THEPOWERGAME
Τυρόπιτες και χορτόπιτες, τηγανίτες με μέλι, σάντουιτς με απάκι και ανθόγαλο, ντάκο, μυζηθροπιτάκια, όλες αυτές και πολλές ακόμη συνταγές με «άρωμα» Κρήτης θα μπορούν να απολαμβάνουν μαζί με τον καφέ τους οι τουρίστες αλλά και οι κάτοικοι του νησιού, συνδυάζοντας το γρήγορο με το υγιεινό, στο πλαίσιο της νέας πρωτοβουλίας «Κρητικό Δεκατιανό – Cretan Brunch» της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης Κρήτης.
Καταστήματα καφέ, σνακ και μαζικής εστίασης (take away), φούρνοι, ζαχαροπλαστεία και οι συναφείς επιχειρήσεις, είτε εντός είτε εκτός Κρήτης (όπως, για παράδειγμα, αλυσίδες καφέ πανελλαδικής εμβέλειας) θα μπορούν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία αναρτώντας στη βιτρίνα τους το σήμα «Κρητικό Δεκατιανό» και διαθέτοντας τοπικά παραδοσιακά προϊόντα με βάση 50 συνταγές που προτείνονται από την Αγροδιατροφική Σύμπραξη ή και δικές τους, εφ’ όσον πάντοτε χρησιμοποιούν προϊόντα του νησιού.
Για να λάβουν το σήμα θα πρέπει να τηρούν σειρά προϋποθέσεων και να πιστοποιηθούν από την Αγροδιατροφική Σύμπραξη Κρήτης. Ο πρώτος έλεγχος θα γίνει εντός 15 ημερών από την υποβολή της αίτησης και ο δεύτερος – μαζί με συμβουλευτική υποστήριξη – αργότερα, με βάση τα παραστατικά αγοράς πρώτων υλών και τα πιστοποιητικά των προμηθευτών τους.
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί, για τις επιχειρήσεις της Κρήτης πλην των αρτοποιείων, το «Κρητικό Δεκατιανό» θα καλύπτει το 30% του συνόλου των διατιθέμενων τροφίμων, ενώ απ’ αυτό το 30%, το 30% θα αφορά προϊόντα τύπου σάντουιτς και σε δύο συνταγές θα χρησιμοποιείται υποχρεωτικά γραβιέρα Κρήτης. Δηλαδή, εάν μια επιχείρηση διαθέτει 100 κωδικούς τροφίμων, οι 30 θα αφορούν συνταγές του «Κρητικού Δεκατιανού» με τις 9 να είναι σάντουιτς.
Για τα αρτοποιεία της Κρήτης, το υποχρεωτικό ποσοστό ορίζεται στο 20% του συνόλου των κωδικών και τα σάντουιτς στα έξι, ενώ για τις επιχειρήσεις εκτός Κρήτης το ποσοστό του «Κρητικού Δεκατιανού» ορίζεται στο 10% και τα σάντουιτς στα τρία. Σε όλα τα καταστήματα είναι υποχρεωτική η χρησιμοποίηση γραβιέρας Κρήτης σε τουλάχιστον δύο προϊόντα.
Όσον αφορά στα προϊόντα, τα περισσότερα όπως ελαιόλαδο, τυριά, παξιμάδια και μέλι θα πρέπει να προέρχονται σε ποσοστό 100% από την Κρήτη με το 50% από επιχειρήσεις πιστοποιημένες από την Αγροδιατροφική Σύμπραξη με το σήμα «Κρήτη-Γενέτειρα Αξιών». Για τα φρούτα και λαχανικά τα αντίστοιχα ποσοστά ορίζονται σε 70% (από την Κρήτη) και 40% (πιστοποίηση με «Κρήτη – Γενέτειρα Αξιών», για τα αρτοσκευάσματα 80% και 50%, ενώ για το ψωμί ορίζεται στις επιχειρήσεις της Κρήτης να προέρχεται κατά 80% από αρτοποιεία του νησιού, ποσοστό που μειώνεται στο 10% για τις επιχειρήσεις εκτός Κρήτης.
Κρητικό Δεκατιανό: Συνδυασμός του γρήγορου με το υγιεινό
«Η φιλοσοφία του σήματος στηρίζεται σε 50 σύγχρονες, προτεινόμενες συνταγές, βασισμένες ωστόσο, στις παραδοσιακές αξίες και τα προϊόντα της Κρήτης. Ένα δεκατιανό, υγιεινό, με θρεπτική αξία και με ποικιλία γεύσεων. Ένα γρήγορο γεύμα με “άρωμα” και προϊόντα Κρήτης, που θα μπορεί ο καταναλωτής να προμηθευτεί από το πρωί μαζί με τον καφέ ή το ρόφημά του», επισημαίνει ο πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης-περιφερειακός σύμβουλος, κ. Σταύρος Τζεδάκης προσθέτοντας ότι «μέσα από το Κρητικό Δεκατιανό θέλουμε να αναδείξουμε την μοναδική γεύση των Κρητικών προϊόντων και τα οφέλη που έχει στην ανθρώπινη υγεία».
Από την πλευρά του ο σύμβουλος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης και διευθύνων σύμβουλος της PROACTIVE, κ. Νίκος Μπουνάκης δηλώνει στο «Ρ»: «με δεδομένο ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής ευνοεί την κατανάλωση του έτοιμου φαγητού, το Κρητικό Δεκατιανό μπορεί να συνδυάσει «το γρήγορο με το υγιεινό».
Ο κ. Ν. Μπουνάκης αναδεικνύει επτά σημαντικά πλεονεκτήματα για τις επιχειρήσεις να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία:
- «Χτίζουν» την εικόνα τους με προϊόντα ασφαλή και ποιοτικά.
- Διαφοροποιούνται από τον ανταγωνισμό των ανώνυμων προϊόντων.
- Συμμετέχουν σε δίκτυο καταστημάτων με ενιαίο brand.
- To brand «Κρητικό Δεκατιανό» θα προβληθεί μέσα από διαφημιστική καμπάνια.
- Προωθούν τα τοπικά προϊόντα, που συνεπάγονται ποιότητα και ασφάλεια για τον καταναλωτή.
- Συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία, τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
- Συμβάλλουν στην αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη.
Η κρητική διατροφή μπορεί να λειτουργήσει ως ενιαία μάρκα (brand) και να δώσει στοιχεία διαφοροποίησης και υπεραξίας στις επιχειρήσεις που θα την υιοθετήσουν», υπογραμμίζει ο κ. Ν. Μπουνάκης και εξηγεί:
«Τα έσοδα από την κατανάλωση των τοπικών προϊόντων θα ανακυκλωθούν σε μεγάλο βαθμό στην τοπική οικονομία δημιουργώντας προϋποθέσεις αυτοτροφοδοτούμενης ανάπτυξης. Αντί, για παράδειγμα, να ενισχύουμε τους κτηνοτρόφους της Ολλανδίας και της Δανίας αγοράζοντας τυριά των συγκεκριμένων χωρών, θα πρέπει να εμπιστευτούμε τα ανώτερης διατροφικής αξίας Κρητικά τυριά».