Γ.Δ.
1416.34 -0,22%
ACAG
-0,19%
5.33
BOCHGR
+1,55%
4.6
CENER
+0,35%
8.68
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-0,77%
9.07
NOVAL
-1,23%
2.4
OPTIMA
-0,31%
12.8
TITC
+3,39%
35.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,42%
1.426
ΑΒΕ
+0,44%
0.456
ΑΔΜΗΕ
-0,42%
2.36
ΑΚΡΙΤ
+1,49%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,41%
3.55
ΑΛΦΑ
-0,41%
1.598
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
+0,31%
9.83
ΑΣΚΟ
+1,18%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+0,28%
7.04
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-30,00%
3.08
ΑΤΤΙΚΑ
-0,48%
2.09
ΒΙΟ
+0,75%
5.34
ΒΙΟΚΑ
+1,82%
1.675
ΒΙΟΣΚ
+0,33%
1.52
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
+1,56%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,35%
17.42
ΔΑΑ
+0,95%
7.864
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
12.3
ΔΟΜΙΚ
+7,16%
3.07
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,67%
0.298
ΕΒΡΟΦ
+2,85%
1.445
ΕΕΕ
-0,36%
33.5
ΕΚΤΕΡ
+6,57%
1.558
ΕΛΒΕ
-0,83%
4.76
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+0,38%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.754
ΕΛΠΕ
-0,07%
6.81
ΕΛΣΤΡ
+1,47%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+1,41%
1.864
ΕΛΧΑ
-1,46%
1.754
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,86%
1.175
ΕΤΕ
-1,50%
7.224
ΕΥΑΠΣ
-2,45%
3.18
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-1,48%
1.9705
ΕΧΑΕ
+0,81%
4.375
ΙΑΤΡ
+1,33%
1.52
ΙΚΤΙΝ
-1,69%
0.3205
ΙΛΥΔΑ
+2,06%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,83%
4.805
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.39
ΙΝΛΟΤ
+2,75%
0.935
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.8
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.035
ΙΝΤΚΑ
-1,08%
2.75
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
+2,38%
1.29
ΚΕΠΕΝ
+9,90%
2.22
ΚΛΜ
+0,68%
1.47
ΚΟΡΔΕ
+1,96%
0.417
ΚΟΥΑΛ
+7,31%
1.116
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.69
ΚΡΙ
-1,01%
14.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.934
ΛΑΒΙ
-0,38%
0.792
ΛΑΜΔΑ
-1,10%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
-1,45%
2.72
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
+0,93%
2.17
ΜΕΡΚΟ
+0,91%
44.4
ΜΙΓ
+0,58%
3.46
ΜΙΝ
0,00%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,02%
19.75
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.59
ΜΟΤΟ
-0,59%
2.545
ΜΟΥΖΚ
-0,77%
0.645
ΜΠΕΛΑ
-0,97%
24.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,85%
32.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+2,84%
0.868
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.262
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
-0,17%
30.15
ΟΛΥΜΠ
+0,85%
2.37
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.05
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
-2,36%
14.87
ΟΤΟΕΛ
-0,56%
10.68
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
0,00%
2.39
ΠΕΙΡ
-1,17%
3.805
ΠΕΡΦ
+2,27%
5.86
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-0,75%
3.97
ΠΛΑΚΡ
-6,00%
14.1
ΠΡΔ
+1,53%
0.266
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.192
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.645
ΣΑΡ
+0,37%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,59%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.59
ΣΠΕΙΣ
+0,70%
5.78
ΣΠΙ
+3,35%
0.556
ΣΠΥΡ
-4,72%
0.121
ΤΕΝΕΡΓ
+0,15%
19.77
ΤΖΚΑ
+2,11%
1.45
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
0,00%
3.77
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Υδρογόνο: Θετικό το momentum για τον αγωγό Ελλάδας & Βουλγαρίας

«Γκάζι» πατούν ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz, για την ωρίμανση του σχεδίου του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας (Hydrogen Backbone) και κατ’ επέκταση, για την αξιολόγηση των προοπτικών ανάπτυξης της αγοράς υδρογόνου και στις δύο χώρες, από τις οποίες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η βιωσιμότητα του project.

