THEPOWERGAME
«Γκάζι» πατούν ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz, για την ωρίμανση του σχεδίου του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας (Hydrogen Backbone) και κατ’ επέκταση, για την αξιολόγηση των προοπτικών ανάπτυξης της αγοράς υδρογόνου και στις δύο χώρες, από τις οποίες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η βιωσιμότητα του project.
Όπως κατέστη σαφές και κατά το χθεσινό workshop που διοργάνωσαν οι δύο Διαχειριστές για να παρουσιάσουν στους ενδιαφερόμενους τις λεπτομέρειες και τις διαδικασίες συμμετοχής στο προκαταρκτικό market test (το οποίο ξεκίνησε στα μέσα του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου), στόχος είναι να αξιοποιηθεί το θετικό momentum που υπάρχει και συνδέεται με το ενδιαφέρον της Γερμανίας -της μεγαλύτερης δυνητικής καταναλώτριας πράσινου υδρογόνου- για εισαγωγές υδρογόνου από άλλες περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου επτά Διαχειριστές Φυσικού Αερίου -συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz- ωριμάζουν το σχέδιο South East Europe Hydrogen Corridor, μέρος του οποίου αποτελεί το Hydrogen Backbone.
Αυτό αφορά στη δημιουργία ενός διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου, συνολικού μήκους σχεδόν 3.000 χιλιομέτρων, που θα διέρχεται από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία -και στον οποίο θα «συμμετέχουν» και υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου που θα εκσυγχρονιστούν για να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο- με στόχο την τροφοδοσία της γερμανικής αγοράς, η οποία σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, θα έχει ανάγκες για 130 TWh υδρογόνου ετησίως έως το 2030, εκ των οποίων οι 100 TWh θα αφορούν εισαγωγές.
Την ίδια στιγμή, η δυνητική μεταφορική ικανότητα υδρογόνου του ελληνικού συστήματος εκτιμάται σε 20 TWh ετησίως, ενώ οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς -που επιχειρείται να εκτιμηθούν μέσω του market test που μόλις ξεκίνησε- εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες. Σε αυτό το «κάδρο» ωριμάζει ο αγωγός υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, που έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ μαζί με το συνδεδεμένο έργο αγωγού υδρογόνου που διασχίζει τη Βουλγαρία, με φορέα υλοποίησης την Bulgartransgaz.
Ανταγωνιστικότητα
Μεταξύ άλλων τονίστηκε ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει διενεργήσει σε βάθος μελέτη για την ανταγωνιστικότητα του υδρογόνου που μπορεί να παραχθεί στην Ελλάδα και να μεταφερθεί στη Γερμανία και σημειώθηκε ότι οι προδιαγραφές του υδρογόνου «ελληνικής παραγωγής», στη βάση του μείγματος των ΑΠΕ της χώρας, παραπέμπει σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κόστος σε σύγκριση με τις εναλλακτικές διαδρομές που βρίσκονται υπό εξέταση από το Βερολίνο, όπως πχ ο Ιβηρικός Διάδρομος (Η2Μed) για μεταφορά υδρογόνου από την Ιβηρική Χερσόνησο προς την Κεντρική Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξαν τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ και της Bulgatransgaz, το market test έχει μεγάλη σημασία, στο μέτρο που από τα αποτελέσματά του αντληθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τη μεταφορική ικανότητα υδρογόνου, πιθανούς χώρους παραγωγής στις δυο χώρες καθώς και τα σημεία παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές. Και θα βοηθήσουν στον βέλτιστο σχεδιασμό του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ -για τον οποίο οι δυο Διαχειριστές ετοιμάζονται να καταθέσουν το αμέσως επόμενο διάστημα αίτημα για χρηματοδότηση των μελετών από το ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility, το οποίο στηρίζει τα έργα PCI. Υπενθυμίζεται ότι στο περιθώριο της επίσκεψης του Αντικαγκελαρίου της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στο Κέντρο Τεχνικής Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία στις αρχές του μήνα, η κ. Γκάλι είχε παρουσιάσει το project του αγωγού υδρογόνου, μήκους 540 χλμ. που θα ξεκινά από τη Νότιο Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Είχε δε δηλώσει ότι το project βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και τη θέση του σε λειτουργία την προς το 2035.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Commerzbank: Η “σιδηρά κυρία” που θα αντιμετωπίσει τη UniCredit
Minions: Τα “χρυσά” πλάσματα που έφεραν 5,5 δισ. στη Universal
Elsewedy: Η νέα ελληνική θυγατρική, τα σχέδια για την αγορά ΑΠΕ