THEPOWERGAME
Τα στοιχεία που είχαν συλλέξει οι Αρχές ήταν µάλλον… συγκρατηµένα. Έκαναν λόγο για εγκληµατική οργάνωση, η οποία είχε προβεί στην πώληση πλαστών πινάκων ζωγραφικής έναντι λίγων δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Ωστόσο, η έφοδος των αστυνοµικών της Υποδιεύθυνσης Οργανωµένου Εγκλήµατος Βορείου Ελλάδος, ήτοι του παραρτήµατος του «ελληνικού FBI» µε έδρα τη Θεσσαλονίκη, απέφερε αποτελέσµατα προς το χειρότερο δυνατό σενάριο: µια, φαινοµενικά, πραγµατική φάµπρικα πλαστών δηµιουργιών, που διακινούνταν µέσω δηµοπρασιών τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Είναι απολύτως ενδεικτικό πως, σύµφωνα µε πληροφορίες των «Παραπολιτικών», οι αστυνοµικοί έµειναν εµβρόντητοι όταν διαπίστωσαν πως σε τρεις διαφορετικούς, αλλά γειτονικούς χώρους επί των οδών Σβώλου και Σκρα, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, εντοπίστηκαν πάνω από 2.000 πίνακες έργων Τέχνης.
Προς επίρρωση των παραπάνω, η έφοδος πραγµατοποιήθηκε απογευµατινές ώρες της περασμένης Τετάρτης και 24 ώρες µετά δεν είχαν ακόµη ολοκληρωθεί η κατάσχεση και η καταλογογράφηση των ευρημάτων της προανάκρισης. Στο επίκεντρο, τρεις άνθρωποι. Στον πυρήνα ένας 62χρονος, ιδιαίτερα γνωστός στον κύκλο των art dealers. Και οι τρεις συνελήφθησαν και πλέον αναμένουν την άσκηση ποινικής δίωξης από τις αρµόδιες δικαστικές Αρχές.
Το σκάνδαλο έρχεται να ταρακουνήσει συθέµελα τον κόσµο της Τέχνης, όχι µόνο στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και σε όλη την επικράτεια. Η γκαλερί η οποία διαχειριζόταν τα εν λόγω έργα, τα οποία φέρονται να είναι πλαστά, είναι εταιρεία µε παρουσία 25 ετών στον χώρο. Οι δε δηµοπρασίες της, από τις πλέον φηµισµένες, είτε διά ζώσης είτε µέσω Διαδικτύου, σχεδόν κάθε µήνα έφερναν προς πώληση και στη διάθεση του κοινού δεκάδες αξιόλογα κοµµάτια Τέχνης. Διόλου τυχαίο το γεγονός πως η έφοδος πραγµατοποιήθηκε µία ηµέρα πριν από τη δηµοπρασία του Δεκεµβρίου, µε τον κατάλογο να συµπεριλαµβάνει 124 κοµµάτια Τέχνης, µε τιµή από 200-300 ευρώ έως και 15.000 ευρώ. Σαφώς δεν έχει εξακριβωθεί ποια από αυτά είναι πλαστά. Οι ειδικοί πραγµατογνώµονες και επιστήµονες που συνεργάζονται µε την ΕΛ.ΑΣ., θα δώσουν εκείνες τις απαντήσεις που θα «δέσουν» ή όχι την υπόθεση.
Το αντικείµενο της εγκληµατικής οργάνωσης, η οποία «ακουµπά» στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και της εν λόγω γκαλερί, ήταν ως επί το πλείστον ζωγραφικοί πίνακες. Οι φερόµενοι ως δράστες είχαν ιδιαίτερη έφεση στους Έλληνες καλλιτέχνες. Όπως προκύπτει από την αστυνοµική έρευνα, «ειδικοί» έφτιαχναν πίνακες εξαιρετικά όµοιους µε αυθεντικούς Μυταρά, Παρθένη, Χατζηκυριάκο-Γκίκα, Μαλέα έως και Κόντογλου, τον κατ’ εξοχήν ειδήµονα και εκπρόσωπο της Βυζαντινής Τέχνης.
