Γ.Δ.
1429.81 -0,08%
ACAG
0,00%
5.3
BOCHGR
0,00%
4.52
CENER
0,00%
8.68
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
0,00%
9.15
NOVAL
0,00%
2.45
OPTIMA
0,00%
12.84
TITC
0,00%
33.45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.45
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.67
ΑΛΜΥ
0,00%
3.38
ΑΛΦΑ
0,00%
1.6195
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.52
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.9
ΑΣΚΟ
0,00%
2.57
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
0,00%
6.28
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.09
ΒΙΟ
0,00%
5.37
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.66
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.485
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.4
ΔΑΑ
0,00%
7.95
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
12.2
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.3
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.39
ΕΕΕ
0,00%
34.06
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.402
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
0,00%
2.05
ΕΛΛ
0,00%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.764
ΕΛΠΕ
0,00%
6.895
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.848
ΕΛΧΑ
0,00%
1.78
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.115
ΕΤΕ
0,00%
7.59
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.82
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.034
ΕΧΑΕ
0,00%
4.39
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3365
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.705
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.9
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.39
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.935
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.93
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.06
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.75
ΚΑΡΕΛ
0,00%
346
ΚΕΚΡ
0,00%
1.24
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΛΜ
0,00%
1.445
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.034
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.73
ΚΡΙ
0,00%
14.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.936
ΛΑΒΙ
0,00%
0.772
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.2
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.76
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.15
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.275
ΜΙΝ
0,00%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.84
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.62
ΜΟΤΟ
0,00%
2.585
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
0,00%
29.7
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.36
ΟΠΑΠ
0,00%
15.1
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
15.15
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
0,00%
2.4
ΠΕΙΡ
0,00%
3.913
ΠΕΡΦ
0,00%
5.7
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.206
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.21
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.61
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.336
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.59
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.82
ΣΠΙ
0,00%
0.54
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.77
ΤΖΚΑ
0,00%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.65
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.242
ΦΡΛΚ
0,00%
3.83
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Η μεγάλη πρόκληση για τα πράσινα λιμάνια

Στην εξίσωση του ενεργειακού μετασχηματισμού της ναυτιλιακής βιομηχανίας τα λιμάνια κατέχουν κομβικό ρόλο. Το στοίχημα για μια πιο πράσινη ναυτιλία δεν μπορεί να κερδηθεί χωρίς τη διοχέτευση πόρων και επενδύσεων στα λιμάνια, τα οποία αποτελούν βασικό κρίκο τόσο της εν λόγω βιομηχανίας, όσο και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το διακύβευμα δεν είναι απλό, όπως παραδέχτηκε ο Αρ. Αϊβαλιώτης, γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, μιλώντας στο ελληνικό περίπτερο στο Μπακού, στο πλαίσιο της COP 29. Οι επενδύσεις καλούνται να υπερβούν έναν κυκεώνα ρυθμιστικών και γραφειοκρατικών εμποδίων, ενώ πρέπει επίσης να αποφασιστεί ποιος θα επωμιστεί το οικονομικό κόστος. Ο «εξηλεκτρισμός» των λιμανιών αποτελεί γρίφο για δυνατούς λύτες. Μόνο το λιμάνι του Πειραιά απαιτεί 150 MW πράσινης ενέργειας, με νέο δίκτυο και μετασχηματιστές, όπως ανέφερε ο κ. Αϊβαλιώτης.

Η χώρα έχει την υποχρέωση μέχρι το 2030 να εξασφαλίσει ηλεκτροδότηση από την ξηρά (cold ironing) τουλάχιστον για δύο μεγάλα λιμάνια. Ωστόσο, απαιτούνται σημαντικές υποδομές, όπως νέο δίκτυο και μετασχηματιστές, για να καλυφθούν οι αυξημένες ενεργειακές ανάγκες. Η «ηλεκτροδότηση από την ξηρά» ή αλλιώς cold ironing, είναι η πρακτική παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από το λιμάνι προς τα πλοία, όταν αυτά βρίσκονται αγκυροβολημένα. Αντί να λειτουργούν τους κινητήρες τους για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε ενέργεια, τα πλοία μπορούν να συνδεθούν στο τοπικό δίκτυο ηλεκτροδότησης και να αντλήσουν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά.

