Η αβεβαιότητα που προκαλούν οι εμπορικές πολιτικές του Προέδρου Τραμπ και οι πρόσφατοι δασμοί που επιβλήθηκαν σε κινεζικά προϊόντα, έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους Αμερικανούς καταναλωτές. Όπως γράφουν οι New York Times, εν μέσω φόβων για αυξήσεις τιμών, οι Αμερικανοί σπεύδουν να προμηθευτούν προϊόντα, από ακριβά είδη τεχνολογίας μέχρι καθημερινά καταναλωτικά αγαθά.
Από τα iPhones και τις οικιακές συσκευές μέχρι τα Χριστουγεννιάτικα δώρα, οι καταναλωτές προσπαθούν να αποφύγουν το ενδεχόμενο αυξημένων τιμών που θα μπορούσαν να προκύψουν εξαιτίας των επιβαλλόμενων δασμών.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε ελάχιστο δασμό 145% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές στις ΗΠΑ, επιπλέον των άλλων δασμών, όπως 25% σε χάλυβα, αλουμίνιο, αυτοκίνητα και εξαρτήματα. Παράλληλα, έθεσε τέλος σε ένα «παραθυράκι» που επέτρεπε την αφορολόγητη εισαγωγή προϊόντων αξίας κάτω των $800 από την Κίνα.
Πώς αλλάζει η καταναλωτική συμπεριφορά
Αναλύσεις από την Earnest Analytics δείχνουν αύξηση 20% στις αγορές στο Apple Store και 10% σε καταστήματα όπως το Home Depot και το Belk, σε σχέση με τον μέσο όρο των τελευταίων μηνών. Οι καταναλωτές αγοράζουν και τρόφιμα με ανησυχία για την επερχόμενη αύξηση τιμών, με σημαντική αύξηση πωλήσεων σε κονσερβοποιημένα λαχανικά, καφέ και κέτσαπ.
Μήνες πριν από τα Χριστούγεννα, πολλοί γονείς έχουν ήδη αρχίσει να αγοράζουν χριστουγεννιάτικα δώρα, φοβούμενοι ότι οι τιμές θα αυξηθούν λόγω των δασμών. Στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο, γονείς μοιράστηκαν στα κοινωνικά δίκτυα ότι αγόρασαν iPhones και κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών από τώρα για τα παιδιά τους, πριν οι τιμές αυξηθούν.
Ορισμένοι καταναλωτές άρχισαν να αποθηκεύουν πληθώρα αγαθών πριν από μήνες, ανησυχώντας για αύξηση των τιμών λόγω των δασμών. Ειδικότερα, όσον αφορά προϊόντα που παράγονται στην Κίνα, όπως σκηνές και είδη κατασκήνωσης ή παιδικά καθίσματα, πολλοί καταναλωτές επιλέγουν να τα αγοράσουν όσο γίνεται πιο άμεσα, παρά το γεγονός ότι δεν είναι αμερικανικής παραγωγής, καθώς είναι φθηνότερα.
Παρά την αύξηση των πωλήσεων για κάποιες εταιρείες, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι μία αναπόφευκτη μείωση καταναλωτικών δαπανών λόγω της αβεβαιότητας για την εξέλιξη του εμπορικού πολέμου μπορεί να οδηγήσει σε ύφεση, καθώς είναι γεγονός πως η ανησυχία για την αύξηση των τιμών έχει αρχίσει να επηρεάζει τη γενικότερη καταναλωτική συμπεριφορά.