Μπλόκο της Κίνας στις παραλαβές Boeing, στη σκιά του εμπορικού πολέμου

Η Κίνα διέταξε να σταματήσουν οι παραδόσεις Boeing, καθώς κλιμακώνεται ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ

Boeing © EPA/RITCHIE B. TONGO

Η Κίνα διέταξε τις αεροπορικές της εταιρείες να μην παραλάβουν περαιτέρω αεροσκάφη της Boeing Co., στο πλαίσιο του εμπορικού πολέμου «tit-for-tat», που έχει οδηγήσει τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, να επιβάλει δασμούς ύψους 145% στα κινεζικά προϊόντα, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.

Το Πεκίνο ζήτησε επίσης από τους κινεζικούς αερομεταφορείς να σταματήσουν κάθε αγορά εξοπλισμού και εξαρτημάτων που σχετίζονται με αεροσκάφη από αμερικανικές εταιρείες, δήλωσαν οι ίδιες πηγές.

Η εντολή δόθηκε αφού η Κίνα παρουσίασε ανταποδοτικούς δασμούς 125% σε αμερικανικά προϊόντα το περασμένο Σαββατοκύριακο, ανέφεραν. Αυτές οι εισφορές από μόνες τους θα είχαν υπερδιπλασιάσει το κόστος των αμερικανικών αεροσκαφών και εξαρτημάτων, καθιστώντας ανέφικτη την αποδοχή αεροσκαφών Boeing από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες.

Η κινεζική κυβέρνηση εξετάζει επίσης τρόπους παροχής βοήθειας στις αεροπορικές εταιρείες που μισθώνουν αεροσκάφη Boeing και αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος, είπαν οι ίδιες πηγές.

Πτώση 4,6% για τη μετοχή της Boeing

Οι μετοχές της αμερικανικής εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών διολίσθησαν έως και 4,6% κατά την προσυνεδριακή διαπραγμάτευση μετά την αναφορά του Bloomberg News στην κινεζική κίνηση. Μέχρι τη Δευτέρα οι μετοχές της Boeing είχαν υποχωρήσει κατά 10% φέτος.

Η ταχέως εξελισσόμενη διαμάχη μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου έχει βάλει στη μέση την Boeing, αν και η κατάσταση είναι ρευστή και μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή. Ο Τραμπ έχει υπαναχωρήσει σε ορισμένες αμερικανικές εισφορές, συμπεριλαμβανομένων των τελών που επιβλήθηκαν στα iPhones της Apple Inc. που εισάγονται από την Κίνα.

Περίπου 10 αεροσκάφη Boeing 737 Max ετοιμάζονται να εισέλθουν στους στόλους των κινεζικών αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων από δύο για τις China Southern Airlines Co., Air China Ltd. και Xiamen Airlines Co., με βάση τα στοιχεία της Aviation Flights Group. Ορισμένα από τα αεροσκάφη είναι σταθμευμένα κοντά στην εργοστασιακή βάση της Boeing στο Σιάτλ, ενώ άλλα βρίσκονται σε κέντρο φινιρίσματος στο Zhoushan της ανατολικής Κίνας, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας παρακολούθησης της παραγωγής.

Τα έγγραφα παράδοσης και η πληρωμή για ορισμένα από αυτά τα αεροσκάφη μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη ισχύος των αμοιβαίων δασμών που ανακοίνωσε η Κίνα στις 12 Απριλίου και τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να επιτραπεί να εισέλθουν στην Κίνα κατά περίπτωση, δήλωσαν ορισμένοι από τους ανθρώπους.

Την περασμένη εβδομάδα το Bloomberg ανέφερε ότι η Juneyao Airlines Co. καθυστερούσε την παράδοση ενός αεροσκάφους Boeing 787-9 Dreamliner που επρόκειτο να παραλάβει σε περίπου τρεις εβδομάδες. Για την Boeing η αντιπαράθεση αποτελεί νέα οπισθοδρόμηση σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές πώλησης αεροσκαφών στον κόσμο.

