Γ.Δ.
1471.26 +0,63%
ACAG
-0,67%
5.96
BOCHGR
+0,21%
4.83
CENER
+0,30%
10.02
CNLCAP
+1,40%
7.25
DIMAND
-0,95%
9.36
NOVAL
-0,56%
2.68
OPTIMA
-1,22%
12.94
TITC
+2,79%
35
ΑΑΑΚ
-7,83%
4
ΑΒΑΞ
+3,63%
1.54
ΑΒΕ
+1,07%
0.474
ΑΔΜΗΕ
+1,70%
2.39
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
+1,94%
2.89
ΑΛΦΑ
+0,31%
1.625
ΑΝΔΡΟ
-0,60%
6.6
ΑΡΑΙΓ
+3,77%
11
ΑΣΚΟ
-1,40%
2.82
ΑΣΤΑΚ
-1,95%
7.04
ΑΤΕΚ
0,00%
0.356
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
+7,66%
5.06
ΑΤΤΙΚΑ
+0,43%
2.36
ΒΙΟ
-0,67%
5.9
ΒΙΟΚΑ
-1,06%
1.875
ΒΙΟΣΚ
-2,36%
1.655
ΒΙΟΤ
+3,05%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.22
ΓΕΒΚΑ
+1,79%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
17.6
ΔΑΑ
-0,13%
7.77
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
+0,73%
12.38
ΔΟΜΙΚ
+0,47%
3.185
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,95%
0.313
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.595
ΕΕΕ
+0,06%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,52%
1.904
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+1,97%
2.07
ΕΛΛ
-1,10%
13.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,55%
2.01
ΕΛΠΕ
+0,72%
7.04
ΕΛΣΤΡ
+1,90%
2.14
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.7
ΕΛΧΑ
-1,23%
1.926
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,54%
1.32
ΕΤΕ
-0,66%
7.808
ΕΥΑΠΣ
-0,94%
3.16
ΕΥΔΑΠ
-0,52%
5.72
ΕΥΡΩΒ
+2,21%
2.124
ΕΧΑΕ
+0,76%
4.665
ΙΑΤΡ
+0,65%
1.555
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.37
ΙΛΥΔΑ
+1,84%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,92%
4.93
ΙΝΛΙΦ
+0,82%
4.94
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.15
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.99
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
-0,32%
3.15
ΚΑΡΕΛ
0,00%
324
ΚΕΚΡ
+2,41%
1.485
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.44
ΚΛΜ
0,00%
1.67
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.439
ΚΟΥΑΛ
+1,64%
1.238
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.19
ΚΡΙ
+3,08%
13.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.07
ΛΑΒΙ
+1,13%
0.805
ΛΑΜΔΑ
+0,67%
7.54
ΛΑΜΨΑ
+2,07%
39.4
ΛΑΝΑΚ
+1,64%
0.93
ΛΕΒΚ
-29,01%
0.186
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΟΓΟΣ
+1,47%
1.38
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.52
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.71
ΜΕΒΑ
0,00%
3.9
ΜΕΝΤΙ
+0,82%
2.46
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
-0,15%
3.33
ΜΙΝ
+2,59%
0.595
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,79%
21.58
ΜΟΝΤΑ
-2,05%
3.82
ΜΟΤΟ
+1,70%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.725
ΜΠΕΛΑ
+2,53%
25.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.6
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.985
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+0,56%
36.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
-4,87%
0.782
ΞΥΛΚ
+0,34%
0.292
ΞΥΛΠ
0,00%
0.368
ΟΛΘ
+0,48%
21
ΟΛΠ
-0,54%
27.85
ΟΛΥΜΠ
+0,41%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,25%
16
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,37%
0.818
ΟΤΕ
+0,69%
16
ΟΤΟΕΛ
-0,18%
11.04
ΠΑΙΡ
-1,96%
1
ΠΑΠ
-0,86%
2.3
ΠΕΙΡ
+0,77%
3.95
ΠΕΡΦ
-0,14%
6.96
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-1,03%
3.86
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+0,33%
1.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,09%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,38%
5.32
ΡΕΒΟΙΛ
+0,82%
1.835
ΣΑΡ
-0,18%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.351
ΣΙΔΜΑ
-0,31%
1.625
ΣΠΕΙΣ
+1,90%
6.42
ΣΠΙ
+1,61%
0.632
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,20%
19.5
ΤΖΚΑ
-4,51%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,90%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+9,73%
0.248
ΦΡΛΚ
-0,13%
3.995
ΧΑΙΔΕ
-6,43%
0.655

Υδρογόνο: Θετικό το momentum για τον αγωγό Ελλάδας & Βουλγαρίας

«Γκάζι» πατούν ο ΔΕΣΦΑ και ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz, για την ωρίμανση του σχεδίου του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας (Hydrogen Backbone) και κατ’ επέκταση, για την αξιολόγηση των προοπτικών ανάπτυξης της αγοράς υδρογόνου και στις δύο χώρες, από τις οποίες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η βιωσιμότητα του project.

