Η UBS δημοσίευσε μια έκθεση σχετικά με τις εκτιμήσεις των δασμών που επιβάλλει η κυβέρνηση των ΗΠΑ στις εισαγωγές προϊόντων. Η έκθεση αναλύει τις επιπτώσεις των αμερικανικών δασμών στην παγκόσμια εμπορική δραστηριότητα, καθώς και τις συνέπειες για την αμερικανική οικονομία και τους διεθνείς εμπορικούς εταίρους της.
Η έκθεση για τους δασμούς εξετάζει τις διακυμάνσεις στους δασμούς που εφαρμόστηκαν σε διάφορους τομείς, όπως ο καταναλωτικός τομέας, τα βιομηχανικά προϊόντα και οι πρώτες ύλες. Η εκτίμηση αυτή είναι κρίσιμη για την κατανόηση των εμπορικών πολιτικών της κυβέρνησης των ΗΠΑ και των επιπτώσεών τους στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού και την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών βιομηχανιών.
Η ανάλυση εστιάζει επίσης στη στρατηγική των ΗΠΑ να επιβάλει υψηλούς δασμούς σε χώρες όπως η Κίνα, με σκοπό να μειώσει το εμπορικό έλλειμμα και να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή. Ωστόσο, η UBS υπογραμμίζει ότι αυτοί οι δασμοί έχουν προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές που ενισχύουν τις πληθωριστικές πιέσεις και ενδέχεται να οδηγήσουν σε αντιμέτρα από άλλες χώρες, επηρεάζοντας τελικά την παγκόσμια οικονομία.
Η έκθεση παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της τρέχουσας κατάστασης και των προοπτικών για τις εμπορικές σχέσεις των ΗΠΑ, τονίζοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές επιχειρήσεις και την ανάγκη για μια πιο ισχυρή και μακροπρόθεσμη εμπορική στρατηγική.
Στην τελευταία του έκθεση “Global Risk Radar”, το Γραφείο Κύριων Επενδύσεων της UBS Global Wealth Management εξετάζει αυτό το θέμα πιο αναλυτικά, εκτιμώντας τους αποτελεσματικούς δασμούς των ΗΠΑ. Οι αναλυτές της έκθεσης αναφέρουν:
“Εκτιμούμε ότι οι δασμοί των τελευταίων δύο μηνών έχουν αυξήσει τον αποτελεσματικό δασμό των ΗΠΑ κατά σχεδόν πέντε ποσοστιαίες μονάδες (pps), με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να αφορούν την Κίνα. Οι αμοιβαίοι δασμοί που επικεντρώνονται σε αντιληπτούς δασμούς και μη δασμολογικούς φραγμούς θα μπορούσαν να προσθέσουν ακόμα 4 ποσοστιαίες μονάδες στον αποτελεσματικό δασμό των ΗΠΑ, κυρίως εστιασμένοι στην Ευρώπη.”
- Όπως αναμενόταν, η δεύτερη διοίκηση Τραμπ έχει υιοθετήσει επιθετική στάση σχετικά με τους δασμούς, με αμοιβαίους δασμούς να αναμένονται τον Απρίλιο.
- Εκτιμούμε ότι οι δασμοί των τελευταίων δύο μηνών έχουν αυξήσει τον αποτελεσματικό δασμό των ΗΠΑ κατά σχεδόν πέντε ποσοστιαίες μονάδες (pps), με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να αφορούν την Κίνα.
- Οι αμοιβαίοι δασμοί που επικεντρώνονται σε αντιληπτούς δασμούς (perceived tariffs) και μη δασμολογικούς φραγμούς (non-tariff barriers) θα μπορούσαν να προσθέσουν ακόμα 4 ποσοστιαίες μονάδες στον αποτελεσματικό δασμό των ΗΠΑ, κυρίως εστιασμένοι στην Ευρώπη.
- Ένας καθολικός δασμός 10% και ένας δασμός 60% στις εισαγωγές από την Κίνα θα ανέβαζαν τον αποτελεσματικό δασμό από 2,5% το 2024 σε 15% με βάση τις τρέχουσες εισαγωγές.
Οι επιθετικές αυξήσεις δασμών της διοίκησης Trump έχουν πλήξει μέχρι στιγμής κυρίως τη Βόρεια Αμερική και την Κίνα. Η προσοχή θα στραφεί σύντομα στους αμοιβαίους δασμούς, οι οποίοι θα αυξήσουν ακόμη περισσότερο τον αποτελεσματικό δασμό των ΗΠΑ και θα διευρύνουν την εστίαση στην Ευρώπη, την Ασία και τις αναδυόμενες αγορές.
