Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Μαραθώνιος 2024: Στη γραμμή εκκίνησης για την ιστορική διαδρομή

Το κορυφαίο αθλητικό γεγονός της χρονιάς, ο 41ος Αυθεντικός Μαραθώνιος (2024) με εκκίνηση από τον Μαραθώνα ξεκίνησε. Πάνω από 70.000 δρομείς, θα τρέξουν σε blocks στην ιστορική διαδρομή των 42.195 χιλιομέτρων, σε χρονικό διάστημα 8 ωρών. Η Αθήνα, υποδέχτηκε δρομείς από σχεδόν 152 χώρες. Όλοι οι τερματισμοί θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 17:42′ στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο. Σε ισχύ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Εφέτος συμπληρώνονται 128 χρόνια από την πρώτη διεξαγωγή μαραθωνίου δρόμου ως αγωνίσματος των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, 41 χρόνια από τον πρώτο αγώνα με την σημερινή του μορφή, 61 από τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη, στη μνήμη του οποίου είναι αφιερωμένος ο αγώνας, ενώ συμπληρώνονται 78 χρόνια από τη νίκη του Στέλιου Κυριακίδη στον Μαραθώνιο της Βοστώνης το 1946, σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία του Μαραθωνίου δρόμου.




Ο 41ος «Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός» είναι ένα αγώνισμα εμπνευσμένο από την διαδρομή του οπλίτη ημεροδρόμου που μετέφερε το μήνυμα της νίκης στην Αθήνα μετά τη Μάχη του Μαραθώνα. Την άνοιξη του 1896, στην πρώτη σύγχρονη Ολυμπιάδα, αθλητές από πέντε χώρες παρατάχθηκαν στη γέφυρα του Μαραθώνα, στην αφετηρία, για να διανύσουν τη χωμάτινη διαδρομή ως το Παναθηναϊκό Στάδιο. Το νήμα έκοψε πρώτος ο Έλληνας αθλητής Σπύρος Λούης, σε μια νίκη που έμεινε στην Ιστορία συμβολίζοντας την προσπάθεια, την υπέρβαση των σωματικών και ψυχικών ορίων, καθώς και την αντοχή. Σημαντικότατη ήταν η παρουσία του έμπειρου, επίσης Έλληνα δρομέα, Χαρίλαου Βασιλάκου, ο οποίος τερμάτισε δεύτερος και μαζί με τον Λούη έγιναν οι δύο πρώτοι Ολυμπιονίκες στην Ιστορία του Μαραθωνίου Δρόμου.

Αυτός ο αγώνας που θεσμοθετήθηκε στην πρώτη σύγχρονη Ολυμπιάδα έγινε ένα από τα πιο αγαπημένα αγωνίσματα σε όλον τον κόσμο, με εκατομμύρια φίλους και συμμετέχοντες σε όλες τις διοργανώσεις του. Ο Μαραθώνιος Αθήνας, ο μοναδικός αγώνας που έχει το προνόμιο να διεξάγεται επί της αυθεντικής διαδρομής, από τον Μαραθώνα ως την Αθήνα και το Παναθηναϊκό Στάδιο, παραμένει ένας αγώνας εμβληματικός για κάθε λάτρη των μεγάλων αποστάσεων.

Με τη σημερινή του μορφή διεξάγεται από το 1983, αφιερωμένος στον μεγάλο Έλληνα γιατρό, βαλκανιονίκη του στίβου και ειρηνιστή Γρηγόρη Λαμπράκη.

Εφέτος, επίσης, συμπληρώνονται 2.514 χρόνια από την κοσμοϊστορική μάχη στον Μαραθώνα το 490 π.Χ., που βάσιμα θεωρείται ότι έσωσε τον πολιτισμό της Ευρώπης και ότι τυχόν ήττα των Ελλήνων θα μπορούσε να είχε αλλάξει τη ροή της Ιστορίας. Η ανεπανάληπτη νίκη των Ελλήνων αναγγέλθηκε με ένα υπέροχο κατόρθωμα από έναν Αθηναίο οπλίτη – αγγελιαφόρο, ο οποίος έτρεξε από το πεδίο της μάχης ως την καρδιά της Αθήνας, και αφού μετέφερε το χαρμόσυνο νέο της νίκης, εξέπνευσε.

Το όνομα του αγγελιαφόρου δεν διασώθηκε με βεβαιότητα από τους ιστορικούς της αρχαιότητας, αλλά ο θρύλος του έγινε Ολυμπιακό αγώνισμα το 1896 και δημιούργησε τον Μαραθώνιο Δρόμο κατά τη διάρκεια των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Στη συνέχεια το αγώνισμα γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη παγκοσμίως με κοινωνικές προεκτάσεις και ιδίως στην Ελλάδα με την ιστορική πορεία ειρήνης του Βαλκανιονίκη Γρηγόρη Λαμπράκη, το 1963.