Όπως κατέστη σαφές και κατά το χθεσινό workshop που διοργάνωσαν οι δύο Διαχειριστές για να παρουσιάσουν στους ενδιαφερόμενους τις λεπτομέρειες και τις διαδικασίες συμμετοχής στο προκαταρκτικό market test (το οποίο ξεκίνησε στα μέσα του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου), στόχος είναι να αξιοποιηθεί το θετικό momentum που υπάρχει και συνδέεται με το ενδιαφέρον της Γερμανίας -της μεγαλύτερης δυνητικής καταναλώτριας πράσινου υδρογόνου- για εισαγωγές υδρογόνου από άλλες περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου επτά Διαχειριστές Φυσικού Αερίου -συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz- ωριμάζουν το σχέδιο South East Europe Hydrogen Corridor, μέρος του οποίου αποτελεί το Hydrogen Backbone.

Αυτό αφορά στη δημιουργία ενός διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου, συνολικού μήκους σχεδόν 3.000 χιλιομέτρων, που θα διέρχεται από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία -και στον οποίο θα «συμμετέχουν» και υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου που θα εκσυγχρονιστούν για να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο- με στόχο την τροφοδοσία της γερμανικής αγοράς, η οποία σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, θα έχει ανάγκες για 130 TWh υδρογόνου ετησίως έως το 2030, εκ των οποίων οι 100 TWh θα αφορούν εισαγωγές.

Την ίδια στιγμή, η δυνητική μεταφορική ικανότητα υδρογόνου του ελληνικού συστήματος εκτιμάται σε 20 TWh ετησίως, ενώ οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς -που επιχειρείται να εκτιμηθούν μέσω του market test που μόλις ξεκίνησε- εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες. Σε αυτό το «κάδρο» ωριμάζει ο αγωγός υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, που έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ μαζί με το συνδεδεμένο έργο αγωγού υδρογόνου που διασχίζει τη Βουλγαρία, με φορέα υλοποίησης την Bulgartransgaz.

Ανταγωνιστικότητα

Μεταξύ άλλων τονίστηκε ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει διενεργήσει σε βάθος μελέτη για την ανταγωνιστικότητα του υδρογόνου που μπορεί να παραχθεί στην Ελλάδα και να μεταφερθεί στη Γερμανία και σημειώθηκε ότι οι προδιαγραφές του υδρογόνου «ελληνικής παραγωγής», στη βάση του μείγματος των ΑΠΕ της χώρας, παραπέμπει σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κόστος σε σύγκριση με τις εναλλακτικές διαδρομές που βρίσκονται υπό εξέταση από το Βερολίνο, όπως πχ ο Ιβηρικός Διάδρομος (Η2Μed) για μεταφορά υδρογόνου από την Ιβηρική Χερσόνησο προς την Κεντρική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξαν τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ και της Bulgatransgaz, το market test έχει μεγάλη σημασία, στο μέτρο που από τα αποτελέσματά του αντληθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τη μεταφορική ικανότητα υδρογόνου, πιθανούς χώρους παραγωγής στις δυο χώρες καθώς και τα σημεία παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές. Και θα βοηθήσουν στον βέλτιστο σχεδιασμό του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ -για τον οποίο οι δυο Διαχειριστές ετοιμάζονται να καταθέσουν το αμέσως επόμενο διάστημα αίτημα για χρηματοδότηση των μελετών από το ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility, το οποίο στηρίζει τα έργα PCI. Υπενθυμίζεται ότι στο περιθώριο της επίσκεψης του Αντικαγκελαρίου της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στο Κέντρο Τεχνικής Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία στις αρχές του μήνα, η κ. Γκάλι είχε παρουσιάσει το project του αγωγού υδρογόνου, μήκους 540 χλμ. που θα ξεκινά από τη Νότιο Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Είχε δε δηλώσει ότι το project βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και τη θέση του σε λειτουργία την προς το 2035.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

Διαβάστε επίσης

Commerzbank: Η “σιδηρά κυρία” που θα αντιμετωπίσει τη UniCredit

Minions: Τα “χρυσά” πλάσματα που έφεραν 5,5 δισ. στη Universal

Elsewedy: Η νέα ελληνική θυγατρική, τα σχέδια για την αγορά ΑΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!