THEPOWERGAME
Κορυφαίο προορισμό για κινηματογραφικές παραγωγές προβλέπεται να αποτελέσει για τα επόμενα χρόνια η Ελλάδα, που κερδίζει ολοένα και υψηλότερη θέση στον παγκόσμιο χάρτη της οπτικοακουστικής αγοράς.
Ήδη, στην Αθήνα βρίσκονται συνεργεία από μεγάλες διεθνείς κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές κολοσσιαίων εταιρειών (Disney+, Paramount & Amazon Prime, κ.α.) και εκτελούν τις τελικές διαδικασίες για τα γυρίσματα που θα ξεκινήσουν σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Πρόκειται για μια παράμετρο που αναμένεται να τονώσει τον ελληνικό τουρισμό στην προσπάθειά του όχι μόνο να επανεκκινήσει αλλά και να ανακάμψει τα επόμενα χρόνια από την καθίζηση που υπέστη εξαιτίας της πανδημίας της COVID19.
«Αναμφίβολα θα συμβάλλει σε μεγάλο ποσοστό στη διεθνή προβολή της πατρίδας μας και κατ’ επέκταση του brand name «Ελλάδα» όχι μόνο ως τουριστικού προορισμού αλλά και ως προορισμού για επενδύσεις στην οπτικοακουστική παραγωγή», σχολιάζει σχετικά σε επικοινωνία του με το powergame.gr ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) επισημαίνοντας πως αν όλα πάνε καλά σε επιδημιολογικό επίπεδο και δεν υπάρξει κάποια εμπλοκή με την κρίση της COVID-19, αναμένεται να γίνουν γυρίσματα σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες ανά την ελληνική επικράτεια.
Άνοδος Τουριστικής Κίνησης
Ο ρόλος του ΕΚΟΜΕ θα ενισχυθεί ιδιαίτερα το επόμενο διάστημα μέσα από τη συνεργασία του με τα συναρμόδια υπουργεία, τις περιφέρειες και τους δήμους.
Σε ό,τι αφορά τα οφέλη ειδικότερα για τον τουρισμό, ο κ. Κουάνης δίνει ένα εξαιρετικά ενδεικτικό παράδειγμα.
«Σύμφωνα με πανεπιστημιακή μελέτη που έγινε στο εξωτερικό διαπιστώθηκε πως μετά την προβολή της ταινίας το «Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι», είχε καταγραφεί αύξηση 20% της τουριστικής κίνησης προς την Κεφαλονιά. Συζητάμε λοιπόν για οφέλη που είναι βραχυπρόθεσμα (σ.σ.περίοδος γυρισμάτων) και μακροπρόθεσμα (σ.σ.θεματικός τουρισμός)».
Ένα άλλο παράδειγμα αποτελεί ένα τηλεπαιχνίδι που γυρίστηκε στη Κόρινθο και που προβλήθηκε στο Βέλγιο. «Το καλοκαίρι, πάρα πολλοί Βέλγοι τουρίστες επέλεξαν να επισκεφθούν την περιοχή και να βιώσουν την εμπειρία του bungee jumping από τη γέφυρα του Ισθμού, εντυπωσιασμένοι από τις εικόνες που είχαν παρακολουθήσει στο παιχνίδι. Συγχρόνως όμως, είχαν την ευκαιρία να συνδυάσουν την εμπειρία με επίσκεψη στην ευρύτερη περιοχή, τα μνημεία , τις παραλίες, να γνωρίσουν την γαστρονομία και όλα αυτά μόνο από ένα τηλεπαιχνίδι».
Σύμφωνα με τον Πάνο Κουάνη η τουριστική κίνηση προς περιοχές που έχουν αγαπηθεί μέσα από ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ κ.ο.κ. μπορεί να διατηρηθεί για πολλά χρόνια, ενώ παράλληλα δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που αναφέρει από τον Απρίλιο του 2018 έως και τον Φεβρουάριο του 2021. «Το ΕΚΟΜΕ στήριξε 122 παραγωγές, από τις οποίες οι 65 είναι εγχώριες και οι 57 διεθνείς. Πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα σε τουλάχιστον 100 περιοχές και απασχόλησαν 25.996 εργαζόμενους, ηθοποιούς, τεχνικούς, βοηθητικούς, συνεργεία κλπ.», λέει. Όσο για τη συνολική επένδυση στη χώρα μας, ο κ. Κουάνης κάνει λόγο για περίπου 125 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η δημόσια δαπάνη (επιστροφή cash rebate) ανέρχεται περίπου στα 45 εκατομμύρια ευρώ».
Γιατί είναι σημαντικό το cash rebate
Το cash rebate είναι ένα δυναμικό κίνητρο το οποίο, σε αντίθεση με τα άλλα, και κυρίως αυτά που εστιάζουν στην ενίσχυση (επιχορήγηση, επιδότηση, χρηματοδότηση) πριν την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας, επιδρά άμεσα στην απασχόληση και στην ευρύτερη οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα.
Όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ, έχει έντονη αναπτυξιακή διάσταση καθώς συνδέεται με την παραγωγική διαδικασία του κλάδου και δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ευρύτερη οικονομία της χώρας.
«Πέρα από τους καλλιτεχνικούς και τεχνικούς συντελεστές της παραγωγής, κατά τη διάρκεια της παραγωγής δραστηριοποιούνται μια ποικιλία επαγγελμάτων και υπηρεσιών», εξηγεί αναφερόμενος σε χρηματοοικονομικές, νομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, καθώς και διαμονή-διατροφή, ενοικίαση μεταφορικών μέσων, δαπάνες δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας, κατασκευή ρούχων και σκηνικών, κλπ.
«Σε σχέση με την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση, αποτελεί ένα ιδιαίτερα ισχυρό κίνητρο για την ανάσχεση της διαρροής επενδυτικών κεφαλαίων και παραγωγών της χώρας σε άλλα κράτη με χαμηλότερο κόστος (φορολογικό, εργασίας) αλλά και για την οικονομική διαφάνεια, και κατ’ επέκταση μείωσης της μαύρης εργασίας στον κλάδο, καθώς αναγνωρίζονται μόνο οι τιμολογημένες δαπάνες και υπηρεσίες», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του ΕΚΟΜΕ το 2021 αναμένεται να είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό καθώς μέσω της χρηματοδότησης του cash rebate, το ελληνικό σινεμά προβλέπεται να ενισχυθεί με πάνω από 3,2 εκατομμύρια ευρώ.
Το ανταποδοτικό όφελος
Ένα οπτικοακουστικό έργο, μια τηλεοπτική σειρά ή κινηματογραφική ταινία, παράγεται και διανέμεται στην διεθνή αγορά αυτοτελώς ως μοναδικό προϊόν, με μια ποικιλία χρηματοδοτικών πόρων από όλο τον κόσμο, με ελάχιστους εδαφικούς περιορισμούς στα γυρίσματα και απασχολώντας ανθρώπινο δυναμικό με συμβάσεις εργασίας έργου (ελεύθερους επαγγελματίες), πληροφορεί ο κ. Κουάνης.
Για παράδειγμα, μια αμερικάνικη τηλεοπτική σειρά ή κινηματογραφική ταινία μπορεί να εξελίσσεται στη Νέα Υόρκη και την Ιταλία, αλλά στη πραγματικότητα να γυρίζεται στα στούντιο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, και στους φυσικούς χώρους του Τορόντο, της Κροατίας και της Μάλτας, χρησιμοποιώντας τεχνικούς και καλλιτέχνες από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την ΕΕ. «Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις παραγωγής οπτικοακουστικών έργων προσελκύονται από χώρες που, παρέχουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα επενδυτικών κινήτρων, που έχει άμεσο ανταποδοτικό όφελος, όπως αυτό της εφάπαξ ενίσχυσης επί των επιλέξιμων δαπανών του κόστους παραγωγής, με ευελιξία στις διαδικασίες υπαγωγής και απόδοσης των ενισχύσεων».
Φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα
Ο πρόεδρος του ΕΚΟΜΕ υπογραμμίζει πως το cash rebate ενισχύει τα έσοδα του κράτους, άμεσα και έμμεσα, ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης της απασχόλησης και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, όχι μόνο στη διαδικασία της παραγωγής αλλά και μετέπειτα στη διανομή (κινηματογραφικές αίθουσες, τηλεόραση, κ.α.) του οπτικοακουστικού έργου. «Η παραγωγή και διανομή ενός οπτικοακουστικού έργου δημιουργεί φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα στο κράτος (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος, ασφαλιστικές εισφορές, ειδικοί φόροι κλπ.) Γι’ αυτό το λόγο, μάλιστα, σε πολλές χώρες, ενώ το επενδυτικό κίνητρο είναι στην πραγματικότητα αυτό της επιχορήγησης, το συνδέουν εννοιολογικά με τον φόρο (tax credit)».
Ο κ. Κουάνης στέκεται και σε ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα. Η παραγωγή ενός οπτικοακουστικού έργου θεωρείται μια επένδυση υψηλού κινδύνου μιας και το αποτέλεσμα είναι πάντα αβέβαιο. Ωστόσο, τo cash rebate μεταθέτει το βάρος της ενίσχυσης από την αρχική και πιο αβέβαιη περίοδο της ανάπτυξης και της προπαραγωγής στην περίοδο μετά τα γυρίσματα και την ολοκλήρωση του οπτικοακουστικού έργου. «Μειώνεται λοιπόν σημαντικά ο επενδυτικός κίνδυνος καθώς το ποσό αποδίδεται στον δικαιούχο μετά την αποδεδειγμένη ολοκλήρωση των γυρισμάτων ή/και της μεταπαραγωγής και κάτω από ειδικές προϋποθέσεις και κριτήρια».