Από τον… Γαΐτη ξεκίνησε η έρευνα
Παρά το γεγονός ότι η έρευνα των Αρχών βρισκόταν στα µισά, ένα απρόσµενο γεγονός ήταν αυτό που επέσπευσε τις διαδικασίες και οδήγησε στην κατά τα άλλα οργανωµένη έφοδο της ΕΛ.ΑΣ. Ήταν η κόρη ενός εγνωσµένης αξίας εικαστικού που είδε τα έργα του πατέρα της σε κατάλογο δηµοπρασιών. Πρόκειται για την κόρη του µεγάλου Γιάννη Γαΐτη, του καλλιτέχνη που έγινε γνωστός από τα περίφηµα «Ανθρωπάκια», τεχνοτροπία που απέδιδε σε πολλαπλά πρόσωπα ελάχιστα ατοµικά χαρακτηριστικά, δίνοντας την αίσθηση του πλήθους στα έργα του. Ο καλλιτέχνης, ο οποίος απεβίωσε το 1984, ήταν εξαιρετικά µπροστά από την εποχή του. Δεν είναι τυχαίο πως κριτικοί υποστήριζαν ότι τα έργα του αποτελούσαν µια ισχυρή διαµαρτυρία απέναντι στη µαζοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου. Ήταν τόσο γνωστά, που θα ήταν απίθανο να µην υποπέσουν στην αντίληψη της κόρης του, η οποία έχει την επίβλεψη του συνόλου του έργου του αγαπηµένου της πατέρα. Πέντε από αυτά τα έργα αναµένονταν να δηµοπρατηθούν την περασµένη Πέµπτη, κάτι που δεν ταίριαζε µε τα όσα γνώριζε η κόρη του κορυφαίου καλλιτέχνη. Η οικογένειά του αντιλήφθηκε πως τα έργα είχαν πλαστή υπογραφή. Έτσι, στήθηκε σε χρόνο dt η αστυνοµική επιχείρηση, που φαίνεται πως θα βγάλει κι άλλους «λαγούς».
Γνωστός… φιλότεχνος ο 62χρονος
Πάντως, άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως ο 62χρονος εκ των συλληφθέντων δεν είναι άνθρωπος που αρέσκεται να διατηρεί χαµηλό προφίλ. Ίσα-ίσα, πρόκειται για πρόσωπο που επιδίωκε συνεχή και πληθωρική παρουσία στους κύκλους του, αλλά και να συνάπτει -φαινοµενικά- σχέσεις µε τους κορυφαίους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα στη χώρα µας. Δεν είναι τυχαίο πως επιδίωκε και κατάφερε να φωτογραφηθεί µε πολλούς από αυτούς, ως ακόµα ένα διαπιστευτήριο της δραστηριότητάς του. Μιλούσε για αυτούς µε τα θερµότερα λόγια, όταν και οι ίδιοι άρχισαν ένας – ένας να φεύγουν από τη ζωή. Όπως προκύπτει, πάντως, από ρεπορτάζ παλαιότερων ετών, οι δραστηριότητες του 62χρονου είχαν απασχολήσει ξανά τις δικαστικές Αρχές, ιδίως από το 2010 και έπειτα. Σύµφωνα µε τα όσα καταγράφονταν εκείνη την εποχή, η εν λόγω γκαλερί είχε απασχολήσει εκ νέου, πάλι µε υποθέσεις που αφορούσαν πλαστούς πίνακες.
Πέραν του 62χρονου, συνελήφθη ένας 70χρονος και µία 42χρονη. Μετά την απολογία τους στην 5η τακτική ανακρίτρια, τον δρόμο για τις φυλακές πήραν οι δύο εκ των τριών συλληφθέντων για την υπόθεση των πλαστών έργων τέχνης. Πιο συγκεκριμένα, με τη σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα, κρίθηκαν προσωρινά κρατούμενοι ο 70χρονος και ο 62χρονος. Ελεύθερη με περιοριστικούς όρους αφέθηκε η κόρη του πρώτου.
Τι ισχυρίστηκαν στην απολογία τους για τα πλαστά έργα τέχνης
Στις απολογίες τους όλοι αρνήθηκαν τις εις βάρος τους αποδιδόμενες πράξεις και συγκεκριμένα τις κατηγορίες της πλαστογραφίας, της χρήσης πλαστού εγγράφου, της αποδοχής και διάθεσης προϊόντων εγκλήματος, της κατοχής απομιμητικών μνημείων με σκοπό τη διάθεσή τους ως γνησίων και της εγκληματικής συμμορίας. Παράλληλα, ζήτησαν τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης για να αποδειχθεί ο ισχυρισμός τους περί γνησιότητας των έργων. Πιο αναλυτικά, ο 62χρονος, που κατά τη δικογραφία εμφανίζεται ως εκπρόσωπος οίκου δημοπρασιών και του καταλογίζεται πρωταγωνιστικός ρόλος στην φερόμενη δράση της συμμορίας, φαίνεται να ισχυρίστηκε ότι κρατούσε τα έργα ως «παρακαταθήκη» ενόψει της δημοπράτησης και εισέπραττε από τις πωλήσεις μία αμοιβή της τάξεως του 17%.
Από τη μεριά του, ο 70χρονος -κατά πληροφορίες- δήλωσε συλλέκτης έργων, τα οποία αγόρασε από τις οικονομίες του για να τα πουλήσει ο συγκατηγορούμενός του. Τέλος, η 42χρονη κόρη του βασικού κατηγορούμενου υποστήριξε ότι δεν έχει καμία σχέση με τα έργα κι ότι βοηθούσε σε τεχνικά ζητήματα στις δημοπρασίες.
Η σχεδιαζόμενη δημοπρασία με τα πλαστά έργα τέχνης
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., οι κατηγορούμενοι σκόπευαν να πουλήσουν συνολικά 123 πλαστούς πίνακες ζωγραφικής, διάσημων Ελλήνων καλλιτεχνών, σε διαδικτυακή δημοπρασία, προσδοκώντας να αποκομίσουν περιουσιακό όφελος.
Ο σχετικός κατάλογος των πλαστών έργων είχε αναρτηθεί στο διαδίκτυο από τη διοργανώτρια εταιρεία -υπό τον τίτλο «39η Ελλήνων Τέχνη»- και επρόκειτο να διεξαχθεί την περασμένη Πέμπτη. Παραμονές της δημοπράτησης αστυνομικοί του Τμήματος Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχαιοτήτων της Υποδιεύθυνσης Καταπολέμησης Διακίνησης και Εμπορίας Ανθρώπων και Αγαθών έκανε έφοδο σε «γκαλερί» που βρίσκεται επί της οδού Αλεξ. Σβώλου, αλλά και σε παρακείμενους αποθηκευτικούς χώρους και εργαστήρια, απ’ όπου κατάσχεσαν συνολικά 930 έργα τέχνης.
Ο κατάλογος με τα έργα της προγραμματισμένης δημοπρασίας εξετάστηκε από υπάλληλο της Εθνικής Πινακοθήκης που γνωμάτευσε ότι πρόκειται περί καταφανώς πλαστών έργων, κάποια από τα οποία έμοιαζαν με γνωστά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών. Ενδεικτικά αναφέρεται πως ο κατάλογος περιλάμβανε έργα των ακόλουθων καλλιτεχνών: Αλέκος Φασιανός, Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, Δημήτρης Μυταράς, Κωνσταντίνος Παρθένης και Γιάννης Τσαρούχης.
Διαβάστε επίσης
Last minute ώθηση στα στεγαστικά εξετάζουν οι τράπεζες
Σούπερ μάρκετ: Πώς η ιδιωτική ετικέτα αλλάζει το παιχνίδι του ανταγωνισμού
Ξεκινάει το πρόγραμμα “μπαταρίες σε επιχειρήσεις”