και μετά. Αναγνωρίζοντας τους περιορισμούς της ελληνικής αγοράς, ο όμιλος στράφηκε στρατηγικά προς το εξωτερικό. «Δεν μπορούσαμε να μεγαλώσουμε άλλο στην Ελλάδα», εξηγεί ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, υπογραμμίζοντας τη σημασία της εξωστρέφειας σε μια εγχώρια αγορά με περιορισμένη ζήτηση. Η ΤΙΤΑΝ επικεντρώθηκε σε αγορές με υψηλότερη ζήτηση και μεγαλύτερες προοπτικές, χαράσσοντας μια πορεία ανάπτυξης που βασίστηκε στη βαθιά γνώση του κλάδου και στην ικανότητά του να προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν τη μεγαλύτερη αγορά για τον Τιτάνα, ενώ σημαντική παρουσία διατηρείται και σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Βραζιλία και διάφορες ευρωπαϊκές αγορές. Σήμερα, το 85% των εργαζομένων και της παραγωγής της εταιρείας βρίσκεται εκτός Ελλάδας. «Η Αμερική είναι η μεγαλύτερη μας αγορά, και συνεχίζουμε να επενδύουμε εκεί, καθώς οι υποδομές και η ζήτηση για υψηλής ποιότητας δομικά υλικά αυξάνονται», σημειώνει. Η διεθνοποίηση συνοδεύεται από συνεχή προσαρμογή στις ανάγκες κάθε αγοράς. «Πρέπει να σεβόμαστε τις τοπικές κουλτούρες, αλλά και να διατηρούμε τα πρότυπά μας», λέει ο κ. Παπαλεξόπουλος. Αυτή η ισορροπία μεταξύ τοπικής προσαρμογής και παγκόσμιας στρατηγικής ήταν κεντρική για την επιτυχία του Τιτάνα, ιδιαίτερα σε αγορές με διαφορετικές οικονομικές, πολιτιστικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις.
Από την Ιστορία στο σήμερα: Το Ταξίδι του ομίλου «ΤΙΤΑΝ»
Η ιστορία του Τιτάνα ξεκινά το 1902, στην Ελευσίνα, όπου πέντε φίλοι, αποφάσισαν να φέρουν την τεχνογνωσία της Ευρώπης στην Ελλάδα, ιδρύοντας την πρώτη τσιμεντοβιομηχανία στα Βαλκάνια. «Οι λεγόμενοι startupers της εποχής», σχολιάζει με χιούμορ ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, αποτυπώνοντας τη φιλοδοξία και το όραμα αυτών των ανθρώπων που έθεσαν τα θεμέλια για την ελληνική βιομηχανία.
Όπως χαρακτηρίστηκε ανέφερε η επιτυχία ήρθε γρήγορα. Μέσα σε μία δεκαετία, η εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο το 1912, καθιστώντας τον Τιτάνα μία από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες με αυτήν την πρωτοβουλία. Η εξωστρέφεια ήταν στο DNA του Τιτάνα από τα πρώτα του χρόνια. Ήδη από τη δεκαετία του 1920, ξεκίνησε εξαγωγές τσιμέντου, ενώ επεκτεινόταν στην ελληνική αγορά με συνεχείς επενδύσεις.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
ΓΑΙΑΟΣΕ: Τo τρίπτυχο αξιοποίησης των 4.000 ακινήτων της
ΕΛΕΤΑΕΝ: Η “μάχη” για τον ηλεκτρικό χώρο και η στροφή στα αιολικά