Πράγματι, η ηλεκτροδότηση από την ξηρά είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλία και αναμένεται να παίξει κεντρικό ρόλο στον «πράσινο» μετασχηματισμό των λιμανιών. Όπως ανέφερε ο κ. Αϊβαλιώτης, η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ για την ηλεκτροδότηση από την ξηρά μέσω του Μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF). Σύμφωνα με τον ίδιο, ο ιδανικός τρόπος διάθεσης αυτών των πόρων είναι να κατευθυνθούν προς τα λιμάνια του Πειραιά ή της Θεσσαλονίκης, τα οποία έχουν αυξημένες ενεργειακές ανάγκες.

Η κοινοτική νομοθεσία, μέσω της δέσμης μέτρων «Fit for 55», προβλέπει την υποχρεωτική ηλεκτρική διασύνδεση τουλάχιστον του 90% των πλοίων με επίγεια συστήματα ηλεκτροδότησης. Γι’ αυτόν τον λόγο τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, που ελέγχει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί, όσο και οι παραχωρησιούχοι των άλλων λιμένων (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο) προχωρούν σε μελέτες και επενδύσεις για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών. Με τον συντονισμό του ΤΑΙΠΕΔ υποβλήθηκε και κοινή πρόταση τεσσάρων λιμένων (Λαύριο, Ραφήνα, Κέρκυρα, Καβάλα), που έλαβαν χρηματοδότηση 10 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό CEF για την ανάπτυξη υποδομών παροχής από ξηράς ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 4 θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων σε 4 θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας στο λιμάνι Ραφήνας, τεχνικές μελέτες για 9 θέσεις ηλεκτροδότησης στο λιμάνι Λαυρίου, 11 θέσεις στο λιμάνι της Κέρκυρας και 9 στον λιμένα Καβάλας. Ο κ. Αϊβαλιώτης σχολίασε πως τα 10 εκατ. ευρώ δεν είναι αρκετά για όλα αυτά τα οποία απαιτούνται, αλλά είναι μία καλή αρχή.

Συνδετικός κρίκος τα λιμάνια και για τα υπεράκτια αιολικά

Χωρίς επαρκείς υποδομές στα λιμάνια είναι αδύνατον να προχωρήσουν οι επενδύσεις σε υπεράκτια (θαλάσσια) αιολικά πάρκα που σχεδιάζει η Ελλάδα. Η κατασκευή εφοδιαστικής αλυσίδας για θαλάσσια αιολικά απαιτεί επενδύσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Όλος ο εξοπλισμός διέρχεται από λιμάνια. Χρειάζονται εκτεταμένοι χώροι και υποδομές, αφού τόσο οι μεγάλες ανεμογεννήτριες, όσο και οι γιγάντιες μεταλλικές κατασκευές στήριξης πρέπει, ιδεατά, να συναρμολογούνται σε λιμάνι που βρίσκεται κοντά στην περιοχή που θα λειτουργήσει το υπεράκτιο αιολικό πάρκο. Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο απαιτητική με τις πλωτές ανεμογεννήτριες που θέλει να εγκαταστήσει η Ελλάδα σε υπεράκτια αιολικά πάρκα. Η ΕΔΕΥΕΠ στοχεύει «να τρέξει» μια μελέτη για τον προσδιορισμό των κατάλληλων λιμανιών που θα στηρίξουν τη βιομηχανία υπεράκτιων αιολικών.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

Διαβάστε επίσης            

Αυξάνονται οι επενδύσεις σε συγκροτήματα επώνυμων διαμερισμάτων

Τηλεπικοινωνίες: Αυτά είναι τα πιο αξιόπιστα δίκτυα για το 2024

Ο γρίφος των κορεσμένων δικτύων και των υψηλών τιμών ενέργειας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!