Γ.Δ.
1423.56 +1,17%
ACAG
+1,72%
5.9
CENER
+1,02%
9.9
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-0,02%
2.7195
OPTIMA
-0,50%
11.84
TITC
+0,87%
28.9
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,42%
1.426
ΑΒΕ
+2,49%
0.453
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+20,55%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,19%
2.665
ΑΛΦΑ
+3,21%
1.61
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+2,31%
11.52
ΑΣΚΟ
+1,02%
2.98
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
+0,45%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
+7,92%
2.59
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+3,49%
5.93
ΒΙΟΚΑ
-1,21%
2.45
ΒΙΟΣΚ
+0,39%
1.295
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,22%
16.6
ΔΑΑ
+0,57%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+1,25%
11.32
ΔΟΜΙΚ
-1,30%
3.81
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,52%
0.323
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
+1,59%
32
ΕΚΤΕΡ
+0,12%
4.205
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,01%
2.54
ΕΛΠΕ
+0,13%
7.85
ΕΛΣΤΡ
+2,84%
2.17
ΕΛΤΟΝ
-0,59%
1.686
ΕΛΧΑ
+0,54%
1.87
ΕΝΤΕΡ
-1,26%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
+1,07%
7.78
ΕΥΑΠΣ
+0,65%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+0,18%
5.42
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.055
ΕΧΑΕ
-1,86%
4.755
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,87%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+0,40%
5.06
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.73
ΙΝΛΟΤ
+3,27%
1.2
ΙΝΤΕΚ
+0,54%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,83%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+3,29%
1.255
ΙΝΤΚΑ
+2,94%
3.325
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,10%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,48%
1.57
ΚΟΡΔΕ
+0,63%
0.479
ΚΟΥΑΛ
-1,30%
1.214
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,78%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+1,79%
1.14
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.859
ΛΑΜΔΑ
+2,37%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,17%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
+2,14%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-3,35%
2.6
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,11%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.63
ΜΙΝ
-7,58%
0.61
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,26%
23
ΜΟΝΤΑ
+5,16%
3.26
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.725
ΜΟΥΖΚ
-2,17%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
+1,35%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,65%
36.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.262
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+1,95%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
-0,81%
2.46
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,89%
0.894
ΟΤΕ
+1,77%
13.8
ΟΤΟΕΛ
+0,70%
11.48
ΠΑΙΡ
+5,12%
1.13
ΠΑΠ
+1,22%
2.48
ΠΕΙΡ
+2,10%
3.592
ΠΕΤΡΟ
+2,45%
8.38
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.825
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+1,25%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+2,43%
4.645
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
-2,68%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.56
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
+3,18%
0.648
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,97%
19.7
ΤΖΚΑ
+7,19%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
+5,26%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,49%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-3,36%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,78%
3.9
ΧΑΙΔΕ
-2,27%
0.645

Επανάσταση αεροπορικών: Κόβουν τους μεσάζοντες στα εισιτήρια

Μια από τις πιο επιδραστικές μάχες για το μέλλον των ηλεκτρονικών πληρωμών ξεκινά από τον αέρα και τις αεροπορικές εταιρείες.

Την αρχή έκανε η Emirates του Ντουμπάι, μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη, που πλέον δέχεται απευθείας αυτόματες πληρωμές στο site της για τα εισιτήρια που πουλάει. H συναλλαγή αφορά πλέον μόνον στον πελάτη και στην αεροπορική, βγάζοντας «εκτός» τις πιστωτικές κάρτες και τις τράπεζες που τις εκδίδουν.

Αυτή η απευθείας πληρωμή – η οποία έχει ένα σταθερό κόστος λίγων ευρώ για την εταιρεία, ανεξαρτήτως κόστους εισιτηρίου – γίνεται μέσα από ένα σύστημα το οποίο ανέπτυξε η Deutsche Bank κατά παραγγελία της ένωσης αεροπορικών εταιρειών, της ΙΑΤΑ.

Οι συνέπειες μετριώνται σε δισεκατομμύρια: Η Emirates εκδίδει ως και το 70% των εισιτηρίων της μέσω πιστωτικής κάρτας. Οι προμήθειες των τραπεζών είναι μεταξύ 1% και 3%. Η ΙΑΤΑ υπολογίζει πως κάθε χρόνο οι αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν περίπου 8 δισ. δολάρια στους τραπεζικούς μεσάζοντες που εισπράττουν χρήματα για λογαριασμό τους.

ΙΑΤΑ PAY

Ήταν το μέγεθος αυτής της δαπάνης αυτό που πίεσε την ΙΑΤΑ να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για τις συναλλαγές των αεροπορικών εταιρειών με τους πελάτες τους. Το τεχνικό κομμάτι το ανέλαβε η Deutsche Bank η οποία εντόπισε μια ευκαιρία στην οποία έδωσε στρατηγική προτεραιότητα.

Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, αλλά δοκιμάστηκε από καθυστερήσεις. Το αρχικό χρονοδιαγραμμα της ΙΑΤΑ προέβλεπε ότι η Deutsche Bank θα είχε τελειώσει την τεχνική διαδικασία ως το τέλος του 2018. Όμως, οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τα προσωπικά δεδομένα που μοιράζονται οι τράπεζες καθυστέρησε την ανάπτυξη. Την ίδια ώρα, η επέλαση της πανδημίας έβαλε το πρότζεκτ στον πάγο.

Η πρόσφατη ανάκαμψη των ταξιδιών όμως και κυρίως η ανάγκη των αεροπορικών για εξοικονόμηση μετά από δυο αιματηρά χρόνια, έθεσαν και πάλι τα γρανάζια του IATA PAY, όπως ονομάστηκε, σε κίνηση.

Emirates Pay, η πρώτη του χορού 

Αλλά για να ξεκινήσει μια τέτοια επαναστατική αλλαγή, χρειάζεται ένας πρωταγωνιστής με μεγάλο ειδικό βάρος. Η Emirates δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης και πληρωμής εισιτηρίου από το site της.

Το ονομάζει Emirates Pay, και εξετάζει να δίνει ως κίνητρο στους πελάτες της προσφορές, προκειμένου να τους προσελκύσει στο νέο τρόπο πληρωμής: μεγαλύτερο βάρος αποσκευών, δωρεάν επιλογή πιο άνετης θέσης, ακόμα και εκπτώσεις σε επιλεγμένα δρομολόγια που κλείνονται μέσω Emirates Pay.

Οριακό όφελος για τον καταναλωτή

Σε κάθε περίπτωση ο τελικός καταναλωτής θα δει οριακό όφελος. Είναι οι ισολογισμοί των αεροπορικών εταιρειών που θα καρπωθούν το κέρδος από την παράλειψη του μεσάζοντα, σε μια μετα-πανδημική φάση στην οποία χρειάζονται κάθε βοήθεια.

Ντόμινο αλλαγών σε όλους τους τομείς της οικονομίας

Η εξέλιξη δρομολογεί αλλαγές που δεν αφορούν μόνο στην Emirates, ούτε μόνο στις αεροπορικές.

Σε μια εποχή που το fintech και τα κρυπτονομίσματα ανθούν και πλέον προσφέρουν αυτόματες κι ανέξοδες πληρωμές και μεταβιβάσεις, το μοντέλο της πληρωμής προμήθειας σε ένα τραπεζικό διαμεσολαβητή για την πιστωτική κάρτα που εκδίδει, μοιάζει παρωχημένο.

Είναι κάτι που έχει αντιληφθεί ακόμα και ένας κλασσικός παραδοσιακός τραπεζικός παίκτης, η Deutsche Bank, που αποφάσισε να δώσει σημασία σε κάτι που μπορεί από τη μια να βάλλει κατά των εσόδων της βραχυπρόθεσμα αλλά από την άλλη μπορεί να της «δώσει δουλειά» – και μια νέα ροή εσόδων – μεσοπρόθεσμα.

Οι δωρεάν εναλλακτικές είναι πλέον εδώ, το μόνο που τους λείπει είναι η κρίσιμη μάζα αξιοπιστίας που θα κινητοποιήσει ένα ρεύμα υποκατάστασης των παλιών μεθόδων. Η πρωτοβουλία mainstream παικτών όπως Deutsche Bank, Emirates, IATA να κόψουν τους μεσάζοντες επιταχύνουν την μετάβαση, θα βρουν μιμητές και θα αυξήσουν την πίεση στις παραδοσικές τραπεζες που θα δουν κλασσικές ροές εσόδων να συρρικνώνονται.

Ίσως για αυτό εξηγείται η διακριτικότητα της ΙΑΤΑ στο λανσάρισμα της νέας πρωτοβουλίας. «Είμαστε ικανοποιημένοι που προσφέρουμε στα μέλη μας αυτή τη λύση λευκής ετικέτας», απάντησε η ΙΑΤΑ στους FT, αντί οποιουδήποτε άλλου πανηγυρικού σχολίου για μια σχεδόν επαναστατική αλλαγή στον τρόπο πληρωμής.

Κανείς δεν θέλει να προκαλέσει σεισμό στο τραπεζικό τοπίο, άλλωστε και αυτό πιέζεται όπως οι αεροπορικές. Αφού οι αλλαγές είναι αναπόφευκτες, ας έρθουν καλύτερα σιγά-σιγά, σχεδόν «στα μουλωχτά».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!