Η Κίνα προβλέπεται να αποτελέσει το 20% της παγκόσμιας ζήτησης αεροσκαφών τις επόμενες δύο δεκαετίες και το 2018, σχεδόν το ένα τέταρτο της παραγωγής της Boeing κατέληξε εκεί. Όμως η αμερικανική αεροπορική εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει μια μεγάλη παραγγελία στην Κίνα τα τελευταία χρόνια λόγω των εμπορικών εντάσεων και των αυτοπροβληματισμών.

Η Κίνα ήταν η πρώτη που καθήλωσε το 737 Max το 2019 μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα. Οι εμπορικές διαμάχες με την κυβέρνηση Μπάιντεν και την πρώτη κυβέρνηση Τραμπ βοήθησαν επίσης να γείρουν τις κινεζικές παραγγελίες προς την ευρωπαϊκή Airbus SE. Στη συνέχεια, το 2024, η Boeing υπέστη μια κρίση ποιότητας, όταν ένα πώμα πόρτας έσκασε κατά τη διάρκεια της πτήσης τον Ιανουάριο.

Η αντιπαράθεση υπογραμμίζει επίσης ότι η Κίνα εξακολουθεί να εξαρτάται από τους υπερπόντιους προμηθευτές επιβατικών αεροσκαφών για την εξυπηρέτηση της ζήτησης του πληθυσμού της για αεροπορικά ταξίδια.

Ενώ η Airbus είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής και οι κινεζικοί αερομεταφορείς βασίζονται στο εγχώριας παραγωγής Comac C919 για να συμπληρώσουν τις ανάγκες τους σε στενές ατράκτους, οι αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να έχουν εκατοντάδες αεροπλάνα Boeing στον στόλο τους, που θα χρειαστούν συντήρηση, επισκευή και αντικατάσταση.

Η Κίνα ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα εφαρμόσει τον δασμό 125% σε όλα τα αμερικανικά αγαθά από τις 12 Απριλίου, στην τελευταία κλιμάκωση που ξεκίνησε όταν ο Τραμπ επέβαλε στις ΗΠΑ πρόσθετο δασμό με στόχο τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος της Αμερικής. Συμπεριλαμβανομένης της εισφοράς 20% που επιβλήθηκε νωρίτερα φέτος για τον ρόλο της Κίνας στη διακίνηση φαιντανύλης, το ποσοστό των αμερικανικών δασμών στην Κίνα ανέρχεται πλέον σε 145%.

Η Boeing εξακολουθεί να έχει πολλά έτοιμα αεροπλάνα σε αποθέματα που προορίζονταν αρχικά για κινεζικές αεροπορικές εταιρείες. Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών προειδοποίησε ότι μια κλιμακούμενη εμπορική διαμάχη θα μπορούσε επίσης να πλήξει τις αλυσίδες εφοδιασμού που είχαν υποστεί σοβαρή πίεση από την πανδημία και μόλις πρόσφατα έδειχναν σημάδια επιστροφής στην κανονικότητα.