Η διαδρομή του 41ου Μαραθώνιου Δρόμου

Τα πρώτα 200 μέτρα είναι κατηφορικά και οδηγούν στην έξοδο από την εγκατάσταση της Αφετηρίας. Τα πρώτα 4 χιλιόμετρα παρουσιάζουν μια ελαφρά κατηφορική κλίση. Οι δρομείς τρέχουν επί της Λεωφόρου Μαραθώνος μέχρι το 4ο χλμ., οπότε και εισέρχονται αριστερά στην οδό Μαραθωνομάχων και την περιοχή του Τύμβου για τα επόμενα 2,2 χλμ.

Η διαδρομή ακολουθεί σχεδόν κυκλική πορεία γύρω από το Μνημείο Πεσόντων (Τύμβος) στη Μάχη του Μαραθώνα. Από το 6ο μέχρι το 10ο χλμ. (Νέα Μάκρη) η διαδρομή είναι επίπεδη.

Από το 11ο μέχρι το 17ο χλμ. η διαδρομή έχει κατά τμήματα ανηφορική κλίση. Ακολουθεί μια κατηφόρα με απότομη κλίση μέχρι και πριν τη διασταύρωση της Ραφήνας.

Από τη διασταύρωση και μετά η διαδρομή γίνεται ανηφορική με πιο έντονο το τμήμα μέχρι το 20ο χλμ.

Καθώς οι δρομείς διέρχονται από το Πικέρμι, λιγότερο και περισσότερο ανηφορικά τμήματα εναλλάσσονται μέχρι το 25ο χλμ., με πιο αξιοσημείωτη την παρατεταμένη ανηφόρα του 25ου χλμ.  Το πέρασμα από την Παλλήνη, 27ο-28ο χλμ., είναι επίσης ανηφορικό.

Από την περιοχή του Γέρακα ξεκινά το τελευταίο και πιο δύσκολο σημείο της διαδρομής, ο ανισόπεδος κόμβος Σταυρού, 30ο-31ο χλμ.  Την έντονη και παρατεταμένη αυτή ανηφόρα ακολουθεί απότομη κατηφόρα που φτάνει μέχρι την πλατεία της Αγίας Παρασκευής.

Οι δρομείς τρέχουν επί της Λεωφόρου Μεσογείων περνώντας από τις περιοχές Χαλανδρίου και Χολαργού, όπου εναλλάσσονται επίπεδα και κατηφορικά τμήματα μέχρι τον τερματισμό.

Πιο χαρακτηριστική κατηφόρα είναι εκείνη που ξεκινά από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και καταλήγει στον κόμβο Κατεχάκη, 37,5 χλμ., όπου οι δρομείς διέρχονται κάτω από τη γέφυρα. Αμέσως μετά το Νοσοκομείο Ερρίκος Ντυνάν, οι δρομείς συνεχίζουν αριστερά επί της λεωφόρου Μιχαλακοπούλου, μέχρι το φανάρι της διασταύρωσης Μιχαλακοπούλου & Φειδιππίδου. Κατόπιν ακολουθούν οδό Φειδιππίδου δεξιά μέχρι τον Κόμβο Κηφισίας & Αλεξάνδρας.



Το 39ο χλμ. βρίσκεται ακριβώς στη γωνία, καθώς οι δρομείς κατηφορίζουν αριστερά τη Λεωφόρο Βασ. Σοφίας. Οι δρομείς περνούν διαδοχικά μπροστά από την Αμερικανική Πρεσβεία, το Μέγαρο Μουσικής και το Πάρκο Ελευθερίας, 40ο χλμ., όπου βρίσκεται και ο τελευταίος σταθμός ανεφοδιασμού για τους δρομείς.

Στο ύψος του Ξενοδοχείου HILTON οι δρομείς κατευθύνονται δεξιά προς το Σύνταγμα ακολουθώντας πάντα τη Λεωφόρο Βασ. Σοφίας και περνώντας μπροστά από το Νοσοκομείο Ευαγγελισμός και το Πολεμικό Μουσείο. Στο τελευταίο κομμάτι της μαραθώνιας διαδρομής οι δρομείς κατευθύνονται αριστερά στην οδό Ηρώδου Αττικού, 41,2 χλμ., περνώντας από το Μέγαρο Μαξίμου, το Προεδρικό Μέγαρο και τον Εθνικό Κήπο.

Στο ύψος του αγάλματος του Δισκοβόλου οι δρομείς αντικρίζουν το Παναθηναϊκό Στάδιο. Απομένουν λίγα μόνο μέτρα στον προαύλιο χώρο του Σταδίου μέχρι να εισέλθουν στο Στάδιο και να διανύσουν εντός του τα τελευταία 170 μέτρα πάνω στον ελαστικό τάπητα (ταρτάν). Η Είσοδος στο Παναθηναϊκό Στάδιο και ο τερματισμός γίνεται στην αριστερή πλευρά του Σταδίου. Ο Μαραθώνιος Δρόμος και το Δυναμικό Βάδισμα τελειώνουν στις 17:45, συνυπολογίζοντας την χρονοκαθυστέρηση των διαδοχικών εκκινήσεων.

Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός 1983: Η γέννηση του Μαραθώνιου Αθηνών «Γρηγόρης Λαμπράκης»

Οι αξίες και η δράση του Γρηγόρη Λαμπράκη ήταν η αφορμή το 1983 για τη διοργάνωση του αγώνα με την επωνυμία «Μαραθώνιος Ειρήνης – Γρηγόρης Λαμπράκης». Τότε ο Μαραθώνιος της Αθήνας έγινε και ιδρυτικό μέλος της AIMS. Στόχος ήταν να τρέχουν όσοι επαγγελματίες και ερασιτέχνες αθλητές ήθελαν, να έρχονται ξένοι δρομείς σαν ένα «προσκύνημα» στον τόπο και στην μοναδική διαδρομή, τη δυσκολότερη του κόσμου! Σταδιακά και κυρίως μετά το 2001 πολλά πράγματα έχουν αλλάξει με στόχο την καλύτερη οργάνωση, την αρτιότερη εξυπηρέτηση των συμμετεχόντων, την προβολή, την προσέλκυση πολύ περισσότερων ξένων και Ελλήνων δρομέων. Η ποιοτική και αγωνιστική αναβάθμιση είναι εμφανής. Σήμερα, ο Μαραθώνιος Αθηνών, ο Αυθεντικός συγκεντρώνει χιλιάδες δρομείς από όλο τον κόσμο. Είναι ένας σύγχρονος αγώνας που έχει κερδίσει θέση ανάμεσα στους καλύτερους Μαραθωνίους του κόσμου.

Αφιερωμένος στη μνήμη του Γρηγόρη Λαμπράκη

Ο Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός είναι αφιερωμένος στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή της ειρήνης Γρηγόρη Λαμπράκη. Ο ΣΕΓΑΣ έχει επιλέξει τον μεγάλο αυτό διεθνή αγώνα για να δώσει το όνομα του πρωταθλητή, του Βαλκανιονίκη, του γιατρού, του ειρηνιστή που συγκλόνισε ολόκληρο τον κόσμο με τη ζωή και τον θάνατό του. Η αφοσίωση του Γρηγόρη Λαμπράκη στον άνθρωπο αποτελεί χωρίς αμφιβολία αιώνιο φάρο υψηλών ιδανικών για τη νεολαία. Ο Γρηγόρης Λαμπράκης γεννήθηκε στις 3 Απριλίου 1912 στην Κερασίτσα του νομού Αρκαδίας.

Ταυτόχρονα με τις σπουδές του στην Ιατρική ασχολήθηκε από το 1931 και με τον κλασικό αθλητισμό. Αθλητής του Πειραϊκού Συνδέσμου, αναδείχτηκε πρώτος πανελληνιονίκης στο τριπλούν με 13,62μ. Στις 31 Αυγούστου του 1935 βελτίωσε το πανελλήνιο ρεκόρ στο μήκος με 7,15μ και κέρδισε δυο χρυσά μετάλλια στους Βαλκανικούς Αγώνες στο μήκος (7,10μ) και στο τριπλούν (14,13μ).

Ο αθλητισμός δεν στάθηκε εμπόδιο στις σπουδές του. Πήρε κανονικά το πτυχίο του, ειδικεύτηκε στην Μαιευτική και τη Γυναικολογία. Έλαμψε και ως επιστήμονας γράφοντας ιατρικά συγγράμματα, ενώ εξελέγη το 1959 υφηγητής, της Μαιευτικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1961 εκλέχθηκε βουλευτής της ΕΔΑ στον Πειραιά.

Σπουδαίος ειρηνιστής συμμετείχε στην ίδρυση της Ελληνικής Επιτροπής για την Ειρήνη και εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλά διεθνή συνέδρια για τη διεθνή ύφεση και την ειρήνη. Στις 21 Απριλίου 1963, αφήνει όλο τον κόσμο άφωνο, πραγματοποιώντας μόνος του την πρώτη Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης στη διάρκεια της οποίας συνελήφθη και κακοποιήθηκε. Στις 22 Μαΐου 1963 σε συγκέντρωση ειρηνιστών στη Θεσσαλονίκη δέχτηκε δολοφονική επίθεση και βαριά τραυματισμένος υπέκυψε πέντε ημέρες αργότερα, στις 27 Μαΐου 1963.

Η γέννηση και η πορεία στο χρόνο των σύγχρονων Μαραθωνίων

Όταν η ιδέα της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων έγινε πραγματικότητα, οι διοργανωτές αναζήτησαν ένα δημοφιλές αγώνισμα για να τιμήσουν την προσφορά των αρχαίων Ελλήνων στο αθλητικό κίνημα. Αγώνισμα Μαραθωνίου Δρόμου δεν υπήρχε στους αγώνες της αρχαιότητας. Εμπνευστής του ήταν ο Γάλλος αρχαιολάτρης καθηγητής Γλωσσολογίας Μισέλ Μπρεάλ, ο οποίος γοητευμένος από τον άθλο του Αθηναίου οπλίτη – αγγελιαφόρου της αρχαιότητας, πρότεινε στον Κουμπερτέν την καθιέρωση αγωνίσματος που να τον αναπαριστά, θεωρώντας ότι θα έδινε «μία αίσθηση αρχαιότητας» και θα εκτόξευε τον ενθουσιασμό και την προσπάθεια των Ελλήνων το 1896.