Σημειώνεται πως οι μη δασμολογικοί φραγμοί αναφέρονται σε οποιονδήποτε περιορισμό ή φραγμό που επιβάλλεται στο εμπόριο μεταξύ δύο χωρών, εκτός από τους δασμούς (φόρους εισαγωγής ή εξαγωγής). Αυτοί οι φραγμοί μπορεί να περιλαμβάνουν διάφορες μορφές περιορισμών, όπως:
Ποσοτικοί περιορισμοί: Όρια στις ποσότητες προϊόντων που μπορούν να εισαχθούν ή να εξαχθούν (π.χ. ποσοστώσεις εισαγωγής). Κανονισμοί και πρότυπα: Κανονισμοί για την ποιότητα των προϊόντων, υγειονομικά πρότυπα, πρότυπα ασφάλειας ή περιβαλλοντικοί κανονισμοί που καθιστούν τα προϊόντα δύσκολα ή αδύνατα να εισαχθούν σε μια αγορά. Διοικητικοί περιορισμοί: Διαδικασίες ή απαιτήσεις που καθυστερούν ή καθιστούν πιο δύσκολη την εισαγωγή προϊόντων, όπως οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι πολυάριθμες άδειες και οι ελέγχοι. Αλλά πολιτικές που αποθαρρύνουν το εμπόριο μέσω προτιμήσεων, επιδοτήσεων ή άλλων πολιτικών που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή σε βάρος των εισαγωγών, πολιτικές υποκατάστασης, που ενθαρρύνουν την εγχώρια παραγωγή ή την αντικατάσταση εισαγωγών με εγχώρια προϊόντα.
Οι μη δασμολογικοί φραγμοί χρησιμοποιούνται για να προστατεύσουν τη τοπική παραγωγή ή να επιβάλουν κανονισμούς σε τομείς όπως η ασφάλεια, η υγεία και το περιβάλλον και είναι συχνά πιο δύσκολο να εντοπιστούν ή να μετρηθούν σε σχέση με τους κανονικούς δασμούς.
Οι αντιληπτοί δασμοί αναφέρονται σε δασμούς ή εμπορικούς περιορισμούς που δεν είναι απαραίτητα επίσημοι ή καθορισμένοι με βάση τις νομικές διαδικασίες, αλλά που οι αγορές, οι επιχειρήσεις ή τα κράτη θεωρούν ή αντιλαμβάνονται ως τέτοιους. Αυτοί οι αντιληπτοί δασμοί μπορεί να προκύπτουν από ασαφή ή αμφίβολη πολιτική, όταν οι πολιτικές για τους δασμούς δεν είναι σαφείς ή όταν υπάρχουν αβεβαιότητες σχετικά με τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ δύο χωρών, οι αγορές και οι επιχειρήσεις μπορεί να θεωρούν ότι οι δασμοί θα αυξηθούν, ακόμα κι αν δεν έχει ληφθεί κάποια επίσημη απόφαση.
Οι μη δασμολογικοί περιορισμοί (π.χ. γραφειοκρατία, κανονισμοί, υγειονομικές απαιτήσεις) μπορεί να δημιουργούν την αίσθηση ότι υπάρχει ένα εμπόδιο ισοδύναμο με έναν “δασμό” στη λειτουργία του εμπορίου, αν και δεν πρόκειται για επίσημο φορολογικό μέτρο.
Ορισμένες φορές, πολιτικές αποφάσεις ή εμπορικές στρατηγικές που φαίνονται να επιβάλλουν περιορισμούς στις εμπορικές ροές δημιουργούν την αντίληψη ότι οι δασμοί θα αυξηθούν, ακόμα και αν δεν ισχύει κάποιος επίσημος δασμός. Για παράδειγμα, όταν μια χώρα ανακοινώνει ότι θα εξετάσει την επιβολή περιορισμών σε συγκεκριμένα αγαθά, η αγορά μπορεί να θεωρήσει ότι αυτό θα έχει την ίδια επίπτωση με την επιβολή ενός δασμού, ακόμα κι αν δεν έχει ληφθεί επίσημη απόφαση.
Οι αντιληπτοί δασμοί μπορεί να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των επενδυτών και των επιχειρήσεων, καθώς τους καθιστούν πιο προσεκτικούς ή τους οδηγούν σε στρατηγικές για να προετοιμαστούν για ενδεχόμενους μελλοντικούς περιορισμούς ή φόρους.