ΙΛΥΔΑ
-0.28%
1.81
AKTR
-0.50%
4.98
ΔΕΗ
-0.92%
12.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
0.33%
7.56
ΠΕΤΡΟ
0.71%
8.48
ΟΛΠ
4.45%
39.90
TITC
1.24%
40.80
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.80%
18.59
ΕΥΑΠΣ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
0.33%
3.07
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.49%
1.23
NOVAL
0.85%
2.38
ΙΝΤΚΑ
1.19%
2.99
ΧΑΙΔΕ
-0.68%
0.74
ΔΡΟΜΕ
2.40%
0.30
ACAG
-1.02%
5.84
ΑΣΚΟ
0.29%
3.44
ΚΥΡΙΟ
0.74%
0.81
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.04
BOCHGR
-1.43%
5.50
ΚΕΚΡ
0.44%
1.14
ΠΛΑΘ
-0.38%
3.90
ΡΕΒΟΙΛ
1.27%
1.60
ΕΛΛ
0.35%
14.40
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-3.65%
0.33
ΟΠΑΠ
0.11%
18.93
ΜΥΤΙΛ
-0.67%
41.64
ΔΟΜΙΚ
-0.44%
2.27
ΦΡΛΚ
-0.50%
3.96
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
0.47%
12.84
ΟΤΟΕΛ
-1.26%
11.00
ΚΡΙ
-2.68%
14.54
ΙΑΤΡ
-0.28%
1.78
ΠΑΙΡ
7.98%
0.76
ΜΟΤΟ
-1.52%
2.59
ΣΠΕΙΣ
3.25%
5.72
ΚΟΡΔΕ
0.99%
0.41
ΠΡΟΦ
0.00%
5.19
ΒΟΣΥΣ
-1.79%
2.20
ΕΛΙΝ
2.00%
2.04
OPTIMA
2.14%
14.30
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.82
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
-4.26%
1.80
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
7.62%
0.23
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.74
ΒΙΟΚΑ
-0.64%
1.56
ΠΑΠ
0.40%
2.53
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.14
ΠΕΙΡ
0.38%
4.82
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
-1.10%
9.17
ΒΙΟΤ
8.70%
0.20
ΑΛΜΥ
0.00%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.31%
1.59
ΜΕΝΤΙ
0.49%
2.04
ΜΟΗ
0.00%
20.40
ΟΛΘ
3.79%
30.10
ΣΕΝΤΡ
0.00%
0.33
ΕΕΕ
1.97%
43.44
ΚΟΥΕΣ
2.11%
6.29
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.79
ΜΙΓ
1.74%
2.34
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
1.56%
0.26
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΦΑΙΣ
0.20%
3.74
ΛΑΝΑΚ
-5.56%
0.85
CENER
2.72%
8.70
ΝΑΥΠ
-5.41%
0.70
ΙΝΤΕΚ
0.65%
6.19
ΜΑΘΙΟ
1.41%
0.72
ΚΑΡΕΛ
-1.29%
306.00
ΑΤΤ
-1.34%
0.74
ΑΤΤΙΚΑ
-0.93%
2.13
ΕΣΥΜΒ
-0.75%
1.05
ΕΥΡΩΒ
-0.38%
2.38
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
0.93%
2.17
ΑΔΜΗΕ
-1.42%
2.77
DIMAND
0.48%
8.36
ΒΙΟΣΚ
-0.35%
1.44
ΑΒΑΞ
-1.30%
1.97
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.71%
1.39
ΠΛΑΚΡ
-2.76%
14.10
ΛΑΒΙ
-0.52%
0.77
EVR
0.00%
1.62
ΓΕΒΚΑ
1.54%
1.32
ΑΛΦΑ
-2.13%
2.12
ΟΤΕ
0.19%
15.82
ΜΕΒΑ
-1.93%
4.06
ΑΣΤΑΚ
4.75%
6.62
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
1.91%
1.07
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
1.71%
1.19
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
5.20%
1.86
ΔΑΑ
-0.32%
9.34
ΑΝΔΡΟ
-0.60%
6.58
ΞΥΛΚ
1.63%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
2.65%
5.80
ΜΠΕΛΑ
-1.46%
25.56
ΚΟΥΑΛ
0.36%
1.10
ΕΛΒΕ
-3.81%
5.05
ΤΖΚΑ
-1.14%
1.30
ΕΛΧΑ
-1.73%
1.93
ΑΡΑΙΓ
-0.69%
11.52
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-2.13%
0.46
ΙΝΛΙΦ
-0.43%
4.68
ΟΛΥΜΠ
-0.44%
2.24
ΑΒΕ
-1.61%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.59
ΠΕΡΦ
1.48%
5.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
4.27%
1.22
ΕΛΤΟΝ
-0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
1.73%
6.48
AEM
0.14%
4.20
ΒΙΟ
-0.37%
5.37
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
-0.76%
5.19
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.52%
0.77
ΣΙΔΜΑ
-0.75%
1.32
ΣΠΙ
0.00%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.53%
1.86
ΜΠΡΙΚ
0.78%
2.60