Όπως κατέστη σαφές και κατά το χθεσινό workshop που διοργάνωσαν οι δύο Διαχειριστές για να παρουσιάσουν στους ενδιαφερόμενους τις λεπτομέρειες και τις διαδικασίες συμμετοχής στο προκαταρκτικό market test (το οποίο ξεκίνησε στα μέσα του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου), στόχος είναι να αξιοποιηθεί το θετικό momentum που υπάρχει και συνδέεται με το ενδιαφέρον της Γερμανίας -της μεγαλύτερης δυνητικής καταναλώτριας πράσινου υδρογόνου- για εισαγωγές υδρογόνου από άλλες περιοχές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου επτά Διαχειριστές Φυσικού Αερίου -συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz- ωριμάζουν το σχέδιο South East Europe Hydrogen Corridor, μέρος του οποίου αποτελεί το Hydrogen Backbone.

Αυτό αφορά στη δημιουργία ενός διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου, συνολικού μήκους σχεδόν 3.000 χιλιομέτρων, που θα διέρχεται από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία -και στον οποίο θα «συμμετέχουν» και υφιστάμενες υποδομές φυσικού αερίου που θα εκσυγχρονιστούν για να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο- με στόχο την τροφοδοσία της γερμανικής αγοράς, η οποία σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, θα έχει ανάγκες για 130 TWh υδρογόνου ετησίως έως το 2030, εκ των οποίων οι 100 TWh θα αφορούν εισαγωγές.

Την ίδια στιγμή, η δυνητική μεταφορική ικανότητα υδρογόνου του ελληνικού συστήματος εκτιμάται σε 20 TWh ετησίως, ενώ οι ανάγκες της εγχώριας αγοράς -που επιχειρείται να εκτιμηθούν μέσω του market test που μόλις ξεκίνησε- εκτιμάται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες. Σε αυτό το «κάδρο» ωριμάζει ο αγωγός υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, που έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ μαζί με το συνδεδεμένο έργο αγωγού υδρογόνου που διασχίζει τη Βουλγαρία, με φορέα υλοποίησης την Bulgartransgaz.

Ανταγωνιστικότητα

Μεταξύ άλλων τονίστηκε ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει διενεργήσει σε βάθος μελέτη για την ανταγωνιστικότητα του υδρογόνου που μπορεί να παραχθεί στην Ελλάδα και να μεταφερθεί στη Γερμανία και σημειώθηκε ότι οι προδιαγραφές του υδρογόνου «ελληνικής παραγωγής», στη βάση του μείγματος των ΑΠΕ της χώρας, παραπέμπει σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κόστος σε σύγκριση με τις εναλλακτικές διαδρομές που βρίσκονται υπό εξέταση από το Βερολίνο, όπως πχ ο Ιβηρικός Διάδρομος (Η2Μed) για μεταφορά υδρογόνου από την Ιβηρική Χερσόνησο προς την Κεντρική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξαν τα στελέχη του ΔΕΣΦΑ και της Bulgatransgaz, το market test έχει μεγάλη σημασία, στο μέτρο που από τα αποτελέσματά του αντληθούν πολύτιμα συμπεράσματα για τη μεταφορική ικανότητα υδρογόνου, πιθανούς χώρους παραγωγής στις δυο χώρες καθώς και τα σημεία παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές. Και θα βοηθήσουν στον βέλτιστο σχεδιασμό του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας, έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ -για τον οποίο οι δυο Διαχειριστές ετοιμάζονται να καταθέσουν το αμέσως επόμενο διάστημα αίτημα για χρηματοδότηση των μελετών από το ευρωπαϊκό Ταμείο Connecting Europe Facility, το οποίο στηρίζει τα έργα PCI. Υπενθυμίζεται ότι στο περιθώριο της επίσκεψης του Αντικαγκελαρίου της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στο Κέντρο Τεχνικής Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία στις αρχές του μήνα, η κ. Γκάλι είχε παρουσιάσει το project του αγωγού υδρογόνου, μήκους 540 χλμ. που θα ξεκινά από τη Νότιο Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Είχε δε δηλώσει ότι το project βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και τη θέση του σε λειτουργία την προς το 2035.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

Διαβάστε επίσης

Commerzbank: Η “σιδηρά κυρία” που θα αντιμετωπίσει τη UniCredit

Minions: Τα “χρυσά” πλάσματα που έφεραν 5,5 δισ. στη Universal

Elsewedy: Η νέα ελληνική θυγατρική, τα σχέδια για την αγορά ΑΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!