Ο Μπρεάλ μάλιστα προσφέρθηκε να αθλοθετήσει και ασημένιο κύπελλο για τον νικητή. Ο Πιέρ ντε Κουμπερτέν, ο εμπνευστής της ιδέας της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων και ο Δημήτριος Βικέλας, Έλληνας διανοούμενος και πρώτος Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (1894-1896), αγκάλιασαν την ιδέα με ενθουσιασμό.

Σπύρος Λούης, ο 1ος Ολυμπιονίκης του Μαραθωνίου

Η Οργανωτική Επιτροπή στην Αθήνα προκήρυξε προκριματικό αγώνα (10 Μαρτίου 1896) για την επιλογή των Ελλήνων, τον οποίο κέρδισε ο Χαρίλαος Βασιλάκος με χρόνο 3 ώρες και 17 λεπτά. Ήταν ο πρώτος Μαραθώνιος στην Ιστορία και το 1ο Πανελλήνιο πρωτάθλημα. Με περιπετειώδη τρόπο ορίστηκε νέος προκριματικός στις 24 Μαρτίου, παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών, στον οποίο ο Λούης (ο νερουλάς από το Μαρούσι) τερμάτισε 5ος με χρόνο 3 ώρες, 18 λεπτά και 27 δευτερόλεπτα. Παρά ταύτα, με επιμονή του αφέτη, ταγματάρχη Γεώργιου Παπαδιαμαντόπουλου, πήρε μέρος στον 1ο Ολυμπιακό Μαραθώνιο της σύγχρονης εποχής και με τη νίκη του, με χρόνο 2 ώρες 58 λεπτά και 50 δευτερόλεπτα, έγινε θρύλος περνώντας στην αιωνιότητα ως ο πρώτος Ολυμπιονίκης του Μαραθωνίου!

Από την έναρξη των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων παραδοσιακά ο Μαραθώνιος (η απόσταση των 42.195μ. αντιστοιχεί στα 26 μίλια και 385 γυάρδες του αγώνα των Ολυμπιακών του 1908 και επισημοποιήθηκε το 1921 από την IAAF) καθιερώθηκε ως το τελευταίο αγώνισμα του στίβου, με τερματισμό στο Ολυμπιακό στάδιο της πόλης που φιλοξενεί τους Αγώνες.

Οι Μαραθώνιοι στην αυθεντική διαδρομή 1955-1970: Τα πρώτα χρόνια

Ο πρώτος διεθνής Μαραθώνιος στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το 1955, ύστερα από απόφαση του ΣΕΓΑΣ να οργανώσει ένα διεθνές αθλητικό γεγονός κάθε δύο χρόνια με τη συμμετοχή των κορυφαίων αθλητών του Μαραθωνίου. Ήταν ένας πετυχημένος θεσμός, ο οποίος διήρκησε περίπου είκοσι χρόνια. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 άρχισε να φθίνει, καθώς οι κορυφαίοι αθλητές του αγωνίσματος προτιμούσαν ευκολότερες διαδρομές και τα χρηματικά έπαθλα που προσέφεραν οι διοργανωτές άλλων μαραθωνίων.

Ο ΣΕΓΑΣ συνέχιζε να προσφέρει ως έπαθλο συμβολικά ένα κλαδί ελιάς, όπως στους Ολυμπιακούς αγώνες της αρχαίας Ελλάδας. Το γεγονός αυτό δεν βοήθησε από μόνο του την ανάπτυξη του αγώνα, παρά τις προσπάθειες του ΣΕΓΑΣ καθώς και κάποιων ιδιωτών διοργανωτών στο τέλος της δεκαετίας του 1970.

1963: Ο «Μαραθώνιος Ειρήνης» του Γρηγόρη Λαμπράκη

Κατά τη διάρκεια της παραπάνω περιόδου, ο άνθρωπος του οποίου οι πράξεις θα αποτελούσαν πραγματική έμπνευση για ολόκληρη την ελληνική (και όχι μόνο) κοινωνία, ήταν ο Γρηγόρης Λαμπράκης. Στις 21 Απριλίου του 1963, οργάνωσε την πρώτη Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης, από τον Τύμβο του Μαραθώνα στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της οποίας συνελήφθη και προπηλακίστηκε.

Στις 22 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, συμμετείχε σε συγκέντρωση ειρηνιστών στην Θεσσαλονίκη, όπου και υπήρξε θύμα δολοφονικής επίθεσης που του προκάλεσε βαριά τραύματα τα οποία και οδήγησαν στο θάνατό του στις 27 Μαΐου 1963.

Η ρήση στην οποία βασίστηκαν όλοι του οι αγώνες και τα πιστεύω του και η οποία παραμένει διαχρονικά επίκαιρη, ήταν: «Είναι τόσο όμορφο να ζεις για την ειρήνη, είναι τόσο μεγάλο να πεθαίνεις για την ειρήνη».

