THEPOWERGAME
Εκθετική αύξηση συνεχίζουν να καταγράφουν οι ψηφιακές συναλλαγές των Ελλήνων πολιτών και των εγχώριων επιχειρήσεων με το ελληνικό Δημόσιο. Από τις ουρές τις εφορίες, οι Έλληνες -ειδικά από την πανδημία και μετά- έχουν περάσει στις συναλλαγές μέσω κινητού με το e-Kράτος, με τα ποσοστά χρήσης του gov.gr να τραβάνε την ανιούσα.
Σύμφωνα με σχετικά στατιστικά στοιχεία, από τον Μάρτιο του 2020 -οπότε ενεργοποιήθηκε το gov.gr (το ηλεκτρονικό σημείο επαφής του πολίτη με το e-Δημόσιο)- έως τον Αύγουστο του 2022, η πύλη εξυπηρέτησε περισσότερους από 8,1 εκατ. πολίτες. Οι Έλληνες πραγματοποίησαν το διάστημα αυτό περισσότερες από 368,855 εκατ. ηλεκτρονικές επισκέψεις, εκδίδοντας τουλάχιστον έναν έγγραφο ή υποβάλλοντας μια ηλεκτρονική δήλωση.
Στη διάρκεια του Αυγούστου, ο αριθμός των χρηστών εκτοξεύθηκε κατά 3.716% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2021, ενώ οι επισκέψεις αυξήθηκαν φέτος κατά 12.767% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Μέχρι σήμερα -με βάση τα στοιχεία του Αυγούστου- το gov.gr έχει εκδώσει παραπάνω από 214,4 εκατ. έγγραφα και δηλώσεις, αριθμός αυξημένος κατά 6.998% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Τι ζητάνε οι Έλληνες
Οι χρήστες ζητούν από το gov.gr κυρίως πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, γέννησης, ιθαγένειας και εγγύτερων συγγενών, καθώς και ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου, σύμφωνου συμβίωσης και θανάτου.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η ψηφιακή κινητικότητα όσον αφορά την άυλη συνταγογράφηση. Πλέον, οι πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στην άυλη συνταγογράφηση ξεπέρασαν τα τέσσερα εκατ. Για την ακρίβεια, μέχρι σήμερα 4.002.215 πολίτες έχουν καταχωρίσει στο ehealth.gov.gr τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου, ώστε να λαμβάνουν με μήνυμα τις ιατρικές συνταγές, τα παραπεμπτικά και τις ιατρικές βεβαιώσεις.
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί περίπου 61 εκατ. άυλες συνταγές. Μάλιστα, κατά το τελευταίο εξάμηνο το ποσοστό των ιατρικών συνταγών και παραπεμπτικών που εκδίδεται άυλα υπερβαίνει σταθερά το 40% και σε πολλές περιπτώσεις προσεγγίζει το 50%.
Προτιμούν το κινητό
Από τα στατιστικά στοιχεία για τη χρήση του gov.gr, προκύπτει ότι οι Έλληνες προτιμούν να e-συναλλάσσονται με το Δημόσιο μέσω του κινητού τους και δευτερευόντως από σταθερό υπολογιστή ή tablet.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες επιλέγουν να κάνουν τις συναλλαγές του ακόμη και on the go. Σχεδόν οι 6 στους 10 (το 56,4%) συνδέονται στο gov.gr από το κινητό τους τηλέφωνο, με το 41,6% να προτιμά το desktop και το υπόλοιπο ποσοστό των χρηστών το tablet.
Όσον αφορά τα δημογραφικά στοιχεία, τις 1.453 υπηρεσίες του gov.gr χρησιμοποιούν -σχεδόν εξίσου- άντρες και γυναίκες: το 53,9% των χρηστών είναι άνδρες και το 46,1% γυναίκες.
Όφελος 270 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με report του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ και της Deloitte, τη διετία Μάρτιος 2020-Μάρτιος 2022 η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ηλεκτρονική -end-to-end- εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω του gov.gr μεταφράστηκε σε όφελος €270 εκατ. στην ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των δύο φορέων, εφόσον συνεχιστεί η αύξηση των online υπηρεσιών, το προβλεπόμενο όφελος για την επόμενη πενταετία υπολογίζεται σε €1,3 δισ.
Από την ετήσια συνολική εξοικονόμηση των €270 εκατ., τα € 215 εκατ. προέρχονται από τη μείωση του χρόνου μετακίνησης των πολιτών σε φυσικά σημεία, αλλά και από τη μείωση του χρόνου ενασχόλησης πολιτών και υπαλλήλων για την περαίωση έγχαρτων διαδικασιών με φυσική παρουσία.
Άλλα €53 εκατ. είναι η έμμεση ωφέλεια από την εξοικονόμηση διεπαφών που δεν ολοκληρώνονται στο gov.gr, αλλά δρομολογούνται σε ψηφιακές πλατφόρμες άλλων υπηρεσιών.
Επιπλέον όφελος €1,2 εκατ. προκύπτει από τις μειωμένες εκπομπές CO2 λόγω της μείωσης των μετακινήσεων των πολιτών και της χρήσης χαρτιού, ενώ σε €0,8 εκατ. εκτιμάται το όφελος από τη μείωση χρήσης χαρτιού και εκτυπώσεων.
Το e-government μόνο τη διετία 2020-2022 μεταφράστηκε σε εξοικονόμηση χρόνου πολιτών και υπαλλήλων 20.000 ισοδυνάμων πλήρους απασχόλησης για ένα χρόνο.