Η αλματώδης άνοδος της σοκολάτας του Ντουμπάι προκάλεσε μια παγκόσμια κρίση εφοδιασμού φυστικιών, επιδεινώνοντας την παγκόσμια έλλειψη του πράσινου καρπού και στέλνοντας τις τιμές του στα ύψη, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Οι μπάρες, ένα πάντρεμα από κρέμα φυστικιού, τεμαχισμένη ζύμη και σοκολάτα γάλακτος, ήταν μια μέτρια επιτυχία μετά το λανσάρισμά τους το 2021 από την μπουτίκ σοκολατοποιία FIX του Εμιράτου – μέχρι που ένα βίντεο στο TikTok τις μετέτρεψε σε παγκόσμια αίσθηση. Το κλιπ, που δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο του 2023, συγκέντρωσε περισσότερες από 120 εκατ. προβολές και τροφοδότησε μια παγκόσμια τρέλα για τη σοκολάτα με φιστίκι, δημιουργώντας πλήθος απομιμήσεων. Λόγω της τρέλας, οι τιμές των πυρήνων φιστικιού έχουν εκτοξευθεί από 7,65 δολάρια το κιλό πριν από ένα χρόνο, σε περίπου 10,30 δολάρια το κιλό τώρα, δήλωσε ο Giles Hacking του εμπόρου ξηρών καρπών CG Hacking. «Ο κόσμος των φυστικιών έχει ουσιαστικά εξαντληθεί αυτή τη στιγμή», είπε.
Η σοκολάτα δεν είναι φθηνή. Η προσφορά της Lindt στο Ντουμπάι πωλείται στο Ηνωμένο Βασίλειο με 10 λίρες Αγγλίας για 145 γραμμάρια, δηλαδή υπερδιπλάσια από τις άλλες μπάρες της. Αλλά οι καταναλωτές είναι τόσο πρόθυμοι που ορισμένα καταστήματα φέρονται να περιορίζουν τον αριθμό από μπάρες που μπορεί να αγοράσει ο κάθε πελάτης, ενώ η Lindt και το βρετανικό σούπερ μάρκετ Wm Morrison έχουν λανσάρει πασχαλινά αυγά με κρέμα φυστικιού. Τα αποθέματα φυστικιού είχαν ήδη μειωθεί μετά από μια απογοητευτική συγκομιδή πέρυσι στις ΗΠΑ, τον κύριο εξαγωγέα του ξηρού καρπού. Η σοδειά των ΗΠΑ ήταν επίσης υψηλότερης ποιότητας από ό,τι συνήθως, αφήνοντας λιγότερους από τους φτηνούς χωρίς κέλυφος πυρήνες που πωλούνται γενικά ως συστατικά για σοκολάτα και άλλα τρόφιμα, δήλωσε ο Hacking. «Δεν υπήρχε μεγάλη προσφορά, οπότε όταν έρχεται η σοκολάτα του Ντουμπάι και [οι σοκολατοποιοί] αγοράζουν όλους τους πυρήνες που βρίσκουν στα χέρια τους… αυτό αφήνει τον υπόλοιπο κόσμο ανεπαρκή», δήλωσε ο Hacking.
Το Ιράν, ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως, εξήγαγε 40% περισσότερα φιστίκια στα ΗΑΕ κατά τους έξι μήνες έως τον Μάρτιο του 2025, από ό,τι κατά τους 12 μήνες πριν από αυτό, σύμφωνα με την τελωνειακή υπηρεσία του Ιράν. Η έλλειψη σηματοδοτεί μια απότομη αντιστροφή από το 2023, όταν η παγκόσμια προσφορά φυστικιών υπερέβη τη ζήτηση και προκάλεσε πτώση των τιμών, δήλωσε ο Behrooz Agah, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης φυστικιών του Ιράν. Λόγω αυτής της πληθώρας, «μια ποικιλία υποπροϊόντων έγινε διαθέσιμη, όπως το βούτυρο φυστικιού, το λάδι και η πάστα, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε ένα ευρύ φάσμα τροφίμων με βάση το φυστίκι», είπε. «Αυτό ήταν περίπου την ίδια εποχή που ξεκίνησε η σοκολάτα Dubai Chocolate και σταδιακά έγινε viral σε όλο τον κόσμο».
Στην Καλιφόρνια, ορισμένοι αγρότες έχουν αρχίσει να μεταπηδούν από τα αμύγδαλα στα φυστίκια τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των χαμηλών τιμών των αμυγδάλων, αλλά τα δέντρα αυτά δεν θα αρχίσουν να παράγουν μέχρι τη συγκομιδή της επόμενης σεζόν, τον Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, οι σοκολατοποιοί λένε ότι δεν μπορούν να παράγουν αρκετές από τις μπάρες με γέμιση κρέμας. «Μοιάζει σαν να ήρθε από το πουθενά και ξαφνικά το βλέπεις σε κάθε γωνιακό κατάστημα», δήλωσε ο Charles Jandreau, γενικός διευθυντής της Prestat Group, η οποία κατέχει πολυτελείς μάρκες σοκολάτας στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Κανείς δεν είναι έτοιμος γι’ αυτό», είπε, περιγράφοντας τους αγώνες του να προμηθευτεί το kataifi, το τεμαχισμένο γλυκό της Μέσης Ανατολής που χρησιμοποιείται στην κρέμα.