1972 – 1982: Ο Λαϊκός Μαραθώνιος

Οι λεγόμενοι «Δρόμοι Υγείας» οδήγησαν στη σκέψη τέλεσης ενός λαϊκού, μη ανταγωνιστικού αγώνα κάθε φθινόπωρο και το έναυσμα δόθηκε το 1972 όταν η Φινλανδική Ομοσπονδία ζήτησε από το ΣΕΓΑΣ να μετάσχουν δρομείς από τη χώρα της. Το ίδιο συνέβη την επόμενη χρονιά και σταδιακά – στόμα με στόμα θα έλεγε κανείς – άρχισε να αυξάνει και η παρουσία ξένων. Το 1974 σ’ αυτόν τον αγώνα έτρεξαν για πρώτη φορά γυναίκες στην αυθεντική διαδρομή και η 23χρονη τότε Γεωργία Χριστοδούλου έγινε η πρώτη ελληνίδα που τερμάτισε Μαραθώνιο σε 5:01:20! Ο αγώνας γινόταν με οργανωτική ανάμιξη και πρακτορείου «αθλητικού τουρισμού», αλλά σταδιακά η Ομοσπονδία θέλησε να αποκτήσει πλήρη έλεγχο στη διοργάνωση και την οδήγησε σε μια νέα κατεύθυνση. Οι Μαραθώνιοι των Πανευρωπαϊκών του 1969 και 1982 Πολύ σημαντικές διοργανώσεις στην Αθήνα υπήρξαν τα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα στίβου 1969 και 1982. Το πρώτο έγινε στο στάδιο Καραϊσκάκη και το δεύτερο στο ΟΑΚΑ, αλλά ο Μαραθώνιος ολοκληρώθηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Το 1969 ο αγώνας ήταν μόνο ανδρών, με συμμετοχή πολύ σπουδαίων ονομάτων, όπως ο τότε κάτοχος του ρεκόρ διαδρομής 2:11:07 Βρετανός Μπιλ Άντκοξ, ο οποίος όμως εγκατέλειψε. Μετά από συναρπαστικό αγώνα επικράτησε στο τέλος ο Βρετανός Ρόν Χιλ, με 2:16:47. Το 1982 φαβορί στους άνδρες ήταν ο ολυμπιονίκης του αγωνίσματος (1976 και 1980) Ανατολικογερμανός Βάλντεμαρ Τσιερπίνσκι, αλλά πρωταγωνίστησαν δύο Βέλγοι οι Παρμεντιέ και Λίσμοντ και ο Ολλανδός Γκέραρντ Νίμπορ, που τελικά πήρε το χρυσό με 2:15:16

Ο αγώνας γυναικών το 1982 είναι ιστορικός, καθώς ήταν ο πρώτος διεθνής Μαραθώνιος στην Αθήνα. Οι γυναίκες, με πρωταγωνίστρια την Αμερικανίδα Κατερίνα Σουίτζερ, μια μεγάλη μορφή στο γυναικείο κίνημα του Μαραθωνίου, είχαν νωρίτερα κατακτήσει τη συμμετοχή τους στο εξαντλητικό αγώνισμα. Το 1982, φαβορί ήταν η Νορβηγίδα Ίνγκριντ Κρίστιανσεν, η οποία τελικά δεν κέρδισε. Νικήτρια αναδείχθηκε η Πορτογαλίδα Ρόζα Μότα με 2:36:04, που αναδείχθηκε μετέπειτα σε μία από τις κορυφαίες μορφές του αγωνίσματος όλων των εποχών.

Οι Μαραθώνιοι του Παγκοσμίου IAAF 1997 και των Ολυμπιακών 2004

Στο 6ο Παγκόσμιο πρωτάθλημα του 1997 καταγράφηκαν δυο εξαιρετικές κούρσες στην αυθεντική διαδρομή. Στην ανοιχτή σε προβλέψεις κούρσα των ανδρών, τελικά είχαμε μονομαχία των Ισπανών Άμπελ Αντόν και Μάρτιν Φιθ, που μάλιστα κρίθηκε με «σπριντ» του πρώτου 300μ. πριν από τον τερματισμό. Σημείωσαν 2:13.16 και 2:13.21 αντίστοιχα. Ο Νίκος Πολιάς ήταν 19ος (τερμάτισαν 70) με 2: 21.03. Στις γυναίκες τερμάτισαν 54 αθλήτριες, με θριαμβεύτρια την Γιαπωνέζα Χιρόμι Σουζούκι, με θαυμάσιο χρόνο 2:29:48.

Η πρωταθλήτριά μας Μαρία Πολύζου διακρίθηκε με τη 12η θέση και ο χρόνος της 2:39:10 παραμένει πανελλήνιο ρεκόρ στη διαδρομή.

Το 2004 στους Ολυμπιακούς Αγώνες οι δύο κούρσες (22/8 & 29/8 ) έγιναν απόγευμα με υψηλή θερμοκρασία και υγρασία. Στις γυναίκες το φαβορί, η κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ Βρετανίδα Πόλα Ράντκλιφ εγκατέλειψε στο 36ο χλμ.  Η Γιαπωνέζα Νογκούτσι αποσπάσθηκε σταδιακά και τερμάτισε θριαμβευτικά στο Καλλιμάρμαρο, συντρίβοντας το ρεκόρ διαδρομής με 2:26.20. Στους άνδρες αρκετοί εξαίρετοι δρομείς έδωσαν συναρπαστική μάχη. Η επίθεση ενός ψυχολογικά διαταραγμένου Ιρλανδού στον προπορευόμενο Βραζιλιάνο Λίμα στο 36ο χλμ.  αποτέλεσε απρόβλεπτο γεγονός και σοκ για όλους. Το κουράγιο του όμως συνέτεινε στο να καταταγεί τρίτος, ενώ ο Ιταλός Στέφανο Μπαλντίνι να θριαμβεύσει με νέο ρεκόρ 2:10.55. Στην πολύ καλή 17η θέση ο Νίκος Πολιάς σημείωσε ελληνικό ρεκόρ διαδρομής με 2:17.56.

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τον Μαραθώνιο 2024

Αναλυτικά οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα ισχύουν από τα ξημερώματα της Κυριακής:

  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων επί της Λ. Βασ. Γεωργίου Α΄, σε όλο το μήκος της, από την 04.00΄ έως την 13.00΄ ώρα της Κυριακής 10-11-2024.
  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων επί της οδού Αρχιμήδους, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Π. Πλαστήρα έως Μουσούρου, από την 05.00΄ έως την 18.30΄ ώρα της Κυριακής 10-11-2024.
  • Καθορισμός κατεύθυνσης κυκλοφορίας και ορίου ταχύτητας την Κυριακή 10-11-2024:
  • Λ. Μαραθώνος, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Μαραθωνομάχων και της Λ. Κάτω Σουλίου, κατά τις ώρες 05.00΄ – 08.00΄:
  • Καθορισμός της αριστερής λωρίδας κυκλοφορίας του ρεύματος προς Αθήνα, ως λωρίδας αντίθετης ροής (αντιδρόμηση), για τα λεωφορεία μεταφοράς των αθλητών.
  • Καθορισμός της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας του ρεύματος προς Αθήνα, ως λωρίδας αποκλειστικής κυκλοφορίας οχημάτων διοργανωτών, διαπιστευμένων οχημάτων και οχημάτων εκτάκτου ανάγκης.
  • Καθορισμός ανωτάτου ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα και στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας.
  • Καθορισμός και των δύο (2) λωρίδων κυκλοφορίας της Λ. Κάτω Σουλίου στο ρεύμα προς Λ. Μαραθώνος, ως αντιθέτου ροής με κατεύθυνση από Λ. Μαραθώνος προς και μέχρι την οδό Αγ. Μαρίνας, για τα λεωφορεία μεταφοράς των αθλητών, κατά τις ώρες 05.00΄ – 08.00΄.
  • Καθορισμός της οδού Αγίας Παρασκευής στο τμήμα της μεταξύ των οδών Αρχίας και Αγ. Παντελεήμονα, ως αντιθέτου ροής με κατεύθυνση προς την οδό Αγ. Παντελεήμονα.
  • Κατά τη διάρκεια των ανωτέρω κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, η κίνηση των λεωφορείων και των Ι.Χ.Ε. οχημάτων μεταφοράς των αθλητών, θα πραγματοποιείται μέσω των κάτωθι οδικών διαδρομών:

– ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ:

  • Λ. Μαραθώνος – είσοδος στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας του ρεύματος προς Αθήνα της Λ. Μαραθώνος – δεξιά Λ. Κάτω Σουλίου στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Λ. Μαραθώνος – ΑΠΟΒΙΒΑΣΗ – συνέχεια Λ. Κάτω Σουλίου (στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Λ. Μαραθώνος) – δεξιά Αγ. Μαρίνας – δεξιά Αρχίας – αριστερά Αγ. Παρασκευής (αντίθετη κίνηση) – αριστερά Αγ. Παντελεήμονα – δεξιά Φειδιππίδου – αριστερά Λ. Μαραθώνος.
  • Ι.Χ.Ε. οχήματα:
  • Λ. Μαραθώνος – κίνηση στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Μαραθώνα – δεξιά Λ. Κάτω Σουλίου – δεξιά είσοδος στον χώρο στάθμευσης οχημάτων (parking) – ΑΠΟΒΙΒΑΣΗ – δεξιά Αγ. Μαρίνας – δεξιά Αρχίας – αριστερά Αγ. Παρασκευής (αντίθετη κίνηση) – αριστερά Αγ. Παντελεήμονα – δεξιά Φειδιππίδου – αριστερά Λ. Μαραθώνος.
  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων και απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης αυτών την Κυριακή 10-11-2024:
  • Λ. Μαραθώνος, στο τμήμα της μεταξύ της αφετηρίας και της Λ. Κάτω Σουλίου (Αγία Μαρίνα) και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 05.00΄- 12.00΄.
  • Αγ. Παρασκευής (πρώην Μαραθωνομάχων), στο τμήμα της μεταξύ του Τύμβου Μαραθώνα και της Λ. Μαραθώνος και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 05.00΄- 12.00΄.
  • Λ. Κάτω Σουλίου, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Αγ. Αθανασίου και της Λ. Μαραθώνος, κατά τις ώρες 05.00΄- 09.00΄.
  • Λ. Μαραθώνος, στο τμήμα της μεταξύ των Λεωφόρων Κάτω Σουλίου και Διονύσου και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 07.30΄ – 13.30΄.
  • Λ. Μαραθώνος, στο τμήμα της μεταξύ των Λεωφόρων Διονύσου και Λαυρίου – Κλεισθένους (Σταυρός Αγίας Παρασκευής) και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 08.00΄ – 15.15΄.
  • Λ. Μεσογείων, στο τμήμα της μεταξύ των Λεωφόρων Λαυρίου – Κλεισθένους (Σταυρός Αγίας Παρασκευής) και Κατεχάκη και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 08.30΄ – 17.05΄.
  • Κλάδος Εξόδου της Αττικής Οδού, προς Ραφήνα, κατά τις ώρες 07.00΄- 13.30΄.
  • Κλάδος Εξόδου της Αττικής Οδού, προς Παλλήνη, κατά τις ώρες 07.00΄- 15.00΄.
  • Έξοδος 15 Αττικής Οδού (Λ. Μαραθώνος) και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, κατά τις ώρες 08.00΄-16.00΄.
  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την 05.00΄ έως την 13.00΄ ώρα της Κυριακής 10-11-2024:
  • Ακαδημίας, σε όλο το μήκος της και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Λ. Βασ. Αμαλίας, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Λ. Συγγρού, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Φραντζή και της Λ. Βασ. Αμαλίας και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Αθ. Διάκου, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Ηλιουπόλεως, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Υμηττού και Καρέα, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Καρέα, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Φιλελλήνων, σε όλο το μήκος της και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Σταδίου, σε όλο το μήκος της και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Ελ. Βενιζέλου (Πανεπιστημίου), σε όλο το μήκος της και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Χαρ. Τρικούπη, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου (Πανεπιστημίου) και Ακαδημίας.
  • Ρήγα Φεραίου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου (Πανεπιστημίου) και Ακαδημίας.
  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την 05.00΄ έως την 18.30΄ ώρα της Κυριακής 10.11.2024:
  • Λ. Βασ. Κων/νου, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Αρδηττού, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Λ. Βασ. Όλγας, σε όλο το μήκος της και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας.
  • Λ. Βασ. Σοφίας, στο τμήμα της μεταξύ των Λεωφόρων Βασ. Αμαλίας και Βασ. Κων/νου και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Ριζάρη, στο τμήμα της μεταξύ των Λεωφόρων Βασ. Σοφίας και Βασ. Κων/νου και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας.
  • Βασ. Γεωργίου Β΄, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Βασ. Κων/νου και της οδού Ρηγίλλης και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Μελεάγρου, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Βασ. Κων/νου και της οδού Ησιόδου.
  • Κλεάνθους, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Βασ. Κων/νου και της οδού Βασ. Γεωργίου Β΄.
  • Διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την 06.00΄ έως την 18.30΄ ώρα της Κυριακής 10-11-2024:
  • Λ. Μεσογείων, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Κατεχάκη και του Πύργου Αθηνών και στα δύο (2) ρεύματα κυκλοφορίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Φειδιππίδου, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Μιχαλακοπούλου και της Λ. Κηφισίας, καθώς και στις καθέτους αυτής έως την πρώτη παράλληλη οδό.
  • Θηβών, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Μ. Ασίας και Λεβαδείας, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Λ. Μεσογείων.
  • Μιχαλακοπούλου, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Ιλισίων και της Λ. Μεσογείων.
  • Λ. Κηφισίας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Πανόρμου και Λ. Αλεξάνδρας.
  • Λ. Αλεξάνδρας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Πανόρμου και Λ. Κηφισίας.
  • Απαγόρευση της κάθετης διέλευσης των οχημάτων στη Μαραθώνια διαδρομή κατά τις ώρες, που τα τμήματα αυτής θα είναι αποκλεισμένα από την κυκλοφορία των οχημάτων εκτός των παρακάτω ελεγχόμενων κόμβων κάθετης διέλευσης:
  • Λ. Μαραθώνος & Διονύσου (Δήμου Μαραθώνος – Ν. Μάκρης).
  • Λ. Μαραθώνος – Αρτέμιδος – Φειδιππίδου (Δήμου Μαραθώνος – Ν. Μάκρης).
  • Λ. Μαραθώνος & Αγ. Μαρίνας (Δήμου Μαραθώνος – Ν. Μάκρης).
  • Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ (Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου).
  • Λ. Μαραθώνος & Πατριάρχου Γρηγορίου – Εθνικής Αντιστάσεως (Δήμου Παλλήνης – Γέρακα).
  • Λ. Μαραθώνος & Έξοδος Αττικής Οδού (Δήμου Παλλήνης – Γέρακα).
  • Λ. Μαραθώνος & Λ. Λαυρίου – Κλεισθένους – Κυκλάδων (Σταυρός Αγ. Παρασκευής – Δήμος Αγ. Παρασκευής).
  • Λ. Μεσογείων & Αγ. Ιωάννου – Ελπίδος – Χαλανδρίου (Δήμου Αγ. Παρασκευής).
  • Λ. Μεσογείων & 17ης Νοέμβρη – Ζωοδόχου Πηγής (Δήμων Χολαργού – Παπάγου & Χαλανδρίου).
  • Λ. Μεσογείων & Αγ. Ιωάννου Θεολόγου – Παρίτση (Δήμου Χολαργού – Παπάγου & Ν. Ψυχικού).
  • Λ. Μεσογείων & Λ. Κατεχάκη (Δήμος Αθηναίων).
  • Λ. Μεσογείων – Μιχαλακοπούλου – Φωκίδος (Δήμος Αθηναίων).
  • Λ. Βασ. Σοφίας – Παπαδιαμαντοπούλου (Δήμος Αθηναίων).
  • Λ. Βασ. Κων/νου & Βασ. Γεωργίου Β΄ (Δήμος Αθηναίων), μόνο για τα οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος.
  • ΠΕΖΟΙ, ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ και οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά οχήματα, όπως πατίνια (e-scooters), τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skateboards), αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα κ.λ.π.) ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ να διασχίζουν ή να κινούνται στο οδόστρωμα κατά μήκος της Μαραθώνιας διαδρομής, κατά τις ώρες που διεξάγεται ο αγώνας.
  • Επιπροσθέτως, τα οχήματα της διοργάνωσης υποχρεούνται να κινούνται με χαμηλή ταχύτητα.

Λόγω των περιορισμών στην κυκλοφορία οι οδηγοί μπορούν να ακολουθήσουν τα παρακάτω ενδεικτικά εναλλακτικά δρομολόγια:

– Από Κέντρο πόλεως Αθηνών προς Ζωγράφου – Παγκράτι – Καισαριανή – Βύρωνα:

Λ. Αλεξάνδρας – Πανόρμου – Λ. Κηφισίας – Κατεχάκη κ.λπ.

– Από Ζωγράφου – Παγκράτι – Καισαριανή – Βύρωνα προς Κέντρο πόλεως Αθηνών:

Ούλωφ Πάλμε – Κοκκινοπούλου – Κατεχάκη – Λ. Κηφισίας – Πανόρμου – Λ. Αλεξάνδρας κ.λπ.

– Από Κέντρο πόλεως Αθηνών προς Νότια Προάστια:

Πειραιώς – Χαμοστέρνας – Λ. Συγγρού – Λ. Ποσειδώνος κ.λπ. ή

Πειραιώς – Χαμοστέρνας – Καλλιρόης – Λ. Βουλιαγμένης κ.λπ.

– Από Λιμάνι Ραφήνας προς Αθήνα, μέσω Αρτέμιδος (Λούτσας):

Λιμάνι Ραφήνας – αριστερά Χρ. Σμύρνης – δεξιά Λ. Καραμανλή – Λ. Σπάτων – δεξιά περιφερειακός Δημάρχου Χρ. Μπέκα – δεξιά Λ. Σπάτων – αριστερά Θεοτοκοπούλου (Ολυμπιονικών) και στη συνέχεια:

– Προς Χαλάνδρι, Βριλήσσια κ.λπ.:

Κόμβο Λεονταρίου – δεξιά Λ. Λαυρίου – κάθετη διέλευση Σταυρού – Κλεισθένους κ.λπ.

– Προς Αγ. Παρασκευή, Χολαργό, Παπάγου, Ηλιούπολη κ.λπ.:

Δεξιά Λ. Λαυρίου – αριστερά Τρικάλων (πριν Κόμβο Σταυρού) – δεξιά Γραβιάς – δεξιά Αγ. Ιωάννου – αριστερά Τασσοπούλου κ.λπ.

– Προς Νότια Προάστια:

Κόμβο Λεονταρίου – αριστερά Λ. Λαυρίου – δεξιά Λ. Κορωπίου / Βάρης κ.λπ.

– Από Μαραθώνα προς Βόρεια Προάστια – Λιμάνι Πειραιά και Παναθηναϊκό Στάδιο:

Μέσω οδού Δημοκρατίας – αριστερά Λ. Λίμνης Μαραθώνος – δεξιά Χελμού – αριστερά Κρυονερίου – αριστερά Ν.Ε.Ο.Α.Λ. – συνέχεια Λ. Κηφισού κ.λπ.

– Από Νέα Μάκρη προς Βόρεια Προάστια:

Μέσω Λ. Διονύσου – Αγίου Πέτρου.

Περισσότερες διευκρινίσεις/πληροφορίες θα παρέχονται το Σάββατο 9-11-2024 κατά τις ώρες 07.00′ έως 22.00′ και την Κυριακή 10-11-2024 κατά τις ώρες 06.00΄ έως 19.00΄, από το Κέντρο Επιχειρήσεων Μαραθωνίου στα τηλέφωνα:

– 210 8708 237,

– 210 8708 238,

– 210 8708 239.

Η ΕΛΑΣ απευθύνει έκκληση στους οδηγούς των οχημάτων, για την ομαλή διεξαγωγή των αγώνων και την αποτροπή κυκλοφοριακών προβλημάτων, να αποφύγουν την κυκλοφορία και στάθμευση των οχημάτων τους στις ανωτέρω οδούς και Λεωφόρους και να ακολουθήσουν τις υποδείξεις των τροχονόμων.

Διαβάστε επίσης

Αυξάνονται οι επενδύσεις σε συγκροτήματα επώνυμων διαμερισμάτων

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!