Γ.Δ.
1517.35 0,00%
ACAG
0,00%
5.97
AEM
0,00%
4.428
AKTR
0,00%
5.02
BOCHGR
0,00%
4.96
CENER
0,00%
9.25
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
0,00%
8.14
EVR
0,00%
1.505
NOVAL
0,00%
2.41
OPTIMA
0,00%
13.14
TITC
0,00%
43.4
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
0,00%
1.85
ΑΒΕ
0,00%
0.445
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.725
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.755
ΑΛΜΥ
0,00%
4.15
ΑΛΦΑ
0,00%
1.705
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.46
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.28
ΑΣΚΟ
0,00%
3.13
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
1.63
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.704
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.3
ΒΙΟ
0,00%
5.6
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.775
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.47
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.28
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.24
ΔΑΑ
0,00%
8.62
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
0,00%
12.9
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.79
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.335
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.8
ΕΕΕ
0,00%
34.22
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.766
ΕΛΒΕ
0,00%
5.55
ΕΛΙΝ
0,00%
2.2
ΕΛΛ
0,00%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.24
ΕΛΠΕ
0,00%
7.58
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.19
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.77
ΕΛΧΑ
0,00%
1.972
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
8.2
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.98
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.32
ΕΧΑΕ
0,00%
4.745
ΙΑΤΡ
0,00%
2.03
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.338
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.59
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.115
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.92
ΚΑΡΕΛ
0,00%
328
ΚΕΚΡ
0,00%
1.295
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.439
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.3
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6.17
ΚΡΙ
0,00%
16.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.986
ΛΑΒΙ
0,00%
0.815
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.85
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.93
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
0,00%
0.258
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.79
ΛΟΥΛΗ
0,00%
3.18
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.25
ΜΕΡΚΟ
0,00%
38.8
ΜΙΓ
0,00%
2.895
ΜΙΝ
0,00%
0.505
ΜΟΗ
0,00%
20.8
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.62
ΜΟΤΟ
0,00%
2.665
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.645
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.74
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.78
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.34
ΜΠΤΚ
0,00%
0.71
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.2
ΝΑΥΠ
0,00%
0.788
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.328
ΟΛΘ
0,00%
29
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.56
ΟΠΑΠ
0,00%
16.4
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.808
ΟΤΕ
0,00%
14.34
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.66
ΠΑΙΡ
0,00%
0.996
ΠΑΠ
0,00%
2.51
ΠΕΙΡ
0,00%
4.239
ΠΕΡΦ
0,00%
5.26
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.2
ΠΛΑΘ
0,00%
3.885
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.35
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.278
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.25
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.66
ΣΑΡ
0,00%
11.3
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.349
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.545
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.68
ΣΠΙ
0,00%
0.594
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.66
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.5
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.2
ΦΡΛΚ
0,00%
4.17
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.65

Το Ελεγκτικό Συνέδριο λύνει τα χέρια των ΟΤΑ – Καμία αποζημιωτική ευθύνη υπέρ Δημοσίου

Σύμφωνα με απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ), το ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να στραφεί κατά των δήμων ζητώντας αποζημίωση σε περίπτωση κατά την οποία οι ΟΤΑ διαθέσουν κρατική χρηματοδότηση που έλαβαν για άλλους σκοπούς από αυτούς που χορηγήθηκε.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΕΣ, το Σύνταγμα και η νομοθεσία δεν παρέχουν τη δυνατότητα στο Δημόσιο να στραφεί κατά δήμου, ενώ παράλληλα επισημαίνει ότι το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο, με τον καθιερωμένο έλεγχο που πραγματοποιεί, εκδίδει σε βάρος του δήμου καταλογιστικές πράξεις ανάλογου ύψους με το ποσό της χρηματοδότησης, που διατέθηκε για άλλους σκοπούς και όχι για αυτούς που δόθηκε.

Ενδεικτικό παράδειγμα

Αναλυτικότερα, δήμος χρηματοδοτήθηκε από το Δημόσιο με το ποσό των 279.428 ευρώ προκειμένου να προβεί στην επισκευή υφιστάμενου κτιρίου καθώς και στην κατασκευή νέου κτιρίου (σε δημοτικό ακίνητο) προκειμένου να στεγασθεί το Τμήμα Συνοριακής Φύλαξης και Δίωξης παράτυπων μεταναστών της Ελληνικής Αστυνομίας. Όμως, ο δήμος διέθεσε το επίμαχο ποσό για άλλους σκοπούς και όχι για την κατασκευή του κτιρίου του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης και Δίωξης.

Κατόπιν αυτού, το Δημόσιο στράφηκε κατά του δήμου και ζητούσε να υποχρεωθεί να του καταβάλει, σύμφωνα με τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα (ΕισΝΑΚ), νομιμοτόκως, το ποσό των 279.428 ευρώ, για την αποκατάσταση ισόποσης ζημίας την οποία υπέστη από παράνομες πράξεις και παραλείψεις των οργάνων του δήμου.

Τμήμα του ΕΣ έκανε δεκτή την αγωγή του Δημοσίου, αλλά ο δήμος άσκησε αναίρεση και η υπόθεση οδηγήθηκε στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, η οποία έκανε δεκτή την αναίρεση του δήμου.

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

Η Ολομέλεια του ΕΣ (πρόεδρος ο Ιωάννης Σαρμάς και γενικός επίτροπος επικρατείας ο Μιχαήλ Ζυμής) με την υπ΄ αριθμ. 201/2021 απόφασή της, έκρινε ότι «αν και, πράγματι, το γράμμα της διάταξης του άρθρου 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα δεν αποκλείει τη δυνατότητα του Δημοσίου να στραφεί κατά Δήμου για παράνομες ενέργειες αυτού που ζημίωσαν το Δημόσιο, εν τούτοις δεν επιτρέπει να αποδοθεί ότι με τα άρθρα 105 και 106 του ΕισΝΑΚ ρυθμίζονται και οι σχέσεις αποζημιωτικής ευθύνης μεταξύ φορέων δημόσιας εξουσίας».

Και συνεχίζει το ΕΣ: «Περαιτέρω, η ανάλογη εφαρμογή της διάταξης αυτής και στις σχέσεις μεταξύ φορέων δημόσιας εξουσίας δεν είναι επιτρεπτή δεδομένου ότι, κατά πάγια παράδοση του ελληνικού συνταγματικού και διοικητικού δικαίου, οι σχέσεις δημοσίου δικαίου υπάγονται σε ιδιαίτερο καθεστώς διεπόμενο από ειδικότερες γενικές αρχές και νομοθεσία, τέτοια δε σχέση εμφανίζεται ιδιαζόντως και στην κρινόμενη περίπτωση όπου ένας φορέας δημόσιας εξουσίας, το Δημόσιο, στρέφεται κατ’ άλλου, του Δήμου, επικαλούμενος παραβίαση από τον εν λόγω Δήμο, δημοσίου δικαίου υποχρέωσης αυτού».

Κατά συνέπεια, αναφέρει η Ολομέλεια του ΕΣ «δεν υφίσταται ταυτότητα του νομικού λόγου, που, κατά γενική ερμηνευτική αρχή, θα επέτρεπε την αναλογική εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων», αλλά παράλληλα, «δεν είναι επιτρεπτή και για τον πρόσθετο λόγο ότι η τακτοποίηση δημόσιου λογαριασμού στον οποίο εντοπίσθηκε έλλειμμα ρυθμίζεται κατά πάγια νομοθετική πρακτική μέσω της έκδοσης ευθέως και μονομερώς καταλογιστικής απόφασης (σ.σ.: από το ΕΣ) εις βάρος του υπεύθυνου υπολόγου» και κατέληξε ότι η αγωγή του Δημοσίου ασκήθηκε απαραδέκτως.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!