Λος Άντζελες & Λονγκ Μπιτς: Νάρκη δασμών στα δυο μεγαλύτερα λιμάνια των ΗΠΑ, πύλη εισαγωγών από Ασία

Τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς διαχειρίζονται το ένα τρίτο των εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στις ΗΠΑ

Λιμάνι στην Καλιφόρνια © EPA/MICHAEL NELSON

Τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, τα οποία λειτουργούν το ένα δίπλα στο άλλο, διαχειρίζονται το ένα τρίτο των εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στις ΗΠΑ. Είναι τα μεγαλύτερα των ΗΠΑ διότι υποδέχονται όλες τις εισαγωγές από την Κίνα και την υπόλοιπη Ασία. Όμως αυτό το τεράστιο σύμπλεγμα logistics  στις αμερικανικές ακτές του Ειρηνικού μπορεί να μην έχει λόγο ύπαρξης σύντομα λόγω των δασμών 145% που έχει επιβάλει ο ρεπουμπλικάνος πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, εις βάρος της Κίνας μαζί με την παράλληλη φορολόγηση των εισαγωγών από την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα μέχρι το Βιετνάμ και τη Μιανμάρ. Σημειωτέον ότι η Κίνα έχει αντιδράσει με αύξηση δασμών στο 125% στα αμερικανικά προϊόντα.

Οι επιπτώσεις αναμένεται να είναι δυσβάστακτες για την Καλιφόρνια, τη μεγαλύτερη μεταξύ των πολιτειών των ΗΠΑ, που κυβερνάται από τους Δημοκρατικούς και ενοχλούσε κάποιους από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ, για την υψηλή φορολογία της. Είναι δύσκολο να εκτιμήσει κανείς το ακριβές μέγεθος των επιπτώσεων από τον εμπορικό πόλεμο που έχει κηρύξει ο Τραμπ σε περίπου 57 χώρες από την Αφρική και την Ασία μέχρι την Ευρώπη, τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική. O κυβερνήτης της Καλιφόρνια, Γκάβιν Νιούσομ, ανακοίνωσε πως θα προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των «αμοιβαίων» δασμών του Τραμπ, καθώς «σπέρνουν το χάος στις οικογένειες, τις επιχειρήσεις και την οικονομία της πολιτείας της Καλιφόρνια, αυξάνοντας τις τιμές και απειλώντας θέσεις εργασίας».

Ειδήμονες τονίζουν στη Wall Street Journal πως η οικονομική δραστηριότητα είναι έντονη στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς κατά τη διάρκεια του τελευταίου εξαμήνου. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Ασίας έσπευσαν να εκπληρώσουν έναν μεγάλο όγκο παραγγελιών από τις ΗΠΑ καθώς  οι Ρεπουμπλικάνοι είχαν προαναγγείλει την επιβολή δασμών. Βέβαια κανείς δεν περίμενε τον καταιγισμό των φόρων στις εισαγωγές που έχει δρομολογήσει ο Τραμπ εδώ και 80 ημέρες, με άμεση ισχύ. Στόχος του Αμερικανού προέδρου είναι να εξαλείψει το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ που διαμορφώθηκε πέρσι στα 918 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 295 δισ. δολάρια πηγάζουν από εισαγωγές της Κίνας.

Εμπορικός κόμβος το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς, σε ευάλωτη θέση η οικονομία της Καλιφόρνια

Αν και τα λιμάνια της Νέας Υόρκης ή του Χιούστον στο Τέξας από την ανατολική ακτή των ΗΠΑ μπορεί να παραλάβουν φορτία από την Ασία, το βασικό όγκο των 800.000 με 900.0000 εμπορευματοκιβωτίων την ημέρα διαχειρίζεται το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς. Πρόκειται για έναν ημερήσιο τζίρο 921,3 εκατ. δολαρίων, κατά μέσον όρο, για το λιμάνι του Λος Άντζελες, με την ετήσια αξία των εμπορευμάτων να σκαρφαλώνει πέρσι στα 333 δισ. δολάρια. Σ’ ότι αφορά το λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, η ημερήσια αξία των φορτίων που διαχειρίζεται ανέρχεται στα 821,9 εκατ. δολάρια, κατά μέσον όρο. Πέρσι τα συνολικά φορτία έφτασαν τα 300 δισ. δολάρια. Συνδυαστικά, οι δυο εμπορικοί κόμβοι της δυτικής ακτής των ΗΠΑ διακινούν προϊόντα 1,73 δισ. δολαρίων που αντιπροσωπεύουν συναλλαγές, κυρίως, με την Κίνα, την Ιαπωνία και το Βιετνάμ. Βασικός εμπορικός εταίρος του λιμανιού του Λος Άντζελες είναι το Χονγκ Κονγκ, ενώ μαζί με το λιμάνι του Λονγκ Μπιτς υπολογίζεται πως διαχειρίζονται αγαθά άνω των 600 εκατ. δολαρίων την ημέρα συγκεκριμένα από την Κίνα.

Αυτή η πρωτόγνωρη ανατροπή στις ισορροπίες του παγκόσμιου εμπορίου που προκαλεί η κυβέρνηση Τραμπ θέτει σε ευάλωτη θέση την οικονομία της Καλιφόρνια, η οποία καλύπτει το 13% του αμερικανικού ΑΕΠ με τοπική παραγωγή άνω των 4 τρισ. δολαρίων. Στη δικαιοδοσία της εμπίπτουν τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια των ΗΠΑ. Δεν είναι μόνον η οικονομική συμβολή των λιμανιών του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς που είναι πολύτιμη αλλά και οι θέσεις εργασίας που προσφέρουν άμεσα και έμμεσα. Επίσημα στοιχεία δείχνουν πως προ τριετίας τα δυο λιμάνια στήριξαν την οικονομία της Νότιας Καλιφόρνια με σχεδόν 48,4 δισ. δολάρια και τόνωσαν τα φορολογικά έσοδα της πολιτείας και του ομοσπονδιακού κράτους με 7,5 δισ. δολάρια. Οι θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ που συνδέονται με τα δυο λιμάνια υπολογίζονται σε τρία εκατομμύρια, ενώ απασχολούνται τοπικά περίπου 233.00 άτομα.

Από αυτό το σημείο και έπειτα –ύστερα από την επιβολή οριζόντιων δασμών, δασμών στο αλουμίνιο, τον χάλυβα και τα αυτοκίνητα και «αμοιβαίων» δασμών που φτάνουν το 104% στην περίπτωση της Κίνας- αναμένεται πτώση της οικονομικής δραστηριότητας. Εταιρείες logistics και αποθήκευσης, μεταφορικές εταιρείες και εταιρείες παροχής υπηρεσιών και εξοπλισμού στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς φοβούνται την επόμενη ημέρα. Ένας μεγάλος αριθμός λιμενεργατών και οδηγών φορτηγών μαζί με τοπικές επιχειρήσεις εστίασης θα επηρεαστούν από την επαναφορά των ΗΠΑ στον προστατευτισμό.

ΙΛΥΔΑ
0.00%
1.81
AKTR
0.10%
4.98
ΔΕΗ
0.15%
13.00
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
-1.32%
7.46
ΠΕΤΡΟ
0.00%
8.48
ΟΛΠ
-1.75%
39.20
TITC
-0.61%
40.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.48%
18.50
ΕΥΑΠΣ
0.30%
3.29
ΛΟΥΛΗ
-1.63%
3.02
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-3.26%
1.19
NOVAL
0.00%
2.38
ΙΝΤΚΑ
-1.84%
2.93
ΧΑΙΔΕ
2.04%
0.75
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.30
ACAG
-1.88%
5.73
ΑΣΚΟ
0.29%
3.45
ΚΥΡΙΟ
-3.19%
0.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
-1.82%
5.40
ΚΕΚΡ
-1.75%
1.12
ΠΛΑΘ
-2.05%
3.82
ΡΕΒΟΙΛ
-1.56%
1.58
ΕΛΛ
-0.69%
14.30
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.27%
0.34
ΟΠΑΠ
-1.16%
18.71
ΜΥΤΙΛ
-0.82%
41.30
ΔΟΜΙΚ
0.88%
2.29
ΦΡΛΚ
-1.39%
3.91
ΜΕΡΚΟ
2.94%
35.00
ΣΑΡ
-1.09%
12.70
ΟΤΟΕΛ
1.27%
11.14
ΚΡΙ
0.83%
14.66
ΙΑΤΡ
0.56%
1.79
ΠΑΙΡ
3.69%
0.79
ΜΟΤΟ
1.16%
2.62
ΣΠΕΙΣ
0.35%
5.74
ΚΟΡΔΕ
1.23%
0.41
ΠΡΟΦ
0.39%
5.21
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
2.94%
2.10
OPTIMA
-2.10%
14.00
ΑΚΡΙΤ
3.41%
0.85
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
-4.44%
1.72
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΑΤΡΑΣΤ
0.46%
8.76
ΒΙΟΚΑ
-0.96%
1.55
ΠΑΠ
-0.40%
2.51
ΙΝΤΕΤ
2.64%
1.17
ΠΕΙΡ
-2.45%
4.70
ΜΙΝ
0.42%
0.48
ΕΤΕ
-0.79%
9.10
ΒΙΟΤ
-5.00%
0.19
ΑΛΜΥ
0.00%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.63%
1.57
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-1.57%
20.08
ΟΛΘ
1.33%
30.50
ΣΕΝΤΡ
-0.30%
0.33
ΕΕΕ
0.69%
43.74
ΚΟΥΕΣ
-2.07%
6.16
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.79
ΜΙΓ
1.73%
2.35
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
-3.85%
0.25
ΔΑΙΟΣ
-8.50%
3.66
ΦΑΙΣ
-0.27%
3.73
ΛΑΝΑΚ
4.12%
0.89
CENER
-3.10%
8.43
ΝΑΥΠ
4.00%
0.73
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.21
ΜΑΘΙΟ
-6.29%
0.67
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΤΤ
-0.68%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.94%
2.11
ΕΣΥΜΒ
-0.95%
1.04
ΕΥΡΩΒ
-3.11%
2.31
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-3.23%
2.10
ΑΔΜΗΕ
-2.53%
2.70
DIMAND
0.72%
8.42
ΒΙΟΣΚ
-0.35%
1.43
ΑΒΑΞ
-1.93%
1.93
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.14%
1.39
ΠΛΑΚΡ
2.84%
14.50
ΛΑΒΙ
-1.82%
0.76
EVR
4.63%
1.70
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-2.13%
2.07
ΟΤΕ
-0.89%
15.68
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
6.60
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.07
CNLCAP
-0.74%
6.70
ΑΤΕΚ
-7.56%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-0.65%
1.85
ΔΑΑ
1.28%
9.46
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.64
ΞΥΛΚ
-1.20%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
2.11%
26.10
ΚΟΥΑΛ
-0.36%
1.10
ΕΛΒΕ
-1.78%
4.96
ΤΖΚΑ
-3.85%
1.25
ΕΛΧΑ
-1.04%
1.91
ΑΡΑΙΓ
0.00%
11.52
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.98
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.68
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.24
ΑΒΕ
1.64%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.59
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.47
ΤΡΑΣΤΟΡ
1.68%
1.21
ΕΛΤΟΝ
0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-1.08%
6.41
AEM
-1.19%
4.15
ΒΙΟ
-1.30%
5.30
ΜΠΤΚ
-9.57%
0.52
ΕΧΑΕ
0.77%
5.23
ΟΡΙΛΙΝΑ
2.87%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.32
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.27%
1.86
ΜΠΡΙΚ
1.54%
2.64