THEPOWERGAME
Η λήξη της 17ετούς δικαστικής διαμάχης ανάμεσα στην Airbus και την Boeing για τις κρατικές επιδοτήσεις που ελάμβαναν επί σειρά ετών, τους επιτρέπει να χαράξουν τη στρατηγική τους σε μια παγκόσμια αγορά όπου φαίνεται πως δεν είναι οι μοναδικοί πρωταγωνιστές, τουλάχιστον, στο μακρινό μέλλον.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, σκιαγράφησε το τοπίο στα μέσα Ιουνίου όταν επισκέφθηκε τις Βρυξέλλες. Η Ουάσινγκτον και η Ε.Ε «πρέπει να συνεργαστούν για να συγκρατήσουν και να αντιμετωπίσουν τις πρακτικές της Κίνας» που δεν συνάδουν με τους κανόνες της αγοράς και της προσδίδουν ένα άδικο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Η Commercial Aircraft Corporation of China (Comac), ο κρατικός κολοσσός αεροναυπηγικής της Κίνας που αποσχίστηκε από τη βιομηχανία πολεμικής αεροπορίας το 2008, πραγματοποιεί εδώ και τετραετία δοκιμαστικές πτήσεις για το C919, το νέο 168θέσιο αεροσκάφος της. Είναι το πρώτο επιβατικό αεροπλάνο της Κίνας που παίρνει σάρκα και οστά ύστερα από μελέτες μιας δεκαετίας.
Το 2017 έκανε την πρώτη πτήση του, εισπράττοντας το θερμό χειροκρότημα των 1.000 θεατών στο αεροδρόμιο της Σαγκάης. Το αρχικό «C» συμβολίζει την Κίνα και ο πρώτος αριθμός, το «9», σημαίνει «για πάντα». Η ολοκλήρωση του C919 έγινε εφικτή με κρατικές επιδοτήσεις της τάξεως των 72 δισ. δολαρίων, υπερβαίνοντας τη στήριξη που έχουν λάβει οι Boeing και Airbus όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Οπότε οι προσδοκίες του αμερικανικού και του ευρωπαϊκού ομίλου αεροναυπηγικής να επεκτείνουν την παρουσία τους στην απέραντη κινεζική αγορά είναι εκ των πραγμάτων συντηρητικές. Σύμφωνα με προβλέψεις της Boeing, η αγορά πολιτικής αεροπορίας της Κίνας θα χρειαστεί 9.360 νέα αεροσκάφη εντός της επόμενης 20ετίας, αντανακλώντας το ένα πέμπτο των εκτιμώμενων παραγγελιών σε παγκόσμια κλίμακα.
Ωστόσο το C919 χρειάστηκε τη συμβολή ξένων εταιρειών για να ολοκληρωθεί. Μόνον 14 από τους 82 προμηθευτές της Comac προέρχονται από την Κίνα. Παραδείγματος χάριν, οι κινητήρες του C919 κατασκευάστηκαν από κοινοπραξία της General Electric και της Safran Aircraft Engines.
«Η βιομηχανία αεροναυπηγικής είναι ένα μέσο για την ανάπτυξη μιας χώρας αλλά χρησιμεύει και ως διπλωματικό εργαλείο για την άσκηση εξωτερικής πολιτικής σε ξένες αγορές», είχε σχολιάσει πρόσφατα υψηλό στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας AIR στην The Straits Times, η εφημερίδα που διατηρεί την έδρα της στη Σιγκαπούρη. Η επίσημη έγκριση για την έναρξη πτήσεων από το C919 αναμένεται να δοθεί άμεσα, με την Comac να ανακοινώνει σχεδόν 1.000 παραγγελίες και options κυρίως από εγχώριες αεροπορικές εταιρείες. ‘
Σε αυτή τη φάση, οι Boeing και Airbus θα συνεχίζουν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Όμως η άφιξη του C919 ενισχύει φόβους για την άσκηση μιας πολιτικής προστατευτισμού από την Κίνα, με τη Δύση να παρακολουθεί στενά τις κινήσεις της στην σκακιέρα της παγκόσμιας